• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور

    نویسندگان

    • زهرا فرزادی فر 1
    • حسین کریمی مونقی 2
    • وحید قوامی 3
    • هادی زمردی نیت 4
    • اعظم صالح نژاد 5

    1 گروه آموزش پزشکی - دانشکده پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    4 کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران .

    5 دانشجوی دکتری آموزش سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.77486.1317
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: از میان ویژگی های یک مربی مهارت ارتباط او با دانشجویان بسیار پررنگ تر از سایر مهارت ها می باشد. مدیریت کلاس نیز یکی از مهمترین چالش های آموزشی در مراکز آموزشی است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک های مدیریت کلاس در مربیان بهورزی بود.
روش کار: یک مطالعه توصیفی همبستگی است که در سال 1401 روی 124 مربی انجام شد. از طریق گوگل فرم و پیام‌رسان‌ها به تکمیل پرسشنامه‌های مشخصات دموگرافیک و مهارت‌های ارتباطی کوییندام که توسط حسین چاری(1384)روایی و پایایی آن تایید شد و سبک‌های مدیریت کلاس ولفگانگ که توسط عالی و امین یزدی (1384) در جامعه ایرانی روایی و پایایی آن مورد تاییدقرار گرفت، پرداختند. داده ها با SPSS26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: مربیان در مجموع 124 نفر با میانگین سنی 6.3±45.3 سال بودند که شامل31.5درصد مرد و 68.5 درصد زن می شدند. 83.1 درصد دارای سبک مدیریت کلاس تعاملی و 9 /16درصد دارای سبک مداخله‌گرا بودند. 75 درصد مربیان با سطح بالای مهارتهای ارتباطی و 25 درصد نیز با سطح متوسط مهارتهای ارتباطی شناسایی شدند و بیشترین میانگین نمره مربیان با مدرک بهداشت محیط بود، آزمون کروسکال والیس تفاوت معناداری بین مربیان با مدارک تحصیلی متفاوت نشان داد (0.019=P). مهارت گوش دادن کاهش معناداری در گروه با سبک مداخله گرا نسبت به تعامل گرا نشان داد( 0.032=P). آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد سنوات خدمت با مهارت های ارتباطی رابطه معکوس و معناداری دارد (0.18-=r و 0.038=P). اما سایر مهارت‌های ارتباطی و سبک‌های مدیریت کلاس رابطه معناداری نشان ندادند.
نتیجه گیری: سبک مدیریت کلاس (تعاملی و مداخله‌گرا) بجز برای مهارت گوش دادن، با سایر مهارتهای ارتباطی رابطه معناداری نداشت. با توجه به اهمیت مهارت های ارتباطی مربیان در فرایند آموزش ، ضروری است تا در برنامه های آموزش ضمن خدمت مربیان به این مهم توجه شود.

کلیدواژه‌ها

  • "مهارت های ارتباطی"
  • "مدیریت کلاس"
  • "مربیان بهورزی"."آموزش". "معلم"
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 349
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 349

APA

فرزادی فر, زهرا , کریمی مونقی, حسین , قوامی, وحید , زمردی نیت, هادی و صالح نژاد, اعظم . (1403). بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.77486.1317

MLA

فرزادی فر, زهرا , , کریمی مونقی, حسین , , قوامی, وحید , , زمردی نیت, هادی , و صالح نژاد, اعظم . "بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.77486.1317

HARVARD

فرزادی فر, زهرا, کریمی مونقی, حسین, قوامی, وحید, زمردی نیت, هادی, صالح نژاد, اعظم. (1403). 'بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.77486.1317

CHICAGO

زهرا فرزادی فر , حسین کریمی مونقی , وحید قوامی , هادی زمردی نیت و اعظم صالح نژاد, "بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.77486.1317

VANCOUVER

فرزادی فر, زهرا, کریمی مونقی, حسین, قوامی, وحید, زمردی نیت, هادی, صالح نژاد, اعظم. بررسی رابطه مهارت های ارتباطی و سبک ها ی مدیریت کلاس در مربیان بهورزی دانشگاه های علوم پزشکی شمال شرق کشور. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.77486.1317

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب