• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد

    نویسندگان

    • میترا مهدویان 1
    • مهسا ریحانی 1
    • رویا جاجوندیان 2
    • سمیرا بشیریان 2

    1 گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

    2 گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.64613.1214
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش پرستاری و مامایی بخشی از نظام آموزش عالی است که با حیات انسان‌ها سروکار دارد . آموزش بالینی اساس برنامه ‌های آموزشی رشته ‌های پرستاری و مامایی را تشکیل می‌دهد. این مطالعه با هدف تعیین مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی طراحی گردیده است.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت مقطعی روی 120 نفر از دانشجویان مامایی و پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد به صورت مبتنی بر هدف انجام شد. ابزار گردآوری داده ‌ها، پرسـشنامه‌ای شـامل دو بخـش بود  بخش اول آن مربوط به مشخصات فردی و بخــش دوم، بـا مقیـاس 5 درجـه ی لیکـرت از شماره 1 تا 5 دارای 7حیطه : ارزشیابی مربیان، محیط و تسهیلات، عملکرد کارکنان، امکانـات آموزشی و رفاهی، ارزشیابی برنامه ریـزی آموزشـی و دانشجو و ارتباط با بیمار، بود که بین دانشجویان توزیع گردید. سپس داده‌‌ها با استفاده از آمار تحلیلی و توصیفی و از طریـق نـرم افـزار آماری spss23 تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: در پژوهش حاضر از بین 120 نفر دانشجو 113 نفر به پرسشنامه ‌ها پاسخ دادند. آموزش بالین به صورت کلی با نمره 306 در رتبه متوسط قرار گرفت. به طوریکه حیطه‌های  ارزشیابی مربیان با نمره 363، ارزشیابی محیط و تسهیلات با نمره 353، امکانات آموزشی با نمره 293 و ارزشیابی برنامه ریزی آموزشی با نمره 313، در رتبه متوسط قرار گرفتند. حیطه امکانات رفاهی با نمره 208 در رتبه ضعیف قرار گرفت. و حیطه ‌های  ارزشیابی دانشجو از خود با نمره 417 و بیمار با نمره 395 در رتبه خوب قرار گرفتند.
نتیجه گیری: نتـایج پـژوهش نـشان داد دیـدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی  نسبت به ارزشیابی دانشجو از خود، خوب بود ولی نسبت به امکانات رفاهی و در درجه بعد اموزشی دیدگاه خوبی ندارند و نارضایتی در انان دیده می‌شود.

 

کلیدواژه‌ها

  • آموزش بالین
  • دانشجویان پرستاری و مامایی
  • دیدگاه دانشجویان
  • XML
  • اصل مقاله 2.54 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Saleh Abadi S, Golafrooz Shahri M, Nasrollahi
S, Akbarzade M, Mircholi N. Clinical education
problems and ways of enhancing its quality
from the perspective of clinical instructors and
students of nursing and midwifery at sabzevar
university medical sciences in 2008. 2013.[in
persian]
2.Fasihi h, Soltani A, Tahami S, Mohamadi a S.
Viewpoints of medical students about the
quality of clinical education.The journal of
Qazvin univ.med,sci .2004. [in persian]
3.Zaighami R, Faseleh M, Jahanmiri S,
Ghodsbin F. Nursing students’ viewpoints
about the problems of clinical teaching.
Journal of Inflammatory Diseases.
2004;8(1):51-5.
4.Abegglen J, Conger CON. Critical thinking in
nursing: classroom tactics that work. SLACK
Incorporated Thorofare, NJ; 1997. p. 452-8.
5.Hosseini.n Kz, Malekzadeh.j. Status of clinical
education from the perspective of nursing
students of Yasouj School of Nursing and
Midwifery. Education in medical sciences
Journal. 2005” 5(2):171-5. [in persian]
6.Hadizadeh T, Firuzi M, Shamaeian R. The
assessment of clinical situation, view of
Faculty Member of Gonabad Nursing&
Midwifery School. Iranian Journal of Medical
Education. 2005;5(1):71-7. [in persian]
7.Joekar F, Haghani F. Nursing clinical
Education the challenges Facing. Iranian
Journal of medicaleducation.
2011;10(5):1153-60.
8.Heydari M, Ali-Sheikhi R, Heydari K.
Problems of clinical education of nursing
students in clinical settings. Health Care.
2012;13(1):19-23. [in Persian]
9.Dehghani K, Dehghani H, Falahzadeh H.
Theeducational problems of clinical field
training based on nursing teachers and last
year nursing students view point 2005. [in
persian]
10.Ironside PM, McNELIS AM. Clinical
education in prelicensure nursing programs:
Findings from a national survey. Nursing
Education Perspectives. 2010;31(4):264-5.
11.Delaram M, Salehiyan T. Productivity in
clinical education from the nursing and
midwifery students’ viewpoint. Educ Strategy
Med Sci. 2011;4(4):67-71. [in persian]
12.Wiegers T, Boerma W, de Haan O. Maternity
care and birth preparedness in rural
Kyrgyzstan and Tajikistan. Sexual &
Reproductive Healthcare. 2010;1(4):189-94.
13.Abotalebi G, Vosoghi N, Sajadi A,
MOHAMMAD NE, Akbary M. Evaluation of
clinical education from the perspective of
nursing students of Ardabil University of
Medical Science in. 2010. [in persian]
14.Azimi N, Bagheri R, Mousavi P,
Bakhshandeh BM, Honarjoo M. The study of
clinical education problems and presenting
solutions for improvement its quality in
midwifery. 2017. [in persian]
15. Aghvami m. Satisfaction Nursing
Students\'of Internship at Zanjan Medical
University 138. Journal of Medical Education
Development. 2010;3 (4):1-6. [in persian]
16. Shipman D, Roa M, Hooten J, Wang ZJ.
Using the analytic rubric as an evaluation tool
in nursing education: The positive and the
negative. Nurse education today. 2012;32
(3):246-9.
17. Shahbazi L ST. Status of clinical education
from the perspective of nursing and
midwifery students. Journal of University of
Medical Sciences Shahid Sadoughi Health
Services 2000;8 (103-102). [in persian]
18. Bloorian z.” The process of promoting
clinical education in nursing. Abstracts of the
national seminar on quality in services and
education Nursing and midwifery. Hamadan
Journal of Medical Sciences 2000. .[in persian]
19. Heidari MR, Norouzadeh R. Nursing
students’ perspectives on clinical education.
Journal of advances in medical education &
professionalism. 2015;3 (1):39. [in persian]
20. Rahmani A, Zamanzadeh V, Abdullah-
Zadeh F, Lotfi M, Bani S, Hassanpour S.
Clinical learning environment in viewpoint of
nursing students in Tabriz University of
Medical Sciences. Iranian journal of nursing
and midwifery research. 2011;16 (3):253. [in
persian]
21. Milaat WA, El-Gamal FM. Factors affecting
the use and attitude towards medical
resources and educational methods in a Saudi
medical school. Annals of Saudi Medicine.
1994;14 (3):209-14.
22. Woo MWJ, Li W. Nursing students' views
and satisfaction of their clinical learning
environment in Singapore. Nursing Open.
2020;7 (6):1909-19.
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,458
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,260
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 3
مهر 1402
صفحه 26-37
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.54 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,458
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,260

APA

مهدویان, میترا , ریحانی, مهسا , جاجوندیان, رویا و بشیریان, سمیرا . (1402). بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), 26-37. doi: 10.22038/hmed.2022.64613.1214

MLA

مهدویان, میترا , , ریحانی, مهسا , , جاجوندیان, رویا , و بشیریان, سمیرا . "بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 3, 1402, 26-37. doi: 10.22038/hmed.2022.64613.1214

HARVARD

مهدویان, میترا, ریحانی, مهسا, جاجوندیان, رویا, بشیریان, سمیرا. (1402). 'بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), pp. 26-37. doi: 10.22038/hmed.2022.64613.1214

CHICAGO

میترا مهدویان , مهسا ریحانی , رویا جاجوندیان و سمیرا بشیریان, "بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 3 (1402): 26-37, doi: 10.22038/hmed.2022.64613.1214

VANCOUVER

مهدویان, میترا, ریحانی, مهسا, جاجوندیان, رویا, بشیریان, سمیرا. بررسی مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه ازاد بجنورد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(3): 26-37. doi: 10.22038/hmed.2022.64613.1214

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب