• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش

    نویسندگان

    • فهیمه مرادی 1
    • سلیمان احمدی 2
    • امین حبیبی 2
    • فاطمه تهرانی فر 3

    1 آموزش پزشکی و مدیریت، دانشکده مجازی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

    2 گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران. ایران.

    3 دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.69258.1244
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش بالینی اثربخش سبب ارتقای تفکر انتقادی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان نسبت به توانایی‌هایشان در انجام مسؤولیت‌های حرفه‌ای می شود. علی‌رغم انجام مطالعات کمّی متعدد، هنوز هم این مفهوم به روشنی مشخص نشده است. هدف از این مطالعه  بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثربخش است.
روش کار:  این پژوهش کیفی و از نوع آنالیز محتوا است. شرکت کنندگان 14 نفر ماما بودند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه­ های انفرادی به صورت نیمه ساختاریافته و بررسی سریع  (Rapid Review) اسناد و متون بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش آنالیز محتوا به شیوه تحلیل محتوا صورت گرفت.
نتایج:  9 طبقه، 27 زیر طبقه مربوط به دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثربخش و درک آن‌ها از مفاهیم استخراج شد.
نتیجه گیری: آموزش بالینی اثربخش در رشته مامایی، نیازمند تأمین امکانات، تجهیزات محیط بالینی، به کارگیری مهارت‌های تئوری و عملی مربیان، تعامل و ارتباط با دانشجویان و پرسنل بخش و تیم درمان است و به روز بودن دانش مربیان و استادان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش بالینی اثربخش
  • درک
  • ماماها
  • مطالعه کیفی
  • XML
  • اصل مقاله 2.23 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Tricco A.C, Zarin W, Ghassemi M, Nincic V, Lillie
E, Page M.J, et al. Same family, different species:
methodological conduct and quality varies
according to purpose for five types of knowledge
synthesis J Clin Epidemiol. 2018; 96:133-142.
2.Appel AL, Malcolm PA. Specialist education and
practice in nursing: an Australian perspective.
Nurse Educ Today. 1998;18(2):144–52.
3.Khosravi S. Nursing studentsexperiences and
perspectives on the clinical characteristics of
instructorsin clinical evaluation. J Nurs Educ.
2012;1(1):1–13. [In Persian]
4.Chamberlain M. Challenges of clinical learning
for student midwives. Midwifery. 1997;13(2):85–
91.
5.Delaram M. Clinical education from the
viewpoints of nursing and midwifery students in
Shahrekord University of Medical Sciences.
Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6:129-
135. [In Persian]
6.Elbaş NÖ, Bulut H, Demir SG, Yüceer S. Nursing
students’ opinions regarding the clinical practice
guide. Procedia-Social Behav Sci. 2010;2(2):2162–
5.
7.Azimi N, Bagheri R MP. The Study of Clinical
Education Problems and Presenting Solutions for
improvement its Quality in Midwifery [Internet].
Vol. 8, gums-rme. 2016. p. 43–51. Available from:
http://rme.gums.ac.ir/article-1-226-fa.html. [In
Persian]
8..Tazakori Z, Mehri S, Mobaraki N, Dadashi L,
Ahmadi Y, Shokri F, et al. Factors affecting on
quality of clinical education from perspectives of
operating room students. J Heal Care.
2015;17(2):128–136. [In Persian]
9.Abedini S, Aghamolaei T, Jomehzadeh A, Kamjoo
A. Clinical education problems: the viewpoints of
nursing and midwifery students in Hormozgan
University of Medical Sciences. Hormozgan Med J.
2009;12(4):249–253. 249-253. [In Persian]
10.Ahmadi S, Vafaeinezhad L, Baradaran HR,
Dargahi H. The Status of Clinical Supervision in
Midwifery Education: Perspective of Midwifery
Clinical Teachers and Students in Tehran
University of Medical Sciences. Iran J Med Educ.
2017;17:82–91. [In Persian]
11.Zahraei H. Comparing the factors related to the
effective clinical teaching from faculty members'
and students' points of view. Iranian journal of
medical education. 2008;7(2):249-56.
12.Hemmati Maslakpak M, Khalilzadeh H. Nursing
Students’ Perspectives on Effective Clinical Iranian
Journal of Medical Education. 2012;11(7):718–
727. Available from: http://ijme.mui.ac.ir/article-
1-1460-fa.html. [In Persian]
13.Goli S, Rezaei H, Haghani F GM. A Review of
Feedback in Midwifery Education TT- [Internet].
IJME. 2017; :92–101. Available from:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4158-fa.html. [In
Persian]
14.Rezaei B. Quality of clinical education (A case
study in the viewpoints of nursing and midwifery
students in Islamic Azad University, Falavarjan
Branch [Internet]. Edu-Str-Med-Sci. 2016; :106–
17. [In Persian] Available from:
http://edcbmj.ir/article-1-1039-fa.html.
15.Kariminejad R, Vameghi R, Abdi K, Bakhshi E,
Mohammazade Z. Acomparison of viewpoints of
clinical educators and students of the University of
social welfare and rehabilitation Sciences toward
clinical training status of rehabilitation disciplines
in 2013-2014. Strides in development of Medical
Education 2015;12(3):485-495. [In Persian]
16.Abbasi Z, Ahmadi S, Esmaeelpoor Zanjani S,
Peyman A, Farmahini Farahani M. Perception of
the clinical education environment at nursing and
midwifery school in Islamic Azad Univercity,
Tehran Medical Scienes Branch using
undergraduate clinical educational environment
measure. Medical Sciences Journal. 2016;26(1):
Education: A Qualitative Study TT- [Internet].
61-65. [In Persian]
    • تعداد مشاهده مقاله: 2,007
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 3
مهر 1402
صفحه 85-94
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 2.23 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 2,007
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028

APA

مرادی, فهیمه , احمدی, سلیمان , حبیبی, امین و تهرانی فر, فاطمه . (1402). بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), 85-94. doi: 10.22038/hmed.2023.69258.1244

MLA

مرادی, فهیمه , , احمدی, سلیمان , , حبیبی, امین , و تهرانی فر, فاطمه . "بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 3, 1402, 85-94. doi: 10.22038/hmed.2023.69258.1244

HARVARD

مرادی, فهیمه, احمدی, سلیمان, حبیبی, امین, تهرانی فر, فاطمه. (1402). 'بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(3), pp. 85-94. doi: 10.22038/hmed.2023.69258.1244

CHICAGO

فهیمه مرادی , سلیمان احمدی , امین حبیبی و فاطمه تهرانی فر, "بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 3 (1402): 85-94, doi: 10.22038/hmed.2023.69258.1244

VANCOUVER

مرادی, فهیمه, احمدی, سلیمان, حبیبی, امین, تهرانی فر, فاطمه. بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثر بخش. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(3): 85-94. doi: 10.22038/hmed.2023.69258.1244

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب