• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19

    نویسندگان

    • فاطمه باقری 1
    • زهره خلجی نیا 2

    1 گروه توسعه تحقیقات بالینی، بیمارستان نکویی- هدایتی- فرقانی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.

    2 گروه مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2022.68174.1236
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: به دنبال شیوع کروناویروس و بروز بحران‌های مختلفی در نقاط مختلف جهان، ابعاد مختلف زندگی تمام انسان‌ها تحت تاثیرا ت منفی این بحران قرار گرفت . در این میان نظام آموزش پزشکی  با مشکلات متعددی روبرو شد. این مطالعـه کیفـی بـا هـدف تبییـن چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در اپیدمی‌ کوویـد- 19انجـام شـد. 
روش کار: تحقیق حاضر از نوع مطالعه کیفی به شیوه تحلیل محتوی که در سال 1400 انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل 17نفر از کار آموزان، کارورزان و دستیاران پزشکی و اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود. روش گرداوری داده از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته  انجام گرفت و مصاحبه ها تا حد اشباع ادامه یافت. داده‌ها با تحلیل و تفسیر گردیدند. متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوای قراردادی و با کمک نرم افزار MaxQDA تحلیل شد.
نتایج: تجزیه و تحلیل حاصل از مصاحبه‌های شرکت کنندگان در این مطالعه منتج به استخراج طبقات اصلی فعالیت های آموزش – زیر ساخت‌های آموزش مجاز ی و جنبه های روان شناختی گردید . این طبقات به ترتیب دارای طبقات فرعی کمیت و کیفیت آموزش – ارزشیابی، حوزه سازمانی - تجهیزات و فناوری های آموزشی و شبکه و اینترنت، استرس و فشار روانی – نگرانی از آینده حرفه ای و شغلی  بودند .
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، شناسایی چالش های و موانع آموزش  پزشکی در بحران هایی مانند پاندمی‌کرونا الزامی‌است.  لذا جهت مرتفع ساختن این چالش ها در بحران های بعدی نیاز به برنامه ریزی و بسترسازی سیستمی‌در حوزه آموزش می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش بالینی
  • دانشجویان پزشکی
  • کووید19
  • XML
  • اصل مقاله 2.71 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Sadeghi A, Asgari Z, Azizkhani R, Azimi Meibody
A, Akhoundi Meybodi Z. Explaining Post-Traumatic
Growth During COVID-19 Pandemic: A Qualitative
Research. Journal of Qualitative Research in Health
Sciences. 2022;11(1):35-41. [In Persian]
2.Nori s. Explaining the experiences of university
professors on the challenges and opportunities of
virtual education during the Covid crisis. Education
Development Journal. 2021;14(42):1-11. [In
Persian]
3.Heydari A, DadgarMoghaddam M, Garoui HE.
General Medical Education (Extern and Intern )in
school of Medicine, Mashhad University of Medical
Sciences. 2021. [In Persian]
4.Coldwell J, Newlands D. Deakin online: an
evolving case study. Journal of issues in informing
science and information technology. 2004;1:1-10.
5.Taghizadeh Saida HJaMMM. Comparative Study
of Challenges and Opportunities of Higher
Education in the Corona Pandemic Era In Iran and
the world .,he quarterly journal of nurses and
doctors in war,. 2019:1957-47. [In Persian]
6.Sabouri A. Quantitative and qualitative review of
articles related to the Corona crisis published in
world scientific publications, a series of
discussions. 2019. [In Persian]
7.Salehi Imran IaAK, Farnaz. High skill training in
the time of Corona: challenges, policies and
measures, approach,. 2019;80:31-17. [In Persian]
8.Hakami Z, Khanagar SB, Vishwanathaiah S,
Hakami A, Bokhari AM, Jabali AH, et al.
Psychological impact of the coronavirus disease
2019 (COVID‐19) pandemic on dental students: a
nationwide study. Journal of dental education.
2021;85(4):494-503. [In Persian]
9.Ibrahim NK, Al Raddadi R, AlDarmasi M ,Al
Ghamdi A, Gaddoury M, AlBar HM, et al. Medical
students’ acceptance and perceptions of e-learning
during the Covid-19 closure time in King Abdulaziz
University, Jeddah. Journal of infection and public
health. 2021;14(1):17-23.
10.Contreras CP, Picazo D, Cordero-Hidalgo A,
Chaparro-Medina PM. Challenges of virtual
education during the covid-19 pandemic:
Experiences of Mexican University professors and
students. International Journal of Learning,
Teaching and Educational Research.
2021;20(3):188-204.
11.Keshavarzi MH, Arabshahi SKS, Gharrahee B,
Sohrabi Z, Mardani-Hamooleh M. Exploration of
faculty members’ perceptions about virtual
education challenges in medical sciences: a
qualitative study. Journal of Advances in Medical
Education & Professionalism. 2019;7(1):27. [In
Persian]
12.Elo S, Kyngäs H. The qualitative content analysis
process. Journal of advanced nursing.
2008;62(1):107.
13.Etando A, Amu AA, Haque M, Schellack N, Kurdi
A, Alrasheedy AA, et al., editors. Challenges and
innovations brought about by the COVID-19
pandemic regarding medical and pharmacy
education especially in Africa and implications for
the future. Healthcare; 2021: MDPI.
14.Shenoy V, Mahendra S, Vijay N. COVID 19
lockdown technology adaption, teaching, learning,
students engagement and faculty experience. Mukt
Shabd Journal. 2020;9(4):698-702.
15.Arzani A. Exploration of the Students'
Perception to Virtual Education in Covid-19
Epidemic: A Qualitative Study. Journal of Nursing
Education. 2021;10(1):91-104[In Persian].
16.Hayat AA, Keshavarzi MH, Zare S, Bazrafcan L,
Rezaee R, Faghihi SA, et al. Challenges and
opportunities from the COVID-19 pandemic in
medical education: a qualitative study. BMC
Medical Education. 2021;21(1):1-13[In Persian].
17.Ebadi A, Heidaranlu E. Virtual learning: A new
experience in the shadow of coronavirus disease.
Shiraz E Medical Journal. 2020;21(12):1-2 [In
Persian]
18.Kibuku RN, Ochieng DO, Wausi AN. e‐Learning
Challenges Faced by Universities in Kenya: A
Literature Review. Electronic Journal of e-
Learning. 2020;18(2):pp150‐61-pp‐61. [In
Persian]
19.Miri Z, Razavi Z, Mohammadi S. Evaluation of
Stress, Anxiety, Depression, and Sleep Disorders in
Medical Students of Hamadan University of
Medical Sciences, Iran, during the COVID-19
Pandemic. Avicenna Journal of Clinical Medicine.
2021;27(4):232-8. [In Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,692
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 3
مهر 1402
صفحه 72-84
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.71 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,692
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126

APA

باقری, فاطمه و خلجی نیا, زهره . (1402). تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), 72-84. doi: 10.22038/hmed.2022.68174.1236

MLA

باقری, فاطمه , و خلجی نیا, زهره . "تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 3, 1402, 72-84. doi: 10.22038/hmed.2022.68174.1236

HARVARD

باقری, فاطمه, خلجی نیا, زهره. (1402). 'تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), pp. 72-84. doi: 10.22038/hmed.2022.68174.1236

CHICAGO

فاطمه باقری و زهره خلجی نیا, "تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 3 (1402): 72-84, doi: 10.22038/hmed.2022.68174.1236

VANCOUVER

باقری, فاطمه, خلجی نیا, زهره. تبیین چالش های آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در پاندمی کووید 19. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(3): 72-84. doi: 10.22038/hmed.2022.68174.1236

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب