• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی

    نویسنده

    • نسرین روزبهانی

    گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2023.71002.1261
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از روش‌های فعال تدریس، آموزش همتا است. با توجه به اینکه یکی از توانمندی‌های مورد انتظار دانشجویان کارشناس ارشد آموزش سلامت، تدریس است، این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی در راستای ارتقای مهارت تولید رسانه‌های مجازی در دانشجویان انجام شد.
روش کار: این مطالعه در سال 1399-1401 در دو نمیسال تحصیلی در دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک، برای دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش و ارتقا سلامت در درس "فناوری‌های آموزشی" بر اساس الگوی طراحی آموزشی ADDIE انجام شد. مراحل این الگو شامل تحلیل، طراحی، توسعه، اجرا و ارزشیابی است که همه مراحل توسط دانشجو و با نظارت استاد درس انجام شد. هشت محتوای مجازی توسط دانشجویان به صورت آموزش همتا برای دیگر دانشجویان ارائه شد. هر محتوا بین 30 تا 45 دقیقه بود که بر اساس طرح درس و اهداف آموزشی تدوین شده بود. در این فرایند ارزشیابی‌های ورودی (پیش آزمون)، فرایند(چک لیست) و پیامد انجام شد. برای ارزشیابی پیامد از چهار سطح مدل کرک پاتریک استفاده شد. 
نتایج:هشت دانشجو در این مطالعه شرکت کردند.در سطح اول کرکپاتریک یعنی واکنش دانشجویان، میانگین نمره 0/54 ± 18/17 بدست آمد. در سطح دوم یا یادگیری، میانگین نمره پیش آزمون دانشجویان 3/5 ± 12/5و میانگین نمره آزمون پایانی 1/02 ± 17/95 بود. در سطح سوم یا عملکرد و مهارت، میانگین نمره دانشجویان از چک لیست نحوه انجام نیازسنجی 0/73 ± ،18/5 از چک لیست طراحی آموزشی 0/51 ± ،18/8 از چک لیست تهیه و اجرای محتوای آموزشی و تدریس مجازی 0/92 ± 17/75 ودر سطح چهارم کرکپاتریک میانگین نمره مهارت دانشجویان در آموزش مجازی به مردم 1/50 ± 18/25 بود.
نتیجه گیری:آموزش همتای مجازی روشی موثر در ارتقا دانش و مهارت‌های فراگیران است و در عصر دیجیتال می‌توان از آن در کنار آموزش حضوری بهره‌برداری کرد. این مطالعه به بهبود مهارت تدریس مجازی دانشجویان آموزش و ارتقا سلامت کمک کرد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش همتا
  • آموزش مجازی
  • ADDIE
  • روش آموزش
  • برنامه آموزشی
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1261.m4a
  • پیوست1261.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. 1.Ruetzler K, Szarpak L, Filipiak KJ, Ladny JR, Smereka J. The COVID-19 pandemic—a view of the current state of the problem. Disaster Emerg Med J. 2020;5(2):106-107.

    1. Sohrabi C, Alsafi Z, O'Neill N, Khan M, Kerwan A, Al-Jabir A, Iosifidis C & Agha R. World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). Int J Surg. 2020; 76:71-76.

    3.Tabatabai S. COVID-19 impact and virtual medical education. Journal of advances in medical education & professionalism. 2020;8(3):140-3.

    4.Sahi PK, Mishra D, Singh T. Medical education amid the COVID-19 pandemic. Indian Pediatr. 2020;57(7):652-7.

    5.Goh P-S, Sandars J. A vision of the use of technology in medical education after the COVID-19 pandemic. MedEdPublish. 2020;9(49):49.

    6.Ahmady S, Shahbazi S, Heidari M. Transition to Virtual Learning During the Coronavirus Disease–2019 Crisis in Iran: Opportunity Or Challenge? Disaster Med Public Health Prep. 2020;14(3):e11-e2.

    7.Mintz J, Wahood W, Meghani S, Rajput V. Emergency transition to virtual education during covid-19: Lessons and opportunities for experiential learning and practice socialization. MedEdPublish. 2020;9(144):144.

    8.Burgess A, McGregor D. Peer teacher training for health professional students: a systematic review of formal programs. BMC Med Educ. 2018;18(1):1-12.

    9.Secomb J. A systematic review of peer teaching and learning in clinical education. J Clin Nurs. 2008;17(6):703-16.

    1. Sutadji E. Interactive Multimedia Development Engine Management System (Ems) Using The Addie Model. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology. 2020;17(4):609-29.
    2. Ab Latif R, Nor MZ. Using the ADDIE model to develop a rusnani concept mapping guideline for nursing students. MJMS. 2020;27(6):115.
    3. Hajihosseini F, Izadi A, Mahboobi M, Mohammadtabar R. Effect of peer education on practical skills learning of nursing students in clinical skill lab (CSL) of Mazandaran University of Medical Sciences. MEJ. 2013;1(1):13-7.
    4. Mehrabi S, Sanaee Moghadam Z, Rabbani M, Nikenam H, Roozbehi A. The effect of peer assisted learning on clinical reasoning in students of medicine in clerkship and internship phases in Urology Ward of Yasuj Shahid Beheshti Hospital. armaghanj. 2011;16(5):480-8. [In Persian]
    5. Kayzouri A, Yaghoutimoghaddam H, Sadeghi H, Hoseinzadeh Hesari M, Haghnazar M. The Evaluation effect of peer and non-peer education methods on clinical learning of anesthesia students in Sabzevar University of Medical Sciences 2016-2017. JSUMS. 2019;26(4):487-93. [In Persian]
    6. Safari M, Yazdanpah B, Mahmoudi F, Yaghobean N. Comparing students’ rate of learning through lecturing and peer group teaching and study their viewpoints. RME. 2018;10(3):24-34. [In Persian]
    7. Büscher R, Weber D, Büscher A, Hölscher M, Pohlhuis S, Groes B, et al. Evaluation of the peer teaching program at the University children´ s hospital Essen–a single center experience.
      GMS Z Med Ausbild. 2013; 15;30(2):Doc25.
    8. Adib-Hajbaghery M, Rafiee S. Comparing the Effectiveness of Group Discussion and Lecture Methods on the learning of medical sciences students: A Review Study. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16:53-62. [In Persian]
    9. Gottlieb Z, Epstein S, Richards J. Near‐peer teaching programme for medical students. Clin Teach. 2017;14(3):164-9.
    10. Eslami Akbar R, Hojat M, Badiyepeymaie Jahromi Z. Comparison of teaching through peer learning with the lecture method on the learning level of anesthesiology students at Jahrom University of Medical Sciences in 2013. 3 JNE 2015; 4 (3) :56-65. [In Persian]
    11. Solati M, Javadi R, Hosseini Teshnizi S, Asghari N. Desirability of two participatory methods of teaching, based on students' view point. Hormozgan University of Medical Sciences Journal. 2010;14(10):191-7. [In Persian]

    21.Menezes A, Burgess A, Clarke AJ, Mellis C. Peer-assisted learning in medical school: tutees’ perspective. Adv Med Educ Pract. 2016;7:31.

    1. Salehi S, Safavi M, Mashoof S, Parchebafieh S, Fesharaki M. Effects of peer education on clinical skills in nursing students, including interns and trainees. MEDICAL SCIENCES. 2016; 26 (1) :36-45.

     

    • تعداد مشاهده مقاله: 1,705
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 692
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 1
فروردین 1403
صفحه 6-15
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1261.m4a
  • پیوست1261.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,705
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 692

APA

روزبهانی, نسرین . (1402). طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), 6-15. doi: 10.22038/hmed.2023.71002.1261

MLA

روزبهانی, نسرین . "طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 1, 1402, 6-15. doi: 10.22038/hmed.2023.71002.1261

HARVARD

روزبهانی, نسرین. (1402). 'طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), pp. 6-15. doi: 10.22038/hmed.2023.71002.1261

CHICAGO

نسرین روزبهانی, "طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 1 (1402): 6-15, doi: 10.22038/hmed.2023.71002.1261

VANCOUVER

روزبهانی, نسرین. طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزش همتای مجازی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 15(1): 6-15. doi: 10.22038/hmed.2023.71002.1261

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب