• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند

    نویسندگان

    • علیرضا شعوری بیدگلی 1
    • رضا پورمحمد 2
    • حمید آسایش 3
    • رامیار فرزان 4

    1 گروه پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.

    2 گروه اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پیراپزشکی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت،ایران.

    3 گروه پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم،ایران.

    4 گروه جراحی پالستیک ترمیمی و سوختگی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت،ایران.

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2023.75054.1295
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: رضایت تحصیلی سازهای تاثیر گذار در جریان تعلیم و تربیت است. رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای توسط اعضای هیات علمی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.این مرور نظام مند با هدف بررسی اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان انجام شده است. 
روش کار: دراین مطالعه مروری نظام مند مقاله‌های منتشر شده بین اردیبهشت 1393 تا دی 1402 مورد بررسی قرار گرفتند. از پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی شامل Civillica ,Noormags, Magiran ,SID و موتور جستجوی scholar Google برای جمع آوری مقالات استفاده شد. جهت جست و جو از کلمات کلیدی، اخلاق حرفه‌ای(Ethics Professional)، دانشجویان(students)، اعضای هیئت علمی( Faculty members)، رضایت تحصیلی (satisfaction Academic)، استفاده گردید. پس از ارزیابی معیارهای ورود و کیفیت مقالات، 14 پژوهش واجد شرایط شناخته و به مطالعه حاضر وارد شدند.
نتایج: نتایج حاصل از مطالعات گذشته نشان می‌دهد اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی در حد متوسط بود از بین مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی می‌توان به حفظ اسرار دانشجویان، توانمندی حرفه‌ای، ارزشیابی دانشجویان، مهارت ارتباطی اشاره کرد. از بین ابعاد اخلاق حرفه‌ای، رعایت عدالت بیش‌ترین تاثیر را در رضایت تحصیلی دانشجویان دارد. از آنجایی که دانشجویان احساس تبعیض جنسیتی دارند استادان باید در اجرای رویه‌های خود دقت داشته باشند و به گونه‌ای عمل کنند تا احساس تبعیض جنسیتی در دانشجویان ایجاد نشود. 
نتیجه گیری: نتایج حاصل از مطالعات حاکی از نقش و اهمیت اخلاق حرفه‌ای اعضای هیئت علمی بر رضایت تحصیلی دانشجویان دارد.

کلیدواژه‌ها

  • رضایت تحصیلی
  • دانشجویان
  • اخلاق آموزشی
  • اعضای هیئت علمی
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1295.mp3
  • HMED_Volume 15_Issue 1_Page59-68 - Corection.pdf
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Sharifi T, Ebrahim Bay SE, Najafi Hodk F, Mohammadi A. Relationship between Academic Motivation and Students’ Attitude towards Future Job in the Students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. Qom University of Medical Sciences Journal. 2020 Mar 10;14(1):74-84.
2.Bidgoli AS, Vaisi G, Rad GS. Explanation of the Factors Involved in the Efficacy of Education in Developing Educational Curricula of Medical Universities. Research IN Medical Education. 2022;14(3):38-48.
3.Mohammadi SD, Moslemi Z, Ghomi M. The Relationship between Hope Components with Academic Burnout, Motivation, and Status of Students in Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran. Journal of Medical Education Development. 2019;12(35):27-36.
4.Ghiyasvandian S, Haji mohammad hoseini M, Asayesh H, Sadeghi R, Azadeh M, Parvaresh masoud M. The effect of team-based learning on students' learning and motivation of Students of medical emergency in the triage lesson. Horizons of Medical Education Development. 2021;12(1):43-34.
5.Keshmiri H, Sajjadi K. Investigating the relationship between satisfaction of environmental factors and students' academic achievement. Technology of Education Journal (TEJ). 2020;14(3):533-40.
6.Salajegheh M, Hekmat SN, Macky M. Challenges and solutions for the promotion of medical sciences faculty members in Iran: a systematic review. BMC Medical Education. 2022;22(1):1-9.
7.Asadzadeh H. Effect of Model-based Teaching on Postgraduate Students' Expected and Actual Academic Performance and their Evaluations of Lesson Lecturer. Research in Teaching. 2020;8(2):160-47.
8.Sadati L, Motaharipour M, Farajidana H, Abjar R. Designing, implementing and evaluation of educational program of ethics in education by scenario based discussion: A Scholarship study. Journal of Medical Education and Development. 2021; 16(2): 120-130.
9.Mahdavi nasab H, Nazari Farrokhi I. Identifying and Ranking the Components of Professional Ethics of Professors and Faculty Members of Imam Ali Military University (IAMU). Military management quarterly. 2022;21(84):83-114.
10.Mohammadimehr M. moradi doliskani M, Mohammadi mehr M. The Relationship between Professional Ethics and Teaching Quality among Faculty Members of Medicine Sciences Aja University. Educ Strategy Med Sci 2020; 13(3) :143-150.
 11.MohammadMousaei F, SANAEI H, Mohammadzadeh R, Abbasi H, Sayadi MD, Mohsenpour M. Students Views of Abadan University of Medical Sciences on the Dimensions of Teachers Teaching Ethics. 2021;15(46):7.
12.Rahbar S, Rahbar A, Mohebi S, Gharlipour Z, Ghorbani E, Nikseresht S, et al. Designing and Validating of the Questionnaire of Factors Affecting Teacher-Student Relationship from the Point of View of Students of Qom University of Medical Sciences. Qom University of Medical Sciences Journal. 2020;13(12):75-86.
13.Sharififard F, Asayesh H, Haji Mohammad Hosseini M, Sepahvandi MR. Motivation, self-efficacy, stress, and academic performance correlation with academic burnout among nursing students. Journal of Nursing and Midwifery Sciences. 2020; 7:88 - 93.
14.Shahabi S, Jadidi H, Yarahmadi Y. The Effectiveness of Emotion-based Curriculum on students’ academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2019;11(4):56-63.
15.Soltani N, Jafari P, Bagheri M, ghorchian N G. Recognizing the factors affecting the satisfaction of students of Hormozgan University of Medical Sciences: A qualitative study. JMIS 2022; 7 (4) :62-71.
16.Nakhoda K, Hosseini M, Mohammadkhani K, Ghorchiyan Ng. Determining Factors Affecting International Students’ Satisfaction among Iranian Medical Sciences Universities: A Qualitative Study. Journal of Medical Education Development. 2020;12(36):16-24.
17.Asar S, Jalalpour S, Ayoubi F, Rahmani M, Rezaeian M. PRISMA; preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences. 2016;15(1):68-80.
18.Ghiasi A, Hasani M, Mollaahmadi L, Hashemzadeh M, Haseli A. The effect of aromatherapy on labor Pain relief: a systematic review of clinical trials. The Iranian Journal of Obstetrics, Gynecology and Infertility. 2017;20(2):89-105.
19.Pourkarimi J, Ghamooshi Z, Ehtesham Z, Mehr ZM. A Comparative Approach to the Professional Ethics of Scientific Board Members from the Viewpoint of Faculty Members and Students (Case Study: Tehran University). Iranian Journal of Culture in The Islamic University. 2019;9(2):151-86.
20.Application of Professional Ethics Components in Faculty Members. Ethics in Science and Technology. 2020;14(4):121-30.
21.University Staff Members' Ethics and Relationship with Quality in High Education. Ethics in Science and Technology. 2015;10(2):0-.
22.Examining Professional Ethics in Training by Scientific Board. Ethics in Science and Technology. 2017;12(3):65-72.
23.Raeisoon M, Moradi A, Amirabadizadeh H, Mohammadi Y. Investigating the relationship between the quality of educational services and satisfaction with education and academic achievement from the perspective of students of Birjand University of Medical Sciences. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2022;15(5):482-8.
24.MohammadMousaei F, Abbasi H, Fakharzadeh L, Mohammad ZR, Mahdavi N, Mohsenpour M. Surveying the professional ethics in clinical teaching of professors from the viewpoint of students of Abadan University of Medical Sciences in 2020. 2021;15(46):0-0
25.Fallahi MB. Analysis of the application of professional ethics dimensions of Yazd University faculty members and their role in students' academic motivation. Higher Education Letter. 2021;14(54):65-84.
26.Quarterly Scientific Journal of Applied Ethics Studies. 2017;13(47):103-27.
27.Analyzing the Mediator Role of Academic Hope in the Relationship between Professional ‎ Ethics in Teaching ‎ and Academic Performance in Physical Education Students. Ethics in Science and Technology. 2019;13(4):103-9.
28.Mohammadi M, Servestani MS, Salimi G, Jahromi RN, Mirghafari F, Seidi M. Requirements of ethics-oriented faculty members in universities of medical sciences: A meta-synthesis approach. Educational Developement of Jundishapur. 2022;12(4):1057-73.
29.Najafi A. Examining the degree of satisfaction of the students of the information field of the Faculty of Information Sciences and Technology and the knowledge of the professors of the specialized courses. Quarterly Journal of Education in Law Enforcement Sciences 2020;7(26):177-196.
30.Identifying the Components of Students' Ethical Expectations of Higher Education. Ethics in Science and Technology. 2021;16(2):38-47.
31.An Investigation into Indices of Professional Ethics for Faculty Members Using FAHP. Ethics in Science and Technology. 2020;14(0):80-6.
32.Hoseinialiabadi P, Omidi A, Arab M, Makarem Z, Jafari M. Knowledge and attitude toward professional ethics: A study among Iranian medical and nursing students'. Journal of Education and Health Promotion. 2022; 11:7.
33.Educational Ethics of Faculty Members & Its Relationship with Students' Satisfaction with Education. Ethics in Science and Technology. 2020;15(3):49-55.
34.Hajkhozeymh M, Bagherianfar M, Shahryari E. Measuring the components of professional ethics in education complied by faculty members of Shiraz University. Journal of Educational and Scholastic Studies. 2014;3(10):9-28.
35.Rossini S, Mazzotta R, Kangasniemi M, Badolamenti S, Macale L, Sili A, et al. Measuring academic satisfaction in nursing students: a systematic review of the instruments. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2022;19(1):20210159.
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,172
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 1
فروردین 1403
صفحه 69-83
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی1295.mp3
  • HMED_Volume 15_Issue 1_Page59-68 - Corection.pdf
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,172
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737

APA

شعوری بیدگلی, علیرضا , پورمحمد, رضا , آسایش, حمید و فرزان, رامیار . (1402). اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), 69-83. doi: 10.22038/hmed.2023.75054.1295

MLA

شعوری بیدگلی, علیرضا , , پورمحمد, رضا , , آسایش, حمید , و فرزان, رامیار . "اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 1, 1402, 69-83. doi: 10.22038/hmed.2023.75054.1295

HARVARD

شعوری بیدگلی, علیرضا, پورمحمد, رضا, آسایش, حمید, فرزان, رامیار. (1402). 'اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(1), pp. 69-83. doi: 10.22038/hmed.2023.75054.1295

CHICAGO

علیرضا شعوری بیدگلی , رضا پورمحمد , حمید آسایش و رامیار فرزان, "اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 1 (1402): 69-83, doi: 10.22038/hmed.2023.75054.1295

VANCOUVER

شعوری بیدگلی, علیرضا, پورمحمد, رضا, آسایش, حمید, فرزان, رامیار. اخلاق حرفه‌ای اعضای هیات علمی و رابطه آن با رضایت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه مروری نظامند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1402; 15(1): 69-83. doi: 10.22038/hmed.2023.75054.1295

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب