نویسندگان
1
گروه انفورماتیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران .
2
مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد ، ایران
3
گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران.
4
گروه آمارزیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
5
مرکز مطالعات تراجنسیتی ، مرکز تحقیقات علوم روانپزشکی و رفتاری ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد ، ایران
6
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران
7
واحد توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان امام رضا(ع)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: واقعیت مجازی به عنوان یکی از جدیدترین فناوریها، در زمینههای مختلف از بازیهای ویدئویی تا مسافرت و تحقیقات، به کار گرفته شده است. این فناوری به عنوان یک راهکار درمانی نیز برای برخی اختلالات روانی مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال، نگرش بیماران مبتلا به اختلالات روانی نسبت به استفاده از واقعیت مجازی هنوز مشخص نیست. به همین دلیل، در این مطالعه، پرسشنامهای با هدف بررسی میزان پذیرش تکنولوژی واقعیت مجازی در بین بیماران مبتلا به اختلالات روانی طراحی شده است.
روش کار: این مطالعه بر اساس مطالعه Megan Liu و همکاران طراحی و پیاده سازی شد. روایی و پایایی پرسشنامه در سال 1400 انجام شد. در این مطالعه برای بررسی روایی محتوایی از ضریبهای CVR و CVI استفاده شد و با کمک روش آلفای کرونباخ، پایایی درونی آن تعیین گردید.
نتایج: پرسشنامه ترجمه شده دارای23 سوال بود که 16 سوال تخصصی آن در 6 بعد مختلف قرار گرفت. شاخص روایی محتوا 8/ 0 تعیین شد که عددی قابل قبول برای این پرسشنامه میباشد. همچنین آلفای کرونباخ 7/. بهدست آمد و همبستگی بین سؤالات در سطح معناداری 0.0001 قابل قبول بود
نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر درباره بررسی شاخصهای روایی و پایایی مرتبط با پرسشنامه ذکر شده مشخص گردید که پرسشنامه مذکور از روایی و پایایی مناسبی برای بررسی میزان پذیرش تکنولوژی واقعیت مجازی در بین بیماران مبتلا به اختلالات روانی برخوردار میباشد.
1 .Aziz HA. Virtual reality programs applications in
healthcare. Journal of Health and Medical
Informatics. 2018;9(1):305.
2 .Eom H. Kim K. Lee S. Hong Y-J. Heo J. Kim J-
J. et al. Development of virtual reality
continuous performance test utilizing social
cues for children and adolescents with
attention-deficit/hyperactivity disorder.
Cyberpsychology, Behavior, and Social
Networking. 2019;22(3):198-204.
3 .Donath L. Rössler R. Faude O. Effects of virtual
reality training (exergaming) compared to
alternative exercise training and passive control
on standing balance and functional mobility in
healthy community-dwelling seniors: a meta-
analytical review. Sports medicine.
2016;46(9):1293-309.
4 .Tabatabaei M. Talaei A. Virtual Reality as a
Friend of the Elderly: A Mini-Review.
Biomedecal Journal of Scientific and Technical
Reseach. 2019;22(2):16517-9.
5 .Sarraf-Razavi M. Tabatabaei SM. Talaei A.
Bordbar MRF. Application of Virtual Reality
for Helping People with Psychiatric Disorders:
A Mini Review. Landscape. 2019;109(3):395-
417.
6 .Cieślik B. Mazurek J. Rutkowski S. Kiper P.
Turolla A. Szczepańska-Gieracha J. Virtual
reality in psychiatric disorders: A systematic
review of reviews. Complementary Therapies in
Medicine. 2020;52(1):102480.
7 .Krysta K. Krzystanek M. Cubała WJ. Wiglusz
MS. Jakuszkowiak-Wojten K. Gałuszko-
Węgielnik M. et al. Telepsychiatry and virtual
reality in the treatment of patients with
intellectual and developmental disabilities.
Psychiatria Danubina. 2017;29(3):656-9.
8 .Rus-Calafell M. Garety P. Sason E. Craig TJ.
Valmaggia LR. Virtual reality in the assessment
and treatment of psychosis: a systematic review
of its utility, acceptability and effectiveness.
Psychological medicine. 2018;48(3):362-91.
9 .Dixon DR. Miyake CJ. Nohelty K. Novack MN.
Granpeesheh D. Evaluation of an immersive
virtual reality safety training used to teach
pedestrian skills to children with autism
spectrum disorder. Behavior Analysis in
Practice. 2019:13(3):631-640.
10 .Ghanouni P. Jarus T. Zwicker JG. Lucyshyn J.
Mow K. Ledingham A. Social stories for
children with autism spectrum disorder:
Validating the content of a virtual reality
program. Journal of autism and developmental
disorders. 2019;49(2):660-8.
11 .Maples-Keller JL. Yasinski C. Manjin N.
Rothbaum BO. Virtual reality-enhanced
extinction of phobias and post-traumatic stress.
Neurotherapeutics. 2017;14(3):554-63.
12 .Ströhle A. Gensichen J. Domschke K. The
diagnosis and treatment of anxiety disorders.
Deutsches Ärzteblatt International.
2018;115(37):611-620.
13 .Trahan MH. Smith KS. Talbot TB. Past,
present, and future: Editorial on virtual reality
applications to human services. Journal of
Technology in Human Services. 2019;37(1):1-
12.
14 .Freeman D. Reeve S. Robinson A. Ehlers A.
Clark D. Spanlang B. et al. Virtual reality in the
assessment, understanding, and treatment of
mental health disorders. Psychological
medicine. 2017;47(14):2393-400.
15 .Alonso J. Chatterji S. He Y. The burdens of
mental disorders: Global perspectives from the
WHO World Mental Health Surveys.
Cambridge: Cambridge University Press; 2013.
16 .Vasileva M. Graf RK. Reinelt T. Petermann U.
Petermann F. Research review: A meta‐analysis
of the international prevalence and comorbidity
of mental disorders in children between 1 and 7
years. Journal of Child Psychology and
Psychiatry. 2021;62(4):372-81.
17 .Forouzanfar MH. Sepanlou SG. Shahraz S.
Dicker D. Naghavi P. Pourmalek F. et al.
Evaluating causes of death and morbidity in
Iran, global burden of diseases, injuries, and
risk factors study 2010. Archives of Iranian
medicine. 2014;17(5):304-20.
18 .Narsi K. Integrating mental health into primary
health care services. Mental Health Matters.
2018;5(6):28-30.
19 .Koenen K. Ratanatharathorn A. Ng L.
McLaughlin K. Bromet E. Stein D. et al.
Posttraumatic stress disorder in the world
mental health surveys. Psychological medicine.
2017;47(13):2260-74.
20 .Burke SM. The Use of Technology by
Adolescents with Intellectual and
Developmental Disabilities. Journal of pediatric
nursing. 2017;37(1):134-5.
21 .Knapp TR. Brown JK. Ten measurement
commandments that often should be broken.
Research in Nursing and Health.
1995;18(5):465-9.
22 .Bazvand Z. Tavafian SS. Boozari S.
Shahrbanian S. Development and Psychometric
of a Questionnaire about Knowledge, Attitude
and Practice of Nurses towards Neck Pain
Prevention. Journal of Nursing Education
(JNE). 2020;9(1):1-10. [Persian]
23 .Azimi E. Taghizadeh A. Validating the Persian
Version of the Questionnaire for Measuring the
Level of Reflective Thinking: Case Study of
Teacher Education University. Journal of
Research in School and Virtual Learning.
2019;7(26):43-54. [Persian]
24 .Rezaei P. Maserrat T. Opinion of expert
specialists about telemedicine and obstacles to
its use in teaching hospitals of Tabriz city.
Southern medicine. 2018:20(6): 562-72.
[Persian]
25. Syed-Abdul S. Malwade S. Nursetyo AA. Sood
M. Bhatia M. Barsasella D. Liu MF. Chang CC.
Srinivasan K. Li YC. Virtual reality among the
elderly: a usefulness and acceptance study from
Taiwan. BMC geriatrics. 2019;19(1):1-10.
26. Mascret N. Delbes L. Voron A. Temprado JJ.
Montagne G. Acceptance of a virtual reality
headset designed for fall prevention in older
adults: questionnaire study. Journal of medical
internet research. 2020;22(12):e2069