• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

    نویسندگان

    • مهدی مختاری 1
    • محمدحسن احرام پوش 2
    • محمدتقی قانعیان 3
    • فهیمه تیموری 4

    1 دانشیار، دکترای بهداشت محیط، مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

    2 استاد، دکترای بهداشت محیط، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

    3 استاد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

    4 استادیار، دکترای بهداشت محیط، گروه بهداشت محیط- بهداشت پرتوها، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.54017.1113
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: چالش های آموزشی مقطع پزشکی عمومی به عنوان مهم ترین مقطع دوره پزشکی  اثرات نامطلوبی در حرفه آینده پزشکی دانشجویان این مقطع و متعاقب با آن در سلامت افراد جامعه دارد. بدون تردید شناخت این چالش ها از طریق نظرخواهی از دانشجویان این مقطع می تواند گامی موثر درارتقای کیفیت آموزش خصوصا آموزش بالینی به همراه داشته باشد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا بود که در اواخر سال 1398 انجام شد و جامعه مورد مطالعه آن شامل دانشجویان مقطع کاراموزی و کارورزی دانشکده پزشکی مشهد بود. روش نمونه گیری یه صورت هدفمند صورت گرفت. روش گرداوری داده از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت و مصاحبه ها تا حد اشتباع ادامه یافت و در نهایت تعداد 18 نفر از کاراموزان  و کارورزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDE تحلیل و تفسیر گردیدند.
نتایج: از تجزیه و تحلیل داده ها چهار مقوله یا درون مایه اصلی و یازده مقوله فرعی استخراج گردید.مقوله های اصلی و زیر مقوله های آن عبارت بودند: از ساختار آموزش(برنامه آموزشی) با موضوعات فرعی عدم تناسب محتوا آموزشی با نیازها، عدم تناسب زمان روتیشن ها. مقوله اصلی فعالیت های یادهی و یادگیری با زیرمقوله های آزمون های غیر استاندارد، ضعف در آموزش مجازی، عدم تطابق آموزش تئوری و عملی ، ضعف شیوه آموزش و عدم کاربیت یافته های نظرسنجی. مقوله اصلی تعاملات حرفه ای با زیر مقوله های گاردهای رزیدنتی و عدم احترام متقابل استاد به دانشجو  و درنهایت مقوله منابع  با زیر مقوله های فضای آموزشی  وتسهیلات رفاهی.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش،شناسایی موانع و چالش های پزشکی عمومی و برنامه ریزی جهت مرتفع ساختن آن ،  نیاز به یک رویکرد اقتضایی و سیستمی در حوزه آموزش دارد.

کلیدواژه‌ها

  • لاگ بوک
  • بهداشت محیط
  • ارزشیابی تکوینی
  • ارزشیابی فراگیر
  • XML
  • اصل مقاله 324.05 K
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • فایل 1.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1 .Mc Grath MF, Scott L, Logue-Collins P. Peer
Assessment in Medical Science: An exploration of
one programme's approach to peer assessment,
including staff and student perceptions. AISHE-J:
The All Ireland Journal of Teaching and Learning in
Higher Education. 2017;9 )2.(
2.Norcini JJ, McKinley DW. Assessment methods in
medical education. Teaching and teacher education.
2007;23(3):239-50.
3.Tabish SA. Assessment methods in medical
education. International journal of health sciences.
2010;2 )2.(
4 .Azizi M, Barati H , Khamse F et al.The effect of
log book design and implementation on students’
satisfaction and performance during a nursing
internship course in a military psychiatric hospital.
Ebnesina - IRIAF Health Administration. 2016; 18
(2):1-9.
5 .Deputy Minister of Education of the Ministry of
Health, approved Persian educational programs,
approved educational program for the ph.D course
in Environmental Health. For additional information
refer to:
https://hcmep.behdasht.gov.ir/uploads/369/doc/Ph
D_BehMohit97.pdf
6 .Lawshe, Charles H. “ A quantative approach to
content validity”. Personnel psychology28.4
(1975):563-575.
7 .Polit,Denise F., and Cheryl Tatano Beck. “ The
content validity index: are you sure you know whats
being reported? Critique and recommendations”.
Research in nursing and health 29.5(2006):489-497.
8 .Ahmadi A, Mirmousavi S J et al. “Designing an
occupational health logbook to evaluate internship
activities in the field of occupational health
students”. the National Conference on Occupational
Health and Safety. 1394:9.
9 .Najafi F, Kerman saravi F, Mirmortazavi M et al.
“An Investigation of logbooks in clinical
departments from the perspective of nursing
professors and students”. Research in Education
Medical Journal. 9.3 )2019.(
10 .Lotfi.M, Zaman zadeh.V, Abdollahzadeh.F. et
al. “ The effect of using logbook on nursing students'
learning in women section”. Research in Education
Medical Journal. 19 )2011.(
11 .Mohammadi A., Khaghanizade M., Ebadi A et
al. “Log book a method of evaluating education and
feedback strategy in nursing”. Educational Strategy
Medical Sciences. 2010; 3 (1) :15-16
12 .Braun K, Narciss E et al., “Twelve tips for
successfully implementing logbooks in clinical
training”. Medical Teacher. 2016, 38: 564–569.
13. Mirhoseini.F, Manoochehri. H, Moosavi.S, et al.
“Combining two evaluation methods based on
Logbook-DOPS performance (DOPS-Logbook)
Internship in the field of anesthesia undergraduate
students. Development and Education Medical of
Journal. 10.27 (2018). exposure, risk perception, and
altruistic acceptance of risk. The Canadian Journal
of Psychiatry. 2009;54(5):302-11.
32- Liu C-Y, Yang Y-z, Zhang X-M, Xu X,
Dou QL, Zhang W-W. The prevalence and
influencing factors for anxiety in medical workers
fighting COVID-19 in China: A cross-sectional
survey. Available at SSRN 3548781. 2020
    • تعداد مشاهده مقاله: 17,756
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,477
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 3
مهر 1400
صفحه 1-10
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 324.05 K
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • فایل 1.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 17,756
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,477

APA

مختاری, مهدی , احرام پوش, محمدحسن , قانعیان, محمدتقی و تیموری, فهیمه . (1400). طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), 1-10. doi: 10.22038/hmed.2021.54017.1113

MLA

مختاری, مهدی , , احرام پوش, محمدحسن , , قانعیان, محمدتقی , و تیموری, فهیمه . "طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 3, 1400, 1-10. doi: 10.22038/hmed.2021.54017.1113

HARVARD

مختاری, مهدی, احرام پوش, محمدحسن, قانعیان, محمدتقی, تیموری, فهیمه. (1400). 'طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), pp. 1-10. doi: 10.22038/hmed.2021.54017.1113

CHICAGO

مهدی مختاری , محمدحسن احرام پوش , محمدتقی قانعیان و فهیمه تیموری, "طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 3 (1400): 1-10, doi: 10.22038/hmed.2021.54017.1113

VANCOUVER

مختاری, مهدی, احرام پوش, محمدحسن, قانعیان, محمدتقی, تیموری, فهیمه. طراحی و پایلوت لاگ بوک جهت ارزشیابی مستمر دانشجویان مقطع دکترای تخصصی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(3): 1-10. doi: 10.22038/hmed.2021.54017.1113

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب