• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی

    نویسندگان

    • نگین قاسم پور 1
    • لیلا کاظم نژاد ماتک 2
    • نیره رضوانی منفرد 3

    1 دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.

    2 گروه مامایی، دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم ، دانشگاه آزاد اسلامی قم ،قم ،ایران.

    3 مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ،دانشکده پزشکی، علوم پزشکی قم ،دانشگاه آزاد اسلامی قم ، قم ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.61889.1195
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: کیفیت آموزش بالینی در رشته پزشکی نیازمند عواملی مانند محیط آموزش بیمارستانی، بیماران متنوع، امکانات فیزیکی کامل و از همه مهم‌تر اساتید حاذق با توان آموزشی عالی می‌باشد. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی ارتباط ویژگی‌های اساتید بالینی با میزان رضایتمندی دانشجویان پزشکی انجام شده است.
روش کار: این مطالعه توصیفی – تحلیلی، مقطعی و گذشته‌نگر بر اساس نتایج به‌دست آمده از فرم‌های رضایتمندی از اساتید بالینی، جمع‌آوری شده در هر ترم، از دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم طی سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۹۵ توسط دفتر توسعه آموزش، انجام شده است. مجموع ارزیابی‌های اساتید بالینی هیئت‌علمی و مدعو دانشکده پزشکی در کل این ۵ سال، به تعداد ۱۳۰ مورد بوده است و بالغ‌بر ۵۰۰ دانشجو در طی این سال‌ها در ارزیابی اساتید شرکت داشتند.
نتایج: میزان رضایتمندی دانشجویان در سطح عالی و خوب، از اساتید غیربومی (۹۱/۷۶ درصد) در مقایسه با اساتید بومی (۳۸/۵ درصد) و از اساتید متخصص (۵۹/۷۶ درصد) در مقایسه با اساتید فوق‌تخصص (۶۸/۲۷ درصد) به‌صورت معنی‌داری بیشتر بود (P<0.05).اما بین جنسیت، سن، وضعیت تأهل، سابقه کار بالینی، نوع همکاری با دانشگاه، مدت زمان همکاری با دانشگاه و تعداد مقالات علمی ثبت‌شده استاد بالینی با میزان رضایتمندی دانشجویان ارتباطی وجود نداشت.

کلیدواژه‌ها

  • ویژگی اساتید بالینی
  • رضایتمندی دانشجو
  • دانشجوی پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.28 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. khosravipour B. Teimuri Z. Ameri M.
Desired Characteristics of the University
Teacher from the Viewpoints of Students
of Khuzestan University of Agricultural
Sciences and Natural Resources. Journal
of Agricultural Education Administration
Research. 2019;11)50):19-38.
2 . Razavipoor M, Moradi S. Amuei F.
Shafizad M. Mahmoodi E.
Mohamadalizadeh P. The evaluation of the
professionalism of clinical teachers from
the viewpoint of residents of educational
departments of Imam Khomeini hospital of
Mazandaran university of medical science.
Journal of Medical Education
Development. 2021;13(40):76-85.
3. Mohamadmahdi K. Jahanbakhsh R.
Clinical instruction and its Shortcomings
from the Viewpoint of Medical Residents
(Case study of Alzahra Isfahan Medical
Education Center). Journal of Education
Strategies in Medical Sciences.
2019;12(1):54-60.
4. kazemi M. Rahmani J. Clinical teaching
and its shortcomings from the viewpoint of
medical residents (Case study of Alzahra
Isfahan Medical Education Center).
Education Strategies in Medical Sciences.
2019;12(4):53-60.
5.Darvishpour A. Javadi N. Good Clinical
Instructor from the Perspective of Nursing
Students: A Qualitative Study. حJournal of
qualitative research in health sciences.
2018;7(4):372-382.
6. Kamali Y. Poorchenary M. The
Characteristics of a Good Teacher from
the Political Sciences Students’ Point of
view at Shahid Bahonar University of
Kerman. Journal of instruction and
evaluation. 2015;8(1):117-40.
7. Hokmabadi R. Fallah H. Ideal
University Teachers According to
Students' Views. Journal of Medical
Education Development. 2013;6(10):22-
29.
8. GaziMirsaeed J. Moradijoo M. Taheri
A. Yousefianzadeh O. Identifying M.A
and PhD Students' Point of View
Regarding Effective Factors in
Establishing Communication between
Students and Faculty Members of School
of Allied Health at Tehran University of
Medical Sciences in 2012- 2013. Journal
of Medical Education Development.
2016;9(22):95-102.
9. Bastani P. Amini Mi. Tahernejad A.
Rouhollahi N. The Tehran University of
Medical Sciences Faculty Members’
Viewpoints about the Teachers’
Evaluation System: A Qualitative Study. J.
Adv Med&Prof.2013;1(4):140-147.
10. Kalani Z. Afshari F. Sohrabi Z.
Mazloomi-Mahmoodabad S. Factors
affecting "student evaluations of teaching"
from the teachers' and students' points of
view, a comparative study in Shahid
Sadughi university of medical science in
Yazd. Educational development of
Jundishapur. 2012;6(1):18-26.
11. Niederriter JE. Thoman J. Eyth D.
Nursing students' perceptions on
characteristics of an effective clinical
instructor. SAGE Open Nursing.
2017;3(1):1-8.
12. Habahbeh MQ. Lalithabhai DS. Nurse
Trainees' perception of effective clinical
instructor characteristics. International
Journal of Nursing Sciences.
2020;7(3):285-90.
13.http://behdasht.gov.Curriculum of
general practitioner. 2011-4.
14.https://edc.tums.ac.ir.Master Evaluation
Committee. 2012-6.
15. Tatarinceva AM. Sokolova NL.
Sergeeva MG. Bedenko NB. Samokhin BI.
The influence of a psychological and a
cognitive component of a student's
thinking style on his/her success in
lifelong learnin, Revista Espacios.
2018;39(02):1-10.
16. Mirzaei K. Zahmatkesh S. Daraeinia F.
Factors affecting the relationship between
student and professor from the perspective
of students of Bushehr University of
Medical Sciences. Journal of Sociology
Studies. 2014;10(2):38-53.
17. Motie MR. Moavenian F. Seyfizade T.
Determining the effective factors on the
relationship between professor and student
in performing educational and learning
activities from the perspective of male and
female students of Mashhad University of
Medical Sciences. Future of Medical
Education Journal : Volume 6, Issue 3,
2016 , Pages 16-19
18. Sadigh Maroufi SH. Mohammadi A.
Mousavi SM. Raadabadi M. Study of the
most important factors influencing the
effectiveness of teaching from viewpoint
of graduate students. AHP model
approach. Journal of medical education
and development; 2014;9(3):58-66.
19. Khosravipour B. Koohsar ZT. Ameri
M. Desired Characteristics of the
University Teacher from the Viewpoints of
Students of Khuzestan University of
Agricultural Sciences and Natural
Resources.. Journal of Agricultural
Education Administration Research.
2019;50(1):19-38.
20. Siamian H. BalaGhafari A.
Aligolbandi K. Rezanezhad F. Sharifi Nik
M. Shahrabi A. Ghazizadeh Z.
Characteristics of a Good University
Lecturer According to Students. Journal of
Mazandaran University of Medical
Sciences. 2012;22(96):105-11.
21. Soroush A. Andaieshgar B. Vahdat A.
Khatony A. The characteristics of an
effective clinical instructor from the
perspective of nursing students. BMC
Nursing. 2021;20(36):2-9.
22. Firdous J. Shazia S. Saira K.
Hassanbin H. Attributes of an effective
clinical teacher. Departman of family
medicine. 2008;12(5):75-91.
23. Darvishpour A. Javadi Pashaki N.
Good Clinical Instructor from the
Perspective of Nursing Students. Journal
of Qualitative Research in Health Science.
2018;7(4):372-82.
24. Khatony A. Soroush, A. Andaieshgar
B. Vahdat A. The characteristics of an
effective clinical instructor from the
perspective of nursing students: a
qualitative descriptive study in Iran. BMC
Nursing. 2021;20(1):36-42.
25. Moradi Doliskani M.
Mohammadimehr M. The Relationship
Teaching quality among the Faculty
Members of AJA University of Medical
Sciences from Students' Viewpointp
between Personality Traits an. Journal of
Military Caring Sciences. 2019;5(4):273-
81.
26. Reising DL. James B. Morse B.
Student perceptions of clinical instructor
characteristics of affecting clinical
experiences. Nursing Education
Perspectives. 2018;39(1):4-90.
27. Sayyadi M. Vahabi A. Vahabi B.
Roshani D. Students' viewpoints on the
effective teaching and related factors in
Kurdistan University of Medical Sciences
and Islamic Azad University, Sanandaj
Branch. Scientific Journal of Kurdistan
University of medical sciences.
2015;21(1):93-103.
28. Nazemian S. Characteristics of a good
teacher from the viewpoint of farhangian
university student teacher. Journal of
teacher's professional development.
2019;4(3):15-25.
29. Mehrabian F. Karimi Z. Dadashkhah
Z. Rafiezade A. Salemi K. Characteristics
of a capable professor from the perspective
of students of the Faculty of Health,
Guilan University of Medical Science.
Quarterly Journal of Studies and
Expansion of Education, Shahid Sadoughi
University of Medical Sciences.
2015;9(13):45-60
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,317
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,009
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 2
مرداد 1402
صفحه 33-22
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.28 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,317
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,009

APA

قاسم پور, نگین , کاظم نژاد ماتک, لیلا و رضوانی منفرد, نیره . (1402). ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), 33-22. doi: 10.22038/hmed.2022.61889.1195

MLA

قاسم پور, نگین , , کاظم نژاد ماتک, لیلا , و رضوانی منفرد, نیره . "ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 2, 1402, 33-22. doi: 10.22038/hmed.2022.61889.1195

HARVARD

قاسم پور, نگین, کاظم نژاد ماتک, لیلا, رضوانی منفرد, نیره. (1402). 'ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), pp. 33-22. doi: 10.22038/hmed.2022.61889.1195

CHICAGO

نگین قاسم پور , لیلا کاظم نژاد ماتک و نیره رضوانی منفرد, "ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 2 (1402): 33-22, doi: 10.22038/hmed.2022.61889.1195

VANCOUVER

قاسم پور, نگین, کاظم نژاد ماتک, لیلا, رضوانی منفرد, نیره. ارتباط ویژگی اساتید بالینی با رضایتمندی دانشجویان پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(2): 33-22. doi: 10.22038/hmed.2022.61889.1195

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب