• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی

    نویسندگان

    • معصومه حسام 1
    • سعیده منجزی 2
    • فرشاد ملهمی 3
    • محمد مهرآور 4

    1 استادیار ﮔﺮوه آموزشی فیزیوتراپی، داﻧﺸﻜﺪه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

    2 ﮔﺮوه آموزشی فیزیوتراپی، داﻧﺸﻜﺪه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

    3 دانشجو دکتری تخصصی فیزیوتراپی،کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

    4 مربی ﮔﺮوه آموزشی فیزیوتراپی، داﻧﺸﻜﺪه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.53040.1102
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: طراحی آموزشی به عنوان یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت آموزش مجازی معرفی شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عناصر  و مولفه های طراحی و مدیریت فرایند تعاملی آموزش مجازی انجام شده است.
روش کار: مطالعه حاضر مروری از نوع Overview است. این نوع مطالعات مروری، با هدف بررسی و تبیین ویژگی های یک مفهوم و توضیح آن انجام می شود. مطالعه حاضر در پاسخ به این سوال که مولفه های اساسی در طراحی، اجرا و مدیریت یک برنامه آموزش مجازی مورد نیاز است، انجام شده است. نتایج مطالعه حاضر می تواند در برنامه ریزی مداخلات و یا دوره های آموزشی که بستر آموزش مجازی طراحی و اجرا می شود، کاربرد داشته باشد. مطالعه حاضر از طریق جستجوی کلید واژه های  Distance education, virtual education, e-learning, instructional design, e-teaching, educational management,   و e-teacher معادل فارسی آن طراحی آموزشی، آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، تدریس الکترونیکی، آموزش از راه دور، مدیریت آموزشی، آموزش و مدرس الکترونیکی در پایگاه های دادهMagIran, ISC , SID ,Scopus, Science Direct, PubMed انجام شده است. جستجو به زبان فارسی و انگلیسی در سالهای 2000-  سپتامبر 2020 انجام شده است. در بررسی انجام شده در مرحله اول 128 مطالعه استخراج شد. سپس عنوان متون مستخرج بررسی و 78 مستند شامل مقاله، گزارش و راهنما جهت بررسی چکیده در مرحله بعد وارد شد. در نهایت براساس معیار ورود 42 مطالعه، 18 مطالعه فارسی و 24 مطالعه انگلیسی جهت بررسی کامل متن مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه حاضر مورد استفاده شد.
نتایج: نتایج مطالعات نشان دادند چارچوب طراحی آموزشی در فرایند آموزش مجازی شباهت زیادی به مراحل طراحی آموزشی در فرایند آموزش حضوری دارد اما در جزئیات، لازم است ویژگی های آموزش مجازی/الکترونیکی درنظرگرفته شود. در فرایند طراحی آموزش مجازی لازم است به هشت مؤلفه شامل تعیین مخاطب، تعیین اهداف و پیامدهای مورد انتظار، محتوای آموزشی، نحوه سازماندهی محتوا، تعیین روشهای آموزش و فعالیتهای یادگیری، تعیین رسانه های آموزشی، نحوه ارزیابی فراگیر و ارزشیابی برنامه/دوره آموزشی توجه داشت. تدوین طرح درس/دوره و تدوین راهنماهای یادگیری به عنوان نقشه راه برای اساتید و فراگیران در بستر آموزش مجازی اهمیت دارد تا یادگیری مؤثر فراگیران را تسهیل نماید. در فرایند آموزش مجازی لازم است مدرس با ایجاد فعالیتهای یادگیری مبتنی بر مسئله مانند پروژه، سؤالات مبتنی بر سناریو، تکالیف تحلیلی و گروه های بحث، فرصت تحلیل و کاربرد آموخته ها را برای فراگیران فراهم کند. همچنین بازخورد اساتید به فعالیتهای یادگیری فراگیران به عنوان پایه ای ترین سطح تعامل مدرس و فراگیر تعریف شده است. ارزشیابی به عنوان آخرین گام طراحی آموزشی معرفی شده است که اجرای مداوم آن در رشد اثربخشی برنامه های آموزشی اهمیت دارد
نتیجه گیری: طراحی و مدیریت یک فرایند آموزش مجازی، موضوع چند بعدی است که مؤلفه های مختلفی مانند عناصر هشت گانه طراحی آموزشی، تکنولوژی های آموزشی دردسترس، فعالیتهای مشارکتی و ایجاد فرصت یادگیری همتا و رشد توانمندی های مدرسین در محیط آموزش الکترونیکی در موفقیت برنامه آموزش مجازی نقش کلیدی دارد.

کلیدواژه‌ها

  • خودکارآمدی پژوهشی
  • عملکرد پژوهشی
  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • XML
  • اصل مقاله 1.86 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Mardani L, Taghvaei Yazdi M, Niazazari K. The representation of research experience model and its relationship with researcher spirituality and research self-efficacy of MA students of Islamic Azad University of Sari. Journal of Modern Thoughts in Education 2016;11(2):81-102. [Persian]
2. Entwistle N. 1 Research into student learning and university teaching: British Psychological Society; 2007.
3. Fuller IC, Mellor A, Entwistle JA. Combining research-based student fieldwork with staff research to reinforce teaching and learning. Journal of Geography in Higher Education 2014;38(3):383- 400.
4. Atashak M. Evaluating Education for-all Development Index, Comparing the Contries As Mentioned in Iran’s 2025 Development Vision. Majlis & Rahbord 2014;21(77). [Persian]
5. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review. 1977;84(2):191.
6. Wahab MBHA. Study on the impact of motivation, self-efficacy and learning strategies of faculty of education undergraduates studying ICT courses. The Journal of Behavioral Science 2007;2(1):153-78.
7. Mullikin EA, Bakken LL, Betz NE. Assessing research self-efficacy in physician-scientists: the clinical research appraisal inventory. Journal of Career Assessment 2007;15(3):367-87.
8 .Baltes B, Hoffman-Kipp P, Lynn L, Weltzer- Ward L. Students research self-efficacy during online doctoral research courses. Contemporary Issues in Education Research (CIER) 2010;3(3):51- 8.
9. Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. The relationship between self-efficacy in research and research performance a study on students of medical sciences university of Mashhad. Iranian Journal of Medical Education 2014;14(1):41-51. [Persian]
10. Hemmings B, Kay R. Research self‐efficacy, publication output, and early career development. International Journal of Educational Management 2010;24(7):562-574.
11. Vaccaro N. The Relationship Between Research Self-efficacy, Perceptions Of The Research Training Environment And Interest In Research In Co 2009. Electronic Theses and Dissertations. 3844. http://stars.library.ucf.edu/etd/3844
12. Bieschke KJ, Bishop RM, Garcia VL. The utility of the research self-efficacy scale. Journal of Career Assessment 1996;4(1):59-75.
13. Gorji AMH, Darabieniya M, Ranjbar M. Research self-efficacy in relation to educational motivation in students of Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Contemporary Medical Education 2015;3(2):59-63. [Persian]
14. Garavand H, Kareshki H, Ahanchian M. The role of educational-research environment andsocial factors on the research self-efficacy of students of Mashhad University of Medical Sciences. The Journal of Medical Education and Development 2014;8(4):32-46. [Persian]
15. Miri MR, Salehiniya H, Bahlgerdi M, Tiyuri A, Tiyuri A. Research Self-efficacy among Postgraduate Students at Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2018;18:156-63. [Persian]
16. Salehi M, Ahanchian MR. Validation of research self-efficacy scale for postgraduate students of Ferdowsi University and Mashhad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012;12(6):396-409. [Persian]
17. Kazemi-Vardanjani A, Heidari- Soureshjani S, Drees F. Study of research self- efficacy components among postgraduate students in Shahrekord University of Medical Sciences. Research in Medical Education 2017;9(2):65-57. [Persian]
18. Davari A, Danesh Kazemi A, Aghili H, Mozafari F. The Evaluation of Relationship between Self-efficacy in Research and Research Performance of Dental Student, of Yazd Dental College in 2014. The Journal of Medical Education and Development 2015;10(2):129-37. [Persian]
19. Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Hadimoghadam M. A Survey of Research Self- Efficacy in Internship Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2015;14(2):111-24. [Persian].
20. Soleimanzade Najafi N S, Ashrafi-rizi H, Kazempour Z, Taheri B. The Rate of Research Self-Efficacy among Students of Isfahan University of Medical Sciences Based On Research Self- Efficacy Scale. J Health Syst Re 2014; 10(4): 813- 820. [Persian]
21. Javadinia SA. Barriers to scholarship research activities in Medical Universities. Iranian Journal of Medical Education 2013;13(6):535-7. [Persian]
22 .Ghaffarzadeh S, Nazari H, Ghasemi R, Ahmadi Doyran Z. Status of Research among Medical Students of Urmia University Medical
Sciences in (Knowledge, Attitude AND Practice). Nurs Midwifery J 2011; 9 (5). [Persian]
23. Taheri S S, Nazemisalman B, Faghihzadeh S, Rahbar J, Asgharnejad B.Investigating the barriers to conducting research from the perspective of students of Zanjan University of Medical Sciences in 2016. J Med Educ Dev 2018; 10 (28) :65-77 [Persian]
24. Ghaemi talab S.M, Mirhosseini Z. Investigation of the Affective factors in publishing of articles in scientific journals (local and foreign) in the view of Ferdowsi University faculty members, Studies in Education & Psychology 2006; 7 (1): 129-148. [Persian]
25 .Shafiei M, Salimi GH, Mohammadi M, Mokhtari Z.Research self-efficacy and career decision-making self-efficacy of students at Shiraz University of Medical Sciences: an explanatory model. Iranian Journal of Medical Education 2018;18 (7): 49-59. [Persian]
26. Wajid U, Jami H. Research Self-Efficacy among Students: Role of Metacognitive Awareness of Reading Strategies Research Anxiety, and Attitude Towards Research.Pakistan journal of psychological Reseach 2020;35 (2):271-293
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,342
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,982
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 4
اسفند 1400
صفحه 63-53
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.86 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,342
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,982

APA

حسام, معصومه , منجزی, سعیده , ملهمی, فرشاد و مهرآور, محمد . (1400). ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), 63-53. doi: 10.22038/hmed.2021.53040.1102

MLA

حسام, معصومه , , منجزی, سعیده , , ملهمی, فرشاد , و مهرآور, محمد . "ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 4, 1400, 63-53. doi: 10.22038/hmed.2021.53040.1102

HARVARD

حسام, معصومه, منجزی, سعیده, ملهمی, فرشاد, مهرآور, محمد. (1400). 'ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(4), pp. 63-53. doi: 10.22038/hmed.2021.53040.1102

CHICAGO

معصومه حسام , سعیده منجزی , فرشاد ملهمی و محمد مهرآور, "ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 4 (1400): 63-53, doi: 10.22038/hmed.2021.53040.1102

VANCOUVER

حسام, معصومه, منجزی, سعیده, ملهمی, فرشاد, مهرآور, محمد. ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(4): 63-53. doi: 10.22038/hmed.2021.53040.1102

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب