• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای

    نویسندگان

    • سید جواد حسینی 1
    • محبوبه فیروز 2
    • حسین کریمی مونقی 3

    1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 گروه داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

    3 مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2022.67202.1229
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: الگوی کرک پاتریک موردتوجه محققین پرستاری ایرانی به‌منظور ارزشیابی برنامه‌های آموزشی می‌باشد. مطالعه مروری حاضر با هدف تعیین امکان انجام مطالعه مروری سیستماتیک و خلاصه‌کردن نتایج پژوهش‌های به‌عمل آمده بر روی الگوی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران، انجام گرفت.
روش کار: مطالعه مروری حیطه‌ای حاضر براساس چارچوب پیشنهادی Arksey & O'Malley انجام گردید. بدین منظور پایگاه‌های SID، Magiran، PubMed، Scopus و Web of science و موتور جستجوی Google scholar با کلیدواژه‌های انگلیسی "Kirkpatrick" و "Nursing" و "Iran" و معادل فارسی آنان، بدون محدودیت زمانی مورد جستجو قرار گرفتند. مقالات نهایی براساس چارچوب پریزما استخراج شدند. اطلاعات هر یک از مقالات نهایی وارد جدول گردید. در مرحله آخر نیز با چهار متخصص در زمینه آموزش پزشکی و پرستاری مشاوره گردید.
نتایج: در نهایت شانزده مقاله وارد مطالعه شدند. به ترتیب پنج و یازده مطالعه دارای طرح شبه‌تجربی و مشاهده‌ای بودند. شش مطالعه فقط دو مرحله اول الگوی کرک پاتریک را مورد استفاده قرار داده بودند. همچنین ده مطالعه دیگر از هر چهار سطح الگو برای ارزشیابی برنامه‌های آموزشی استفاده نمودند. مطالعه مروری سیستماتیک در فرآیند جستجو یافت نشد. تمرکز شش مطالعه بر روی ارزشیابی دوره‌های احیای قلبی - ریوی بود.
نتیجه گیری: مطالعات حاضر دارای ضعف‌هایی در به‌کارگیری الگوی ارزشیابی از جمله ناکامل‌بودن مراحل ارزشیابی می‌باشند. مطالعات آتی می‌بایستی بر روی اندازه‌گیری تمام سطوح الگو متمرکز باشند. همچنین ارزشیابی مداخلات آموزشی صورت‌گرفته بر روی بیماران، بر اساس الگوی کرک پاتریک را مدنظر قرار دهند. انجام مطالعه مروری سیستماتیک با‌توجه‌به شواهد موجود به نظر امکان‌پذیر نمی‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • کرک پاتریک
  • پرستاری
  • ارزشیابی
  • مروری حیطه ای
  • XML
  • اصل مقاله 1.12 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1 .Changiz T. Fakhari M. Omid A. Kirkpatrick’s
Model: A Framework for Evaluating the
Effectiveness of Short-Term and in-Service
Training Programs. IJME. 2014;13(12):1058-72.
2 .Vassar M. Wheeler D. Davison M. Franklin J.
Program Evaluation in Medical Education: An
Overview of the Utilization-Focused Approach.
Journal of educational evaluation for health
professions. 2010;7(1):1-5.
3 .Cook DA. Ellaway RH. Evaluating Technology-
Enhanced Learning: A Comprehensive Framework.
Medical teacher. 2015;37(10):961-70.
4 .Haji F. Morin MP. Parker K. Rethinking
Programme Evaluation in Health Professions
Education: Beyond 'Did It Work?'. Medical
Education. 2013;47(4):342-51.
5.Kirkpatrick DL. The Four Levels of Evaluation.
In: Brown SM. Seidner CJ. editors. Evaluating
Corporate Training: Models and Issues. Dordrecht:
Springer Netherlands; 1998 .
6.Bates R. A Critical Analysis of Evaluation
Practice: The Kirkpatrick Model and the Principle
of Beneficence. Evaluation and Program Planning.
2004;27(3):341-7.
7.Arthur W Jr. Bennett W Jr. Edens PS. Bell ST.
Effectiveness of Training in Organizations: A
Meta-Analysis of Design and Evaluation Features.
J Appl Psychol. 2003;88(2):234-45.
8.Bewley WL. O'Neil HF. Evaluation of Medical
Simulations. Military Medicine. 2013;178(10):64-
75.
9.Dinmohammadi M. Avazeh A. Designing
Implementing and Evaluating the Settlement of the
Senior Undergraduate Nursing Students at the
Educational and Treatment Center of Zanjan
University of Medical Sciences. edujournal.
2019;12(33):1-7.
10.Rezaeian M. An Introduction to Scoping
Review. RUMS JOURNAL. 2018;17(4):291-2.
11.Firouzkouhi M. Alimohammadi N. Azizi N.
AbdollahiMohammad A. Different Types of
Review Studies and Their Role in Promoting
Nursing Knowledge: A Narrative Review. Journal
of Diabetes Nursing. 2021;9(1):1339-55.
12.O’Brien KK. Colquhoun H. Levac D. Baxter L.
Tricco AC. Straus S. et al. Advancing Scoping
Study Methodology: A Web-Based Survey and
Consultation of Perceptions on Terminology,
Definition and Methodological Steps. BMC health
services research. 2016;16(1):1-12.
13.Tricco AC. Lillie E. Zarin W. O’Brien K.
Colquhoun H. Kastner M. et al. A Scoping Review
on the Conduct and Reporting of Scoping Reviews.
BMC medical research methodology.
2016;16(1):1-10.
14.Arksey H. O'Malley L. Scoping Studies:
Towards a Methodological Framework.
International Journal of Social Research
Methodology. 2005;8(1):19-32.
15.Levac D. Colquhoun H. O'Brien KK. Scoping
Studies: Advancing the Methodology.
Implementation Science. 2010;5(1):69-78.
16.Thiese MS. Observational and Interventional
Study Design Types; an Overview. Biochemia
medica. 2014;24(2):199-210.
17.Chung E. Program Evaluation: Alternative
Approaches and Practical Guidelines. 3rd Edition
(Jody L Fitzpatrick. James R Sanders. Blaine R
Worthen). Korean Journal of Medical Education.
2008;20(4):377-387.
18.Dehghani MH. Dehghani tafti A. Raadabadi M.
The Effectiveness of Training Courses on
Cardiopulmonary Resuscitation (Cpr) Based on
Kirkpatrick Model. Journal of Nursing Education.
2019;8(3):33-8.
19.Mohammadi F. Momennasab M. Yektatalab S.
Kouchaki Z. Mozafari F. The Effectiveness of
Doctoral Program in Nursing in Iran Based on the
Patrick Model. Nursing and Midwifery Studies.
2016;5(3):e33726.
20.Zare M. Vizeshfar F. Evaluation of Health
Education Volunteering Program Based on
"Kirkpatrick Model". Jounal of Health Promotion
Management. 2019;8(1):30-4.
21.Lim DH. Yoon SW. Park S. Integrating
Learning Outcome Typologies for Hrd: Review
and Current Status. 2013;25(2):33-48.
22.Amiresmaili MR. Mirzaee M. Aminizadeh M.
Rahimisadegh R. Evaluation of the Effectiveness of
in-Service Training Based on the Kirkpatrick
Model: A Case Study of a Cardiopulmonary
Resuscitation (Cpr) Course for Nurses in
Afzalipour Hospital, Kerman, Iran. Strides in
Development of Medical Education.
2018;15(1):e89066.
23.Dorri S. Akbari M. Dorri Sedeh M. Kirkpatrick
Evaluation Model for in-Service Training on
Cardiopulmonary Resuscitation. Iranian Journal of
Nursing and Midwifery Research. 2016;21(5):493-
7.
24.Nezamian Pourjahromi ZN. Ghafarian Shirazi
H. Ghaedi H. Momeninejad M. Mohamadi
Baghmolaee M. Abbasi A. et al. The Effectiveness
of Training Courses on “How to Work with Dc
Shock Device” for Nurses, Based on Kirkpatrick
Model. Iranian Journal of Medical Education.
2012;11(8):896-902.
25.Rafati F. Pilevarzade M. Kiani A. soltaninejad a.
Designing, Implementation and Evaluation of Osce
to Assess Nursing Students Clinical Competence in
Jiroft Faculty of Nursing and Midwifery. Uursing
and Midwifery Journal. 2020;18(2):118-28.
26.Ghorbandoost R. Zeinabadi HR. Shabani
Shafiabadi M. Mohammadi Z. Evaluation of in-
Service Training Course of Nurses and Midwives
(Neonatal Resuscitation) Using Kirkpatrick 'S
Model ". Research in Medical Education.
2020;12(3):4-11.
27.Keshavarzi MH. Masroor-Roodsari D. Janani L.
Zabihi zazoly A. Effect of Cognitive Strategies
Training on Nursing Students' Academic
Achievement in School of Nursing and Midwifery
of Iran University of Medical Sciences Based on
Kirk-Patrick Model. Journal of Medical Education
Development. 2019;12(34):9-13.
28.Shayan S. nowroozi rad n. Evaluation of the
Effectiveness of Staff in-Service Training System,
Tehran Taleghani Hospital with Kirickpatrik
Approach. Journal of Medicine and Cultivation.
2019;28(2):10-23.
29.Bijani M. Rostami K. Momennasab M.
Yektatalab S. Evaluating the Effectiveness of a
Continuing Education Program for Prevention of
Occupational Exposure to Needle Stick Injuries in
Nursing Staff Based on Kirkpatrick's Model.
Journal of the National Medical Association.
2018;110(5):459-63.
30.Ahanchian M. Sharafi S. Vafaee M. Hajiabadi
F. Evaluate the Effectiveness of Internship Program
in Nursing Student Using Kirkpatrick's Model.
Research in Medical Education. 2017;9(1):17-9.
31.Bakhshi-Hajikhajeloo S. Sattari S. Effectiveness
Evaluation of Cardiopulmonary Cerebral
Resuscitation Workshop in Clinical Atmosphere
Based on Kirkpatrick Model. Cardiovascular
Nursing Journal. 2017;6(3):16-22.
32.Akbari M. Dorri S. Mahvar T. The Effectiveness
of in-Service Training on Cardiopulmonary
Resuscitation: Report of First and Second Levels of
Kirkpatrick's Model. Development Strategies in
Medical Education. 2016;3(1):67-72.
33.Hojjati H. Mehralizadeh Yl. Farhadirad H.
Alostany S. Aghamolaei M. Assessing the
Effectiveness of Training Outcome Based on
Kirkpatrick Model: Case Study. Quarterly Journal
of Nursing Management. 2013;2(3):35-42
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,632
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,024
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 14، شماره 2
مرداد 1402
صفحه 100-92
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.12 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,632
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,024

APA

حسینی, سید جواد , فیروز, محبوبه و کریمی مونقی, حسین . (1402). به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), 100-92. doi: 10.22038/hmed.2022.67202.1229

MLA

حسینی, سید جواد , , فیروز, محبوبه , و کریمی مونقی, حسین . "به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14, 2, 1402, 100-92. doi: 10.22038/hmed.2022.67202.1229

HARVARD

حسینی, سید جواد, فیروز, محبوبه, کریمی مونقی, حسین. (1402). 'به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14(2), pp. 100-92. doi: 10.22038/hmed.2022.67202.1229

CHICAGO

سید جواد حسینی , محبوبه فیروز و حسین کریمی مونقی, "به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 14 2 (1402): 100-92, doi: 10.22038/hmed.2022.67202.1229

VANCOUVER

حسینی, سید جواد, فیروز, محبوبه, کریمی مونقی, حسین. به‌کارگیری الگوی ارزشیابی کرک پاتریک در مطالعات پرستاری ایران: مروری حیطه‌ای. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 14(2): 100-92. doi: 10.22038/hmed.2022.67202.1229

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب