• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان

    نویسندگان

    • فریده هاشمیان نژاد 1
    • سمانه مصطفی پور 2
    • شبنم علومی 3
    • مطهره مداحی نژاد 4

    1 دکتری علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، مشهد، ایران

    2 کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی،گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد،

    3 دکتری فیزیک پزشکی، گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)

    4 کارشناسی تکنولوژی پرتوشناسی، گروه تکنولوژی پرتوشناسی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.49194.1031
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: دوره دانشجویی دورهی استرسزایی میباشد، در نتیجه میتوان انتظار داشت که درصدی از دانشجویان در معرض بیماری های روانی قرار بگیرند، به همین علت در این پژوهش شاخصهای حمایت اجتماعی ادراک شده، سخترویی روانشناختی و بلوغ اجتماعی با سلامتروانی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انتخاب و بررسی شدند.
روش کار: 4 پرسشنامه‌ تحت عنوان؛ مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده، مقیاس سخت رویی کوباسا، بلوغ اجتماعی رائو و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، توسط  164 نفر از دانشجویان دانشکده علوم‌پیراپزشکی، که در سال 1396 بصورت تصادفی انتخاب شدند، تکمیل گردید.
نتایج: میانگین سنی دانشجویان شرکت‌کننده در این طرح1.52± 20.85 سال بود، که 73.8% دانشجویان دختر و26.2% دانشجویان پسر بودند. میانگین کلی نمره سلامت روان در این مطالعه 12.65 ±22.87 بود. همچنین همبستگی منفی معنی‌داری بین نمره سلامت روان با نتایج سه آزمون دیگر مشاهده شد، ( R= -0.38 برای آزمون رائو، R=- 0.48 برای حمایت اجتماعی و R=- 0.43 برای سخت رویی با  P-value<0.05) به این معنی که هرچه فرد در وضعیت بهتری از نظر سلامت روان قرار دارد، نمره بالاتری از نظر حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی کسب کرده است.
نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنی‌داری که بین سلامت روان و سه مولفه مورد سنجش دیگر در دانشجویان مشاهده شد، می‌توان گفت هرچه در یک فرد، مولفه‌هایی نظیر حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت‌رویی پررنگ‌تر باشد، از سلامت‌روانی بالاتری نیز برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

  • کلمات کلیدی : حمایت اجتماعی ادراک شده
  • سخت‌رویی
  • بلوغ اجتماعی
  • سلامت روان
  • دانشجویان
  • XML
  • اصل مقاله 1.57 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Aziznajad B, Pourheidar R, Soltani p. A study on
the relationship between mental health and interval
factors among public health students in Urmia
University of Medical Sciences. Nursing and
Midwifery Journal. 2015;12(12):1139-46.
2. Bakhshipour roudsari a, Peyravi h, Abedian a.
Investigating relationship between satisfaction with
life and social support with mental health among
freshman students of Tehran University. Journal of
Fundamentals of Mental Health. 2005;7(28):145-
52.
3. Yousefi F, Mohamadkhani M. Investigation of
studentsâ mental health at Kurdistan University of
Medical Science and it related with age, gender and
their academic courses. medical journal of mashhad
university of medical sciences. 2014;56(6):354-61.
4. Goldstein MS. The sociology of mental health
and illness. Annual Review of Sociology.
1979;5(1):381-409.
5. Chauhan S. Mental hygiene –a science of
adjustment. 2 ed. New Delhi: Allied publisher;
1991.
6. Beyrami M, Esmaeilpour K, Rezaei Z. A
comparison study of hardiness and mental health in
the levels of religiosity among the teachers in
Khoy. (Journal of instruction and evaluation)
Journal of education sciences. 2018;9(3):55-77.
7. Riahi ME, Aliverdinia A, Pourhossein Z.
Relationship between Social Support and Mental
Health. Social Welfare. 2011;10(39):85-121.
8. Cobb S. Social support as a moderator of life
stress. Psychosomatic medicine. 1976.
9. Sedighi Arfaee F, Hesampour F. The
Relationship between Mindfulness and Perceived
Social Support and Mental Health in Mothers of
Children with Intellectual Disability. Quarterly
Journal of Social Work. 2016;4(4):42-52.
10. Shenavar F, Beshlideh K, Hashemi SE, Naami
A. Considering the Mediating Role of Work-family
Conflict in Relationship between Stress and Social
Support, and Job Satisfaction and Family
Satisfaction. Journal of Psychological
Achievements. 2015;22(1):111-32.
11. Rostami R, Shahmohamadi K, Ghaedi G,
Besharat MA, Akbari Zardkhaneh S, Nosratabadi
M. Relations Among Self-efficacy, Emotional
Intelligence and Perceived Social Support in
University Students. Quarterly of Horizon of
Medical Sciences. 2010;16(3):46-54.
12. Moradi M, Allipour Birgani S, Toreyfi Hosseini
H, Abasian M. A Study of Relationship between
Perceived Social Support and School Value with
Academic Buoyancy; The role Mediatory of
Schoolwork Engagement. Studies in Learning &
Instruction. 2018;10(1):1-24.
13. Ghafouri Nasab J, Ranjbari M, Kimiaei SA,
editors. Investigating the effect of social support on
the type of identity orientation and social
adjustment of high school adolescents2013.
14. Masoudnia, Foroozannia, Montazeri.
Relationship between Perceived Social Support and
Adherence to Medical Advices among Patients
with Coronary Heart Disease after By-pass
Surgery. The Journal of Shahid Sadoughi
University of Medical Sciences. 2012;19(6):798-
806.
15. Beyrami M, Movahedi Y, Movahedi M. The
relationship between perceived social support and
the feeling of social-emotional loneliness with
internet addiction in university students. 2015.
16. Hatamian P, Karami J, Momeni K. Relationship
Between Perceived Social Support (Family, Friends
and Other Important People) With the Tendency of
Using Psychotropic Substances Among the Nurses
of Hospitals in Kermanshah City. Iranian Journal of
Health Education and Health Promotion.
2017;5(4):367-73.
17. Kobasa SC. Personality and resistance to
illness. American Journal of Community
Psychology. 1979;7(4):413-23.
18. Moazedian A, Pasha Sharifi H, Mirhashemi M.
The Effectiveness of Hardiness Training on Hope
among High School Students. Journal of
Industrial/Organization Psychology.
2017;4(14):75-85.
19. Farzi H, Abbasi H, Souri A, Nazari F.
Determining the Relationship of Hardiness and
Achievement Motivation with Perception of
Success in Athletic Students of Iranian and Iraqi
Universities. Applied Research in Sport
Management. 2014;2(3):75-88.
20. Gorbanalipour M, Yagobi H. Comparison of
hardiness in different levels of religiosity in nurses.
Nursing and Midwifery Journal. 2012;10(1):0 -.
21. Naghipour M. The relationship between parents'
child rearing styles and children's hardiness
Journal of educational psychology. 2014;2(3):75-
88.22. Keshavarz l, Farahani A, Rezaee soufi M,
Bastami H. The Effectiveness of Hardiness
Components Training on Personnel Burnout of
Olympic National Committee of the Islamic
Republic of Iran. journal of ilam university of
medical sciences. 2015;23(2):78-89.
23. Salibi j, zolfaghari sharif m. study investigated
the relationship between mindfulness, social
maturity and coping styles among senior
undergraduate students. Sociological Cultural
Studies. 2018;9(3):55-77.
24. Moradi N, Hajiyakhchali AR, Morovati Z.
Investigating the Causal Relationship of Time
Management and Perceived Social Support with
Psychological Well-Being and Academic
Performance. Journal of Psychological
Achievements. 2015;22(1):209-26.
25. Hamid N. Relationship between psychological
hardiness, life satisfaction and hope with academic
performance of pre-university female students.
2011.
26. Pakdaman m, khamesan a, baratie f. The role of
mothers 'parenting styles in adolescents' social
maturity Journal of Educational Psychology
Studies. 2012;8(14):23-41.
27. Cheung P, Spears G. Reliability and validity of
the Cambodian version of the 28-item General
Health Questionnaire. Social psychiatry and
psychiatric epidemiology. 1994;29(2):95-9.
28. Soleimani R, Shokrgozar S, Kianmehr S,
Fallahi M, Pakdaman M. Comparison of Mental
Health and Burn Out in Medical Staff of Rasht
Shafa and Heshmat Hospitals. Research in Medical
Education. 2015;7(4):20-30.
29. Azadi S, Azad H. The Correlation of Social
Support, tolerance and Mental Health in Children
of Martyrs and war-disabled in Universities of
Ilam. Iranian Journal of War and Public Health.
2011;3(4):48-58.
30. Asghari P, Homaei R. Stressors, Hardiness with
mental health among Ahvaz pre-university female
students. Journal of Social psychology (New
Findings in Psychology). 2014;2(3):75-88.31.
Alipor A, Sahraeian MA, Aliakbari Dehkordi M,
Haji Aghababaei M. The relationship between
perceived social support and hardiness with mental
health and disability status among women with
multiple sclerosis. Social Psychology Research.
2018;9(3):55-77.
32. Vora K. Perceived Parenting: A Correlate of
Mental Health and Social Maturity among
Adolescents. Journal of Psychosocial Research.
2015;10(1):55.
33. Bavazin f, Sepahvandi MA. The study of the
relationship between social support and social and
psychological well-being among elderly people in
city of Khorramabad in 2017. Nursing and
Midwifery Journal. 2018;15(12):931-8.
34. Ghasemipoor m, jahanbakhsh ganje s. The
relationship between the social support and mental
health in Lorestan university students in 2009.
scientific magazine yafte. 2010;12(1):0 -.
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,629
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,774
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 54-65
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.57 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,629
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,774

APA

هاشمیان نژاد, فریده , مصطفی پور, سمانه , علومی, شبنم و مداحی نژاد, مطهره . (1399). بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 54-65. doi: 10.22038/hmed.2020.49194.1031

MLA

هاشمیان نژاد, فریده , , مصطفی پور, سمانه , , علومی, شبنم , و مداحی نژاد, مطهره . "بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 54-65. doi: 10.22038/hmed.2020.49194.1031

HARVARD

هاشمیان نژاد, فریده, مصطفی پور, سمانه, علومی, شبنم, مداحی نژاد, مطهره. (1399). 'بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 54-65. doi: 10.22038/hmed.2020.49194.1031

CHICAGO

فریده هاشمیان نژاد , سمانه مصطفی پور , شبنم علومی و مطهره مداحی نژاد, "بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 54-65, doi: 10.22038/hmed.2020.49194.1031

VANCOUVER

هاشمیان نژاد, فریده, مصطفی پور, سمانه, علومی, شبنم, مداحی نژاد, مطهره. بررسی رابطه ی حمایت اجتماعی ادراک شده، بلوغ اجتماعی و سخت رویی روانشناختی با سلامت روان دانشجویان. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 54-65. doi: 10.22038/hmed.2020.49194.1031

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب