• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری

    نویسنده

    • مهلا سلاجقه

    گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2022.65557.1222
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: هدف نهایی از ارزشیابی برنامه‌های آموزشی پیشرفت در جهت توسعه افراد و سازمان است. نیل به این هدف، نیازمند روش‌های ارزشیابی آموزشی با رویکرد سیستماتیک نسبت به همه اجزای دخیل برنامه است.
روش کار: در این مطالعه مروری - روایتی کلیدواژه‌های Appreciative Inquiry Approach، Program Evaluation،Medical Education  در پایگاه‌های اطلاعاتی شامل Medline, EMBASE, Web of Science, Scopus در بازه زمانی سال 2010 تا ماه مارچ سال 2021 مورد جستجو قرار گرفت. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با هدف مطالعه، مقالاتی که به‌طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید.
نتایج: در جستجوی منابع، تعداد 170 مقاله یافت شد که 15 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. از نتایج حاصل از بررسی مطالعات، مراحل رویکرد تحقیق ارج‌گزار شامل چهار مرحله‌ی کشف، رؤیاپردازی، طراحی و به‌ثمر‌ رساندن برای ارزشیابی و توسعه برنامه‌های آموزشی علوم پزشکی استخراج شدند.
نتیجه گیری: رویکرد تحقیق ارج‌گزار همچنان که به ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی می‌پردازد، با ارتقای ظرفیت‌های فردی و سازمانی موجب توسعه شخصی، سازمانی و اجتماعی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

  • رویکرد تحقیق ارج گزار
  • ارزشیابی برنامه
  • تئوری سیستمی
  • آموزش پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.36 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Hosseini S N, Mirzaei Alavijeh M, Ataee M,
Jalilian F, Karami Matin B, Rastegar L. E-
learning Adoption by Faculty Members of
Kermanshah University of Medical Sciences
and Health Services: Faculties’ Viewpoints.
Iranian Journal of Medical Education. 2014; 14
(5): 437-447
2. Thiele JE. Learning patterns of online students.
J Nurs Edu. 2003; 42(8): 364-6
3. Zolfaghari M, Negarandeh R, Ahmadi F. The
Evaluation of a Blended E-Learning Program
for Nursing and Midwifery Students in Tehran
University of Medical Sciences. Iranian Journal
of Medical Education. 2011; 10 (4):398-409.
4. Searson M, Monty Jones W, Wold K.
Reimagining schools: The potential of virtual
education. British Journal of Educational
Technology. 2011; 42(3):363-71
5. Mullan F, Frehywot S, Omaswa F, Buch E,
Chen C, Greysen SR, et al. Medical schools in
Sub-Saharan Africa. Lancet. 2011;
377(9771):1113-21.
6. Latifnejad Roudsari R, Jafari H, Hosseini B L,
Esfalani A. Measuring Students' Knowledge
and Attitude Towards E-Learning in Mashhad
University of Medical Sciences (MUMS).
Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10
(4):364-37.
7. Frehywot S, Vovides Y, Talib Z, Mikhail N,
Ross H, Wohltjen H, et al. E-Learning in
Medical Education in Resource Constrained
Low-and Middle-Income Countries. Hum
Resour Health. 2013; 11(1):4.
8. Bender, L. (2020). Key Messages and Actions
for COVID-19 Prevention and Control in
Schools. Education UNICEF NYHQ.
9. Ahmed H, Allaf M, Elghazaly H. COVID-19
and medical education. The Lancet Infectious
Diseases. 2020; S1473 (20): 30226-7.
10. Mian A, Khan SH. Medical education during
pandemics: a UK perspective. BMC Medicine.
2020; 18(1): 100.
11. Sajed AN, Amgain K. Corona Virus Disease
(COVID-19) Outbreak and the Strategy for
Prevention. Europasian Journal of Medical
Sciences. 2020; 2(1): 1-4.
12. Viner RM, Russell SJ, Croker H, Packer J,
Ward J, Stansfield C, et al. School closure and
management practices during coronavirus
outbreaks including COVID-19: a rapid
systematic review. The Lancet Child &
Adolescent Health. 2020; 4(5): 397–404
13. El Ansari W, Oskrochi R. What matters most?
Predictors of student satisfaction in public
health educational courses. Public health. 2006;
120(5):462-73.
14. Kheyrandish M. Explaining Model of
Affecting Factors on E-Learning Effectiveness
in Post Graduate Courses. Journal of
Information Technology Management. 2015;
6(4): 629-648.
15. Shariatmadari M. A Pathological Study of
Barriers to Using ICT in Universities
Information and Communication Technology in
Educational Sciences. 2012; 2(4): 113-129.
[Persian]
16. Bagherimajd R, Shahei S, Mehralizadeh Y.
Assessing Challenges in the Development of
Electronic Learning in Higher Education Case
Study of Shahid Chamran University in Ahwaz.
Journal Medical Education Develop. 2013; 6
(12): 1-13.
17. Hoseini Largani M, Mir Arab R, Rezayi S. An
Investigation of Obstacles in the Development
of E-learning in Iran Educational System,
Quarteriy Journal of Management and Planning,
in Educational Systems 2008; (1) 1;47-59.
18. Sayah G, Derakhshanfard S. The Inhibitory
Factors of Using E-Learning in Urmia
University of Medical Sciences from The
Students' Point of View. Iranian Journal of
Medical Education. 2019; 19: 371-380.
19.Salajegheh M, Hoseinyshavoun A. the Role of
motivation in learning. jmed. 2018; 13 (2) :172-
174.
20 -Maldonado M., Khan G., Moon J. and Rho J.,
E-learning motivation and educational portal
acceptance in developing countries, Online
Information Review. 2010; 35(1):66-85.
21 -Molavi Parviz, Rostami Khalil, Fadaei Naeini
Alireza, Mohammadnia Hossein, Rasoulzadeh
Behzad, A study of effective factors in reducing
academic motivation Ardabil University of
Medical Sciences, Scientific Journal of the
Medical Organization of the Islamic Republic
of Iran. 2007; 25(1).
22 -Ghorbankhani Mehdi, Salehi Keyvan,
Representation of the characteristics of
successful virtual education teachers in the
Iranian higher education system from the
perspective of professors and students: A study
with phenomenological method, Journal of
Educational Technology. 2017; 11(3):327-347.
23-Bates C, Watson M. Re-learning teaching
techniques to be effective in hybrid and online
courses. Journal of American Academy of
Business. 2008; 13(1):38-44.
24 -Munoz Carril PC, Gonzalez Sanmamed M,
Hernández Selles N. Pedagogical roles and
competencies of university teachers practicing
in the e-learning environment. International
Review of Research in Open and Distributed
Learning. 2013; 14(3):462-87.
25 -Aslami M, Esmaeili Z, Saeidipour B, Sarmadi
MR. Explaining the Professional Competencies
of Instructors in the E-learning Environment.
Education Strategies in Medical Sciences. 2018;
11(2):15-24.
26 -Trentin G. Networked Collaborative Learning:
social interaction and active learning: Elsevier;
2010.
27-Briggs S. Changing roles and competencies of
academics. Active learning in higher education.
2005; 6(3):256-68
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,631
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 944
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 2
مرداد 1402
صفحه 112-101
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.36 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,631
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 944

APA

سلاجقه, مهلا . (1402). ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), 112-101. doi: 10.22038/hmed.2022.65557.1222

MLA

سلاجقه, مهلا . "ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 2, 1402, 112-101. doi: 10.22038/hmed.2022.65557.1222

HARVARD

سلاجقه, مهلا. (1402). 'ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), pp. 112-101. doi: 10.22038/hmed.2022.65557.1222

CHICAGO

مهلا سلاجقه, "ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 2 (1402): 112-101, doi: 10.22038/hmed.2022.65557.1222

VANCOUVER

سلاجقه, مهلا. ارزشیابی برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با رویکرد تحقیق ارج‌گزار: یک مطالعه مروری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(2): 112-101. doi: 10.22038/hmed.2022.65557.1222

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب