• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان

    نویسندگان

    • سعیده دریازاده 1
    • مریم یاوری 2
    • عباس تقوی اردکانی 3
    • داوود خیرخواه 4
    • محمد رضا شریف 5
    • محمد جواد ازادچهر 6
    • رویا باقری 7

    1 دکترای تخصصی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

    2 دانشجوی دکترای تخصصی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    3 دانشیار، گروه‌اطفال، مرکز تحقیقات عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه‌علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    4 دانشیار، گروه‌اطفال، مرکز تحقیقات عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه‌علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    5 استاد، گروه اطفال، مرکز تحقیقات عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    6 کارشناسی ارشد، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

    7 دکترای حرفه ای پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49919.1048
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: هوش معنوی به عنوان زیربنای باورهای فرد نقش اساسی در زمینه های گوناگون زندگی انسان به ویژه پیشرفت وعملکرد تحصیلی دانشجویان دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.
روش کار: دراین مطالعه توصیفی مقطعی 100 نفر از کارآموزان پزشکی به روش در دسترس در سال 98 شرکت کردند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه روا و پایای هوش معنوی بود و معدل کارآموزان برای سنجش عملکرد تحصیلی بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی و آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS16 تحلیل شد.
نتایج: میان هوش معنوی (و مؤلفه‌هایش) و عملکرد تحصیلی کارآموزان ارتباط معناداری وجود نداشت (05/0p>). میانگین مؤلفه خودآگاهی، عشق و علاقه، در کارآموزان مرد (28/10±15/44) به‌طور معناداری بیشتر از کارآموزان زن (68/4 ± 62/22) بود (009/0p=). در بین کارآموزان مرد، ارتباط معناداری بین مؤلفه خودآگاهی، عشق و علاقه و عملکرد تحصیلی وجود داشت (025/0p=). میانگین مؤلفه پرداختن به سجایای اخلاقی و هوش معنوی (نمره کل) در کارآموزان متأهل به‌طور معناداری بیشتر از کارآموزان مجرد بود (05/0p>). همچنین در بین کارآموزان مجرد، ارتباط معناداری بین مؤلفه تفکر کلی و بعد اعتقادی و عملکرد تحصیلی وجود داشت (040/0p=).
نتیجه ­گیری: با افزایش نمره مؤلفه خودآگاهی، عشق و علاقه در بین کارآموزان مرد و با افزایش نمره مؤلفه تفکر کلی و بعد اعتقادی در بین کارآموزان مجرد، میزان عملکرد تحصیلی آنها افزایش معناداری پیدا می‌کند. به نظر می رسد که آموزش های مناسب و مستمر در زمینه هوش معنوی و برنامه ریزی های آموزشی در جهت تقویت ارزش های معنوی دانشجویان، در ارتقای عملکرد تحصیلی دانشجویان موثر باشد.

کلیدواژه‌ها

  • هوش معنوی
  • عملکرد تحصیلی
  • کارآموز
  • XML
  • اصل مقاله 1.68 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Fathi H. A study on the relationship between
self-esteem and academic achievement of Iranian
students: USM; 2006.
2-GREEN, William N.; NOBLE, Kathleen D.
Fostering spiritual intelligence: Undergraduates’
growth in a course about consciousness. Advanced
Development Journal, 2010, 12.1: 26-49.
3-Dinarlo S, Amini A, Karami H, Monfaredi L.
The Relationship between Spiritual Intelligence
and Empowerment of Faculty Members of Islamic
Azad University, Marvdasht Branch.Journal of
Educational Administration Research Quartery,
2016: 6(24), p: 53-68 .
4-Raisi M, Ahmari Tehran H, Heidari S,
Jafarbegloo E, Abedini Z, Bathaie SA. Relationship
between spiritual intelligence, happiness and
academic achievement in students of Qom
University of Medical Sciences. Iranian Journal of
Medical Education. 2013 Aug 15;13(5):431-40.
5-KHADIVI A, ADIB Y, FARAHANGPOUR F.
6-Behbahan I. The relationship between
organizational spirituality and spiritual intelligence
with job stress of staffs of a Military University.
Journal of Military Medicine. 2013;15(1):43-50.
7-Badie A, Savari E, Bagheri Dashtbozorg N,
Latifiazadegan V. Development and reliability and
validity of the spiritual intelligence scale.
InNational Psychology Conference Payamnour
University, Tabriz 2010.
8-Dehshiri GH, Sohrabi F, Jafari I, Najafi M. [A
survey of psychometric properties of spiritual well
beingscale among university students]. Quarterly
Journal of Psychological Studies. 2008; 4(3): 129
144. [Persian]
9-Wigglesworth C. Why spiritual intelligence is
essential to mature leadership. Integral Leadership
Review. 2006 Aug;6(3):1-7.
10-Khazaei H, Rezaei M, Ghadami MR,
Tahmasebian M, Ghasemimobara A, Shiri E. [The
relationship between religious and anxiety in
students kermanshah university of medical
sciences. Journal of Kermanshah university of
medical sciences (behbood)]. 2010; 14(1): 66 72.
[Persian]
11-GHOBARI BB, SALIMI M, Saliani L, NOURI
MS. Spiritual intelligence. Andishe ENovin E Dini.
2007; 3(10): 125 147. [Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 5,875
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,462
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 1
فروردین 1400
صفحه 33-25
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.68 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 5,875
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,462

APA

دریازاده, سعیده , یاوری, مریم , تقوی اردکانی, عباس , خیرخواه, داوود , شریف, محمد رضا , ازادچهر, محمد جواد و باقری, رویا . (1400). بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), 33-25. doi: 10.22038/hmed.2020.49919.1048

MLA

دریازاده, سعیده , , یاوری, مریم , , تقوی اردکانی, عباس , , خیرخواه, داوود , , شریف, محمد رضا , , ازادچهر, محمد جواد , و باقری, رویا . "بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 1, 1400, 33-25. doi: 10.22038/hmed.2020.49919.1048

HARVARD

دریازاده, سعیده, یاوری, مریم, تقوی اردکانی, عباس, خیرخواه, داوود, شریف, محمد رضا, ازادچهر, محمد جواد, باقری, رویا. (1400). 'بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), pp. 33-25. doi: 10.22038/hmed.2020.49919.1048

CHICAGO

سعیده دریازاده , مریم یاوری , عباس تقوی اردکانی , داوود خیرخواه , محمد رضا شریف , محمد جواد ازادچهر و رویا باقری, "بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 1 (1400): 33-25, doi: 10.22038/hmed.2020.49919.1048

VANCOUVER

دریازاده, سعیده, یاوری, مریم, تقوی اردکانی, عباس, خیرخواه, داوود, شریف, محمد رضا, ازادچهر, محمد جواد, باقری, رویا. بررسی ارتباط هوش معنوی با عملکرد تحصیلی کارآموزان پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(1): 33-25. doi: 10.22038/hmed.2020.49919.1048

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب