• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟

    نویسندگان

    • معصومه محمد حسین زاده 1
    • جواد سرابادانی 2
    • فاطمه پور اسماعیل 3

    1 دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    2 دانشیار، گروه بیماریهای دهان و دندان ،دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 کارشناس ارشد، معاونت آموزشی، کارشناس مرکز مطالعات و توسعه اموزش علوم پزشکی. دانشگاه علوپزشکی ، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2020.49459.1034
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ارتقای کیفیت آموزش همواره یکی از دغدغه های دانشگاهها است. به نظر می رسد که با بهره گیری از ظرفیتهای پیدا و پنهانی که در دانش پژوهی آموزشی وجود دارد، می توان در این راستا گام برداشت. تا کنون فعالیتهای دانش پژوهی و ضرورت آن چندان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.
روش کار: این بررسی در قالب مفهوم، اهمیت، اهداف، نحوه طراحی، اجرا و تدوین فرایند دانش پژوهی آموزشی، چالشها و موانع موجود در این خصوص و راهکارهای مدیریت آن ارائه شده است. تدوین فرایند دانش پژوهی مستلزم حداقل چند گام نیازسنجی، طراحی و اجرای مداخله، ارزشیابی، اشاعه و انتشار فرایند آموزشی است..
نتایج: بررسی ها نشان می دهد که غفلت یا بی مهری نسبت به این امر (دانش پژوهی آموزشی)، بیش از هر چیز در عدم آشنایی کامل اساتید و مدیران حوزه های آموزش عالی با ظرفیتها و امتیازات این رویکرد است بنابراین در این مطالعه سعی شد که چگونگی تدوین یک فرایند دانش پژوهی آموزشی تشریح و از این طریق، گامی هر چند کوچک در جهت رفع این نیاز برداشته شود.
نتیجه گیری: علی رغم اهمیت دانش پژوهی آموزشی، به نظر می رسد که این امر چندان در بین اعضای هیات علمی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. یکی از دلایل و چالشهای پیش رو در این زمینه فرهنگسازی و عدم توانایی اجرا و تدوین فرایند مربوطه توسط دست اندرکاران است که با آشنایی آنها و کمک به آنان می توان در این خصوص اقدام نمود.

کلیدواژه‌ها

  • دانش پژوهی آموزشی
  • کیفیت آموزش
  • فرایند آموزشی
  • آموزش عالی
  • XML
  • اصل مقاله 1.53 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Rezaian M, Tavakol M, Nave Eebrahim A.
Challenges of Non-Profit, Non Governmental
Universities and Higher Education Institutions.
JOURNAL OF MANAGEMENT PLANNING IN
EDUCATIONAL SYSTEMS. 2018;11(2):9-26.
2. Eslami N, Hoseini M, Makarem A, GholamI H.
A Survey on the Effect of In-Service Training
Courses on The Satisfaction, Educational, and
Assessment Skills of the Academic Staff of
Mashhad University of Medical Sciences. Journal
of Mashhad Dental School
2020;44 (1):3 - 13.
3. Teichler U. Teaching Versus Research: An
Endangered Balance. The The Changing Academy
– The Changing Academic Profession in
International Comparative Perspective book series.
182017. p. 28-11.
4. Karimi F, Hosseini M, Malekpour A, Moezzi M,
Hosseini A. Needs assessment of faculty members'
educational needs in order to empower them at
Shahrekord University of Medical Sciences.
Development Strategies in Medical Education.
2019;6(1):59-47.
5. SA O. Perceptions and Attitudes of Occupational
Therapy Faculty toward the Scholarship of
Teaching. Minneapolis, Minnesota,: Capella
University; 2009.
6. AFKANEH S, JAFARI P, SHARIFI HP,
GHORCHIAN N. Developing an appropriate
model for service-oriented universities and higher
education institutions. JOURNAL OF NEW
APPROACH IN EDUCATIONAL
ADMINISTRATION. 2018;9(1):127-52.
7. MEHR MOHAMADI M. ACTION
RESEARCH: AN EFFECTIVE APPROACH IN
MOVING TOWARD BALANCE IN HUMAN -
SOCIAL RESEARCH SYSTEMS. MODARRES
HUMAN SCIENCES. 2000;4(1):141-8.
8. Fatemeh R, Soodabeh HZ, Shahnaz K, Azizaleh
JT. 2012.
9. McNiff J. You and your action research project .
New Yourk: Routledge; 2016.
10. DOOSTI IRANI M, ABDOLI S, PARVIZI S,
FATEMI SN, AMINI M. AN UMBRELLA
NAMED ACTION RESEARCH. IRANIAN
JOURNAL OF MEDICAL EDUCATION.
2012;11(9):1223-30.
11. ATASHZADEH SHOURIDEH F, HASSANI
P. ACTION RESEARCH: A WAY TO
IMPROVING QUALITY NURSING PRACTICE.
IRANIAN JOURNAL OF NURSING
RESEARCH. 2011;6(21):48-58.
12. Karimi Mounaghi H. new teaching methods in
higher education focusing on medical sciences
education 1, editor. Mashhad Mashhad University
of Medical Sciences Publications; 2015.
13. Norton LS. Action Research in Teaching and
Learning: A practical guide to conducting
pedagogical research in universities: Routledge 2
Park Square ،Milton Park ،Abingdon ،Oxon OX14
4RN -16 Lin S.; 2009.
14. (2017).
15. TOULABI T, SHEIKHIAN A, GALEHDAR
N, ANBARI K, MOHAMMADI E,
MAJIDIMEHR M. EDUCATIONAL NEEDS OF
FACULTY MEMBERS OF LORESTAN
UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES BY
DELPHI TECHNIQUE. JOURNAL OF
NURSING EDUCATION. 2015;4(2):37-28.
16. Koroush FV. Educational need assessment:
models and techniques
Tehran: Aeizh; 2002.
17. Talebzadeh Nobarian M, Fathi Vajargah K.
Specialized Topics in Curriculum Planning.
Tehran: Ayge; 2003.
18. Ganji J, Bagheri-Nesami M, Rezai MS. How to
write the process of teaching scholarship? A review
article. Clinical Excellence. 2017;7(2):24 - 32.
19. Keshmiri f. Faculty Development course based
on Project-based Approach: A Strategy for
Implementing Educational Scholarship in
Universities of Medical Sciences. Journal of
Medical Education and Development.
2019;14(3):208-197.
20. Araghian Mojarad F, Sanagoo A, Jooybari L.
Teaching Scholarship: An Opportunity for Faculty
Development or a Threat. Iranian Journal of
Medical Education. 2015;15(3):628 - 9.
21. Zabetpour Kordi h, AMIN BEIDOKHTI AA,
REZAIE AM, SALEHI OMRAN E. Identifying
and Prioritizing the Barriers and Challenges of
Implementing Higher Education Policies in Iran.
JOURNAL OF SOCIOLOGY OF SOCIAL
INSTITUTIONS. 2019;6(13):203-30.
22. Meamar L, al e. A Study of the Documents of
Educational Research Activities of the Faculty
Members of Kermanshah University of Medical
Sciences in. 15th National Conference on Medical
Education; 2012.
24. Register SJ, King KM. Promotion and Tenure:
Application of Scholarship of Teaching and
Learning, and Scholarship of Engagement Criteria
to Health Professions Education. Health
Professions Education. 2018;4(1):39-47.
25. Sobrero P, Jayaratne KS. Scholarship
perception of academic department heads:
implications for promoting faculty community
engagement scholarship. J High Educ Outreach
Engagem. 2014;18(1):123–51.
26. Hosseini Largani SM, Fathi Vajargah K, Arefi
M, Zarafshani K. Conceptualizing Scrap Learning
and Strategies for its Reduction in Iranian Higher
Education from Expert's Perspectives in Higher
Education. Journal of Measuring and Educational
Evaluation Studies. 2015;5(9): 9 - 33.
27. TAGHIZADEH H, Zeyaei hajipirloo m.
Development Roadmap of Educational Processes in
Higher Education Systems (Case Study).
JOURNAL OF NEW APPROACH IN
EDUCATIONAL ADMINISTRATION.
2018;9(1):24-1.
28. Dadman M, yamani N, changiz t, Mosavi A.
The Performance of Faculty Members about
Scholarship of Teaching inIsfahan University of
Medical Sciences during 2009-2012 %J Iranian
Journal of Medical Education. 2014;14(6):527-38.
29. KARIMIAN Z, ABOLGHASEMI M.
Comparison between the Viewpoints of Faculty
Members Regarding the Share of Scholarship
Functions in Different Disciplines. JOURNAL OF
MEDICAL EDUCATION DEVELOPMENT.
2018;11(29):76-63.
30. Ashbineh A, al e. Revival of Educational
Research in the Faculty of Medicine, Tabriz
University of Medical Sciences. Journal of Shahid
Sadoughi Yazdi University of Medical Sciences
and Health Services. 2014:229.
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,824
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,000
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 1
فروردین 1400
صفحه 108-92
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.53 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,824
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,000

APA

محمد حسین زاده, معصومه , سرابادانی, جواد و پور اسماعیل, فاطمه . (1400). چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), 108-92. doi: 10.22038/hmed.2020.49459.1034

MLA

محمد حسین زاده, معصومه , , سرابادانی, جواد , و پور اسماعیل, فاطمه . "چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 1, 1400, 108-92. doi: 10.22038/hmed.2020.49459.1034

HARVARD

محمد حسین زاده, معصومه, سرابادانی, جواد, پور اسماعیل, فاطمه. (1400). 'چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(1), pp. 108-92. doi: 10.22038/hmed.2020.49459.1034

CHICAGO

معصومه محمد حسین زاده , جواد سرابادانی و فاطمه پور اسماعیل, "چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 1 (1400): 108-92, doi: 10.22038/hmed.2020.49459.1034

VANCOUVER

محمد حسین زاده, معصومه, سرابادانی, جواد, پور اسماعیل, فاطمه. چگونه یک دانش پژوهی آموزشی بنویسیم؟. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(1): 108-92. doi: 10.22038/hmed.2020.49459.1034

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب