• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    نویسندگان

    • فاطمه احمدی بمرود 1
    • مجید خادم رضاییان 2، 3
    • جواد سرابادانی 4

    1 دانشجوی دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران.

    2 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    4 گروه بیماری‌های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.53519.1107
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: دانش تعاریف و انواع مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین تعاریف آن، اطلاعاتی سازماندهی و تجزیه تحلیل شده است که می‌تواند قابل درک و نیز کاربردی برای حل مساله و تصمیم گیری باشد. با توجه به این معنا از دانش، اشتراک گذاری آن در هر سازمان یا ارگانی سبب بهبود امور و پیشرفت آن سازمان یا ارگان میگردد. هدف اصلی این پژوهش تعیین وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1399 بود. 
روش کار: این مطالعه مقطعی که به روش سرشماری انجام شد، جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه استاندارد شده صورت گرفت که روایی وپایایی نسخه فارسی آن درمطلاعات قبلی نشان داده شده بود. (آلفای کرونباخ = %92). داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 آنالیز شدند.
نتایج: مجموع تعداد پرسشنامه های تکمیل شده 86 عدد بود که از این تعداد 54 نفر را زنان تشکیل می دادند. میانگین سنی 9/4 ± 40/5 سال و میانگین سابقه کار 8/7 ± 15/2 سال بود و بیشتر افراد شرکت کننده دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و در رتبه ی دوم دارای مدرک کارشناسی بودند. میانگین نمره کل پرسشنامه 0/5 ± 2/7 بود. بالاترین میانگین نمره مربوط به عوامل ساختاری (0/5 ± 2/77 )، در رتبه ی بعد عوامل فناوری 
(±0/7 2/74)، در رتبه بعدی عوامل رهبری و عوامل انسانی(0/6 ±2/72) و در انتها پایین‌ترین نمره مربوط به عوامل فرهنگی (0/7 ± 2/67) بود.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که اشتراک گذاری دانش در حد متوسطی قرار دارد که می‌تواند در طولانی مدت تأثیر نامطلوبی بر کارایی و اثربخشی سازمان داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

  • اشتراک گذاری دانش
  • سازمان
  • معاونت آموزشی
  • مدیریت
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1107.m4a
  • پرسشنامه1107_removed.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. 1.Negin J, Madhoshi M. Identifying effective factors on knowledge sharing behavior among faculty members in Gorgan universities. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education. 2014;20(3):45-65. [Persian]

    1. Amirkhani A, Hajeezadeh M. The Influence of Knowledge Management Infrastructure on Organizational Performance of Staff of Education Vice-Presidency Department of Mashhad University of Medical Sciences. Horizon of Medical Education Development, 2016; 7(1): 14-21. [Persian]

    3.Luo S-H, Lee G-G. Applying failure mode and effects analysis for successful knowledge management. Total Quality Management & Business Excellence. 2015;26(1-2):62-75.

    4.Aghdasi M, Bazrafshan M. Determining effective factors on inter-organizational knowledge sharing in collaborative processes (case study of Tax Affairs Organization). Journal of Operational Research and Its Applications 2015;12(1):1-19. [Persian]

    1. Rasoulian kasrineh M, Ebrahimi A, Sharifzadeh N, Naeimi Banaeiyanshargh M, Dadgarmoghaddam M. Assessing the status of knowledge Translation from the perspective of a number of faculty members of Mashhad University of Medical Sciences. Horizon of Medical Education Development, 2021; 12(2): 56-45. [Persian]
    2. Hansen MT, Nohria N, Tierney T. What’s your strategy for managing knowledge. The knowledge management yearbook 2000–2001. 1999;77(2):106-16. [Persian]
    3. Top S, editor Assessing the Knowledge Sharing in Terms of Risk Level in-House Service Sector Assisted with Logistic Regression Model2012: 8. International Strategic Management Conference. 21-23 June 2012 Barcelona.
    4. Gong L, Zhang X. Study of the game theory analysis and incentive mechanism of inter-organizational knowledge sharing in cooperative R&D. IERI procedia. 2014;10: 266-73.

     

     

    1. Shao Z, Feng Y, Liu L. The mediating effect of organizational culture and knowledge sharing on transformational leadership and Enterprise Resource Planning systems success: An empirical study in China. Computers in Human Behavior. 2012;28(6):2400-13.
    2. Pourserajian D, Owlia MS, Soltani AM. Determination and prioritization of barriers to knowledge sharing at universities and heis; Case study: Imam Javad University College.journal of roshd-e-fanavari 2013;34:34-43. [Persian]
    3. Azari G, Riahi L, Dehnavieh R. The status of knowledge sharing at the decision making center of deputy of education in iran’s ministry of health and medical education. Iranian Journal of Medical Education. 2016;16: 138-48. [Persian]
    4. Armoun A, Sattari S, Namvar Y. Determinant Factors which Influence Knowledge Sharing among Faculty Members of the University of Medical Sciences. 2018: 333-346. [Persian]
    5. Soleimanpour S, Farajpahlou A, Heidari G. Knowledge sharing and factors affecting it among graduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in the academic year of 1993-1994. Journal of Studies in Library and Information Science, 2017; 8(18): 19-44. [Persian]
    6. Nemati-Anaraki L, Nooshinfard F. [Effective Organizational Factors in Knowledge Sharing from The Viewpoint of Faculty Members]. Journal of Health Administration. 2014; 17(56): 65-79. [Persian]
    7. Hasanzadeh M. [The Study of Knowledge Management Infrastructures in the Government of Islamic Republic of Iran]. Daneshvare raftar. 2009; 16(35): 11-26. [Persian]
    8. Nakhai A, Karimi O, Hashemnia S, Behnia F. [Managers’ Experience and Knowledge Sharing on the Improvement and Guiding of Executive Processes in the University of Social Welfare and Rehabilitation Science (USWR)]. Social Welfare Quarterly. 2013; 12(47): 385-98. [Persian]

     

    • تعداد مشاهده مقاله: 2,456
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 697
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 1
فروردین 1403
صفحه 35-45
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1107.m4a
  • پرسشنامه1107_removed.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,456
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 697

APA

احمدی بمرود, فاطمه , خادم رضاییان, مجید و سرابادانی, جواد . (1402). بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), 35-45. doi: 10.22038/hmed.2021.53519.1107

MLA

احمدی بمرود, فاطمه , , خادم رضاییان, مجید , و سرابادانی, جواد . "بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 1, 1402, 35-45. doi: 10.22038/hmed.2021.53519.1107

HARVARD

احمدی بمرود, فاطمه, خادم رضاییان, مجید, سرابادانی, جواد. (1402). 'بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), pp. 35-45. doi: 10.22038/hmed.2021.53519.1107

CHICAGO

فاطمه احمدی بمرود , مجید خادم رضاییان و جواد سرابادانی, "بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 1 (1402): 35-45, doi: 10.22038/hmed.2021.53519.1107

VANCOUVER

احمدی بمرود, فاطمه, خادم رضاییان, مجید, سرابادانی, جواد. بررسی وضعیت اشتراک گذاری دانش در حوزه معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 15(1): 35-45. doi: 10.22038/hmed.2021.53519.1107

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب