نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: آموزش بالینی اثربخش سبب ارتقای تفکر انتقادی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان نسبت به تواناییهایشان در انجام مسؤولیتهای حرفهای می شود. علیرغم انجام مطالعات کمّی متعدد، هنوز هم این مفهوم به روشنی مشخص نشده است. هدف از این مطالعه بررسی درک و دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثربخش است.
روش کار: این پژوهش کیفی و از نوع آنالیز محتوا است. شرکت کنندگان 14 نفر ماما بودند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبه های انفرادی به صورت نیمه ساختاریافته و بررسی سریع (Rapid Review) اسناد و متون بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آنالیز محتوا به شیوه تحلیل محتوا صورت گرفت.
نتایج: 9 طبقه، 27 زیر طبقه مربوط به دیدگاه ماماها از آموزش بالینی مامایی اثربخش و درک آنها از مفاهیم استخراج شد.
نتیجه گیری: آموزش بالینی اثربخش در رشته مامایی، نیازمند تأمین امکانات، تجهیزات محیط بالینی، به کارگیری مهارتهای تئوری و عملی مربیان، تعامل و ارتباط با دانشجویان و پرسنل بخش و تیم درمان است و به روز بودن دانش مربیان و استادان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا میبخشد.
کلیدواژهها