• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی

    نویسندگان

    • مرجان عرب رحمتی پور 1
    • علیرضا عبادالهی نطنزی 2
    • غلامرضا عرب رحمتی پور 3

    1 دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

    2 دانشیار، گروه گیاهان دارویی ، مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

    3 کارشناس، آزمایشگاه پاتوبیولوژی بیمارستان فارابی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

,

نوع مقاله : نامه به سردبیر

10.22038/hmed.2021.53777.1111
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

با عالمگیر شدن بیماری کووید- 19، جهان شاهد حملات جدیدی از میکروارگانیسم‌ها بود. در این پاندمی میلیون‌ها نفر به این ویروس مبتلا و یا جان باختند. تبعات حاصل از این فاجعه انسانی، بر زندگی روزمره مردم نیز تأثیر گذارده و عرصه‌های بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و ارتباطی نیز دچار دگرگونی شدند. به منظور کاهش تبعات این حادثه بزرگ از سوی سازمان بهداشت جهانی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفت. در شرایط پیش آمده نظام‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها نیز مستثنی نبودند و با توجه به دستورالعمل‌های متولیان سلامت  آموزش‌های مجازی و از راه دور را جایگزین نموده و مجامع علمی نیز از طریق وبینارها و ویدئوکنفرانس‌ها  برگزار می‌گردند. بکارگیری این روش‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی می‌باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارند. پاندمی کووید- 19 فرصتی را بوجود آورد تا دانشگاه‌ها با تلفیق آموخته‌های بدست آمده در این پاندمی و برطرف کردن نقاط ضعف در آموزش و پژوهش، نگرشی متفاوت را در جهت رویارویی با چنین حوادثی تجربه کنند

کلیدواژه‌ها

  • کووید- 19
  • آموزش و پژوهش
  • آموزش‌های مجازی
  • تلفیق آموخته‌های پاندمی
  • دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Zhu H, Wei L, Niu P. The novel coronavirus
outbreak in Wuhan, China. Global Health Research
and Policy 2020;5(1):6 .
2 .Farnoosh G, Ghanei M, Khorramdelazad H,
Alishiri G, Jalali Farahani A, Shahriary A, et al.
Are Iranian sulfur mustard gas-exposed survivors
more vulnerable to SARS-CoV-2? Some similarity
in their pathogenesis. Disaster Med Public Health
Prep 2020:1-7. DOI: 10.1017/dmp.2020.156
3 .Arab-Rahmatipour M, Ebadollahi-Natanzi A,
Arab-Rahmatipour G. Prevention of depression and
psychological stress by studying book in quarantine
conditions of COVID-19. SciMedicine Journal
2020;2(3): 182-3 .
4 .Dastani M. COVID 19: A new beginning in
virtual education at the medical universities of Iran.
Horizons of Medical Education Development
2020;11(1):1-4 .
5 .Mohammadzadeh A. The effectiveness of remote
monitoring and supervision on medical adherence
of patients underwent heart bypass surgery to
prevent infection or anxiety of being infected with
SARS-CoV-2 - A pilot study. J Nurs Manag
2019;8(3):26-34.
6. Bouali H, Okereke M, Adebisi YA, Lucero-
Prisno DE. Impact of COVID-19 on pharmacy
education. SciMedicine Journal 2020;2(Special
Issue):92-5
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,724
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,849
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 2
تیر 1400
صفحه 5-1
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.34 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,724
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,849

APA

عرب رحمتی پور, مرجان , عبادالهی نطنزی, علیرضا و عرب رحمتی پور, غلامرضا . (1400). بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.53777.1111

MLA

عرب رحمتی پور, مرجان , , عبادالهی نطنزی, علیرضا , و عرب رحمتی پور, غلامرضا . "بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 2, 1400, 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.53777.1111

HARVARD

عرب رحمتی پور, مرجان, عبادالهی نطنزی, علیرضا, عرب رحمتی پور, غلامرضا. (1400). 'بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(2), pp. 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.53777.1111

CHICAGO

مرجان عرب رحمتی پور , علیرضا عبادالهی نطنزی و غلامرضا عرب رحمتی پور, "بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 2 (1400): 5-1, doi: 10.22038/hmed.2021.53777.1111

VANCOUVER

عرب رحمتی پور, مرجان, عبادالهی نطنزی, علیرضا, عرب رحمتی پور, غلامرضا. بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(2): 5-1. doi: 10.22038/hmed.2021.53777.1111

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب