• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد

    نویسندگان

    • محسن نجاری 1
    • فاطمه معمری 2
    • جمشید جمالی 3
    • شهاب رضائیان 4

    1 گروه انگل شناسی و قارچ شناسی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    4 گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.65419.1221
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: متخصصان آموزش بر این باور هستند که الگوهای یادگیری سنّتی نمیتوانند پاسخگوی نیازها و چالشهایی باشند که بشردرآینده با آنها مواجه خواهد شد. تدریس مبتنی بر فیلمهای ویدیویی، به عنوان راهی نوین در یادگیری مهارتهای آموزشی مورد توجه و اقبال قرار گرفته است.
روش ها: در این مطالعه که نوعی مطالعه نیمه تجربی در حیطه پژوهش در آموزش می باشد جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان روزانه علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند مباحث درس انگل شناسی در 8 جلسه جداگانه با روش سنتی در گروه شاهد و در فرایند آموزش مجازی برای گروه مورد ارائه گردید. از آزمون تی مستقل برای مقایسه میانگین مجموع نمرات در دو شیوه آموزشی استفاده شد. از آزمون من-ویتنی برای مقایسه نمرات بخش‎ها در دو شیوه آموزشی استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 28 تجزیه و تحلیل شد. سطح معناداری 5% در نظر گرفته شد.
نتایج: نسبت مرد به زن در دو گروه تفاوت معنادار آماری با یکدیگر نداشت (689/0=p-value ؛ 160/0=χ2). میانگین نمره مجموع در شیوه حضوری (37/3±09/15) و شیوه مجازی (00/3±28/16) تفاوت معنادار آماری با یکدیگر نداشت (098/0=p-value ؛ 675/1=t).
نتیجه گیری: در موضوع سودمندی آموزش به کمک رایانه و مولتی مدیا در پیشرفت یادگیری دانشجویان در حیطه شناختی، در بین محققین، تقریباً توافق عمومی وجود دارد. بر اساس یافته های این مطالعه استفاده ترکیبی از روش های مبتنی بر حضور در کلاس و برقراری ارتباط چهره به چهره در برخی جلسات و روش های مجازی مبتنی بر نمایش فیلم در جلسات دیگر می تواند بعنوان یک روش موثر در تدریس دروس علوم پایه پیشنهاد گردد.

کلیدواژه‌ها

  • روش آموزش مجازی
  • روش آموزش سنتی
  • آموزش انگل شناسی
  • علوم آزمایشگاهی
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Zargaran A. Daneshamuz S.
Mohagheghzadeh A. Medical Education in
Ancient Persia. Iranian Journal of medical
education. 2011;11(2):103-110.
2. Mohamadi A. Mojtahedzade R. Souri M.
Mission-based management: from theory to
practice. Tehran: University of Medical
Sciences; 2010. [Persian]
3. Bertran S. Boby H. Bertrand P-M. Pereira
B. Perbet S. Lautrette A. Comparison of
video-based learning and lecture-based
learning for training of ultrasound-guided
central venous catheterization: a randomized
controlled trial. British Journal of Anaesthesia.
2017;118(4):6230-8.
4. Zare Bidaki M. Yousefi M. Malaki
Moghadam H. Rajabpour Sanati A. Nazari-
Alam A. The Effectiveness of Clip-Based
Education on Academic Learning and
Satisfaction in Microbiology Course of Health
Students. Journal of Birjand University of
Medical Sciences. 2018;25(1):37-45.
5. Mollabashi R. Ghazavi Z. Mousavi A.
Comparing the Use of Video Clips and
Traditional Methods for Teaching
Schizophrenia: Perspective of Students.
Iranian Journal of Medical Education.
2017;17(1):400-8.
6. Lehmann R. Seitz A. Bosse HM. Lutz T.
Huwendiek S. Student perceptions of a video-
based blended learning approach for
improving pediatric physical examination
skills. Annals of Anatomy-Anatomischer
Anzeiger. 2016;208(1):179-82.
7. El-Sayed R. El-Hoseiny S. El-Sayed E.
Video-based lectures: An emerging paradigm
for teaching human anatomy and physiology
to student nurses. Alexandria Journal of
Medicine. 2013;49(1):215-22.
8. Mishra AK. Bartram J. Skills development
through distance education. Vancouver:
Commonwealth of Learning (COL); 2002.
9. Kozma RB. Learning with media. Review
of educational research. 1991;61(2):179-211.
10. Salina L. Ruffinengo C. Garrino L.
Massariello P. Charrier L. Martin B. et al.
Effectiveness of an educational video as an
instrument to refresh and reinforce the
learning of a nursing technique: a randomized
controlled trial. Perspectives on medical
education. 2012;1(2):67-75.
11. Ruffinengo C. Salina L. Massariello P.
Garrino L. Dimonte V. editors. Effectiveness
of an educational video as an instrument to
refresh and reinforce the learning of a nursing
technique: a Randomized Controlled Trial.
Amee2010. An International Assocation for
Medical Education (AMEE); 2010.
12. Blazeck AM. Katrancha E. Drahnak D.
Sowko LA. Faett B. Using Interactive Video-
Based Teaching to Improve Nursing Students'
Ability to Provide Patient-Centered Discharge
Teaching. Journal of Nursing Education.
2016;55(5):296-9.
13. Corbally MA. Considering video
production? Lessons learned from the
production of a blood pressure measurement
video. Nurse education in practice.
2005;5(6):375-9.
14. Moradi Dirin M. Verdi M. Delkhah H.
Tabrizian K. Izadpanah F. Impact of Pharmacy
Training Software, on pharmacy students’
knowledge in Zabol University of Medical
Sciences and Their Opinion about it. Iranian
Journal of Medical Education. 2013;12(12):
925-934. [Persian]
15. Alkharusi H. Teachers’ classroom
assessment skills: Influence of gender, subject
area, grade level, teaching experience and in-
service assessment training. Journal of Turkish
Science Education. 2011;8(2):39-48.
16. Ogunkola Babalola J. Clifford C.
Instructional assessment practices of science
teachers in Barbados: Pattern, techniques and
challenges. Academic Journal of
Interdisciplinary Studies. 2013;2(1):313-29.
17. Qujeq D. Rasulpor roshan K. Abbasi N.
Using the multimedia method in teaching
practical biochemistry in the laboratory for
Babol students. Proceedings of the 12th
National Conference on Medical Education.
Mashhad; 2009. [Persian]
18. Ruiz JG. Mintzer MJ. Leipzig RM. The
impact of E-learning in medical education.
Academic Medicine. 2006;81(3):207-12.
19. Shahsavari S. Mosalanejad L. Sobhanian
S. Comparison of the effect in using two
methods of virtual and traditional education on
students' ability-oriented skills. Proceeding of
the 12th National Conference on Medical
Education. Mashhad: 2011. [Persian]
20. Solaman M. Shahavi MH. Design and
evaluation of the first enzyme biochemistry
educational software for dental students.
Proceeding of the 12th National Conference
on Medical Education. Mashhad; 2011.
[Persian]
21. Khatoni A. Nayery ND. Ahmady F.
Haghani H. Comparison the effect of Web-
based Education and Traditional Education on
Nurses Knowledge about Bird Flu in
Continuing Education. Iranian journal of
medical education. 2011;11(2):1-9[persian]
22. Zare Bidaki M. Yousefi M. Malaki
Moghadam H. Rajabpour Sanati A. Nazari-
Alam A. The Effectiveness of Clip-Based
Education on Academic Learning and
Satisfaction in Microbiology Course of Health
Students. Journal of Birjand University of
Medical Sciences. 2018;25(1):37-45.
23. Ciyadati M. Taghiyari F. Electronic
education replaces traditional education or
complements it. Proceedings of the 2nd
Electronic learning Conference University
of Zanjan. Zanjan; 2006. [Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,660
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 949
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 2
مرداد 1402
صفحه 12-1
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.71 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,660
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 949

APA

نجاری, محسن , معمری, فاطمه , جمالی, جمشید و رضائیان, شهاب . (1402). ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), 12-1. doi: 10.22038/hmed.2022.65419.1221

MLA

نجاری, محسن , , معمری, فاطمه , , جمالی, جمشید , و رضائیان, شهاب . "ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 2, 1402, 12-1. doi: 10.22038/hmed.2022.65419.1221

HARVARD

نجاری, محسن, معمری, فاطمه, جمالی, جمشید, رضائیان, شهاب. (1402). 'ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), pp. 12-1. doi: 10.22038/hmed.2022.65419.1221

CHICAGO

محسن نجاری , فاطمه معمری , جمشید جمالی و شهاب رضائیان, "ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 2 (1402): 12-1, doi: 10.22038/hmed.2022.65419.1221

VANCOUVER

نجاری, محسن, معمری, فاطمه, جمالی, جمشید, رضائیان, شهاب. ارزیابی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر نمرات درس انگل شناسی دانشجویان علوم آزمایشگاهی در مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(2): 12-1. doi: 10.22038/hmed.2022.65419.1221

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب