چکیده
زمینه و هدف: یادگیری یک رویکرد است که به توسعه توانایی های یادگیرنده توجه دارد و به واسطه ارائه رهنمودها و منابع، فرایند یادگیری را تسهیل میکند. سیستمآموزشی دیدگاه استادان و دانشجویان برای انجام یک برنامهآموزشی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه اعضای هیاتعلمی و دانشجویان درخصوص آماده سازی انگیزششغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیینکننده در سال1402انجام شد.
روشمطالعه: این مطالعه به روشکمی و بهصورت توصیفی-تحلیلی با همکاری اعضای هیات علمی، دانشجویانکارشناسی، ارشد و دکتری دانشگاهعلومپزشکیشهیدبهشتی انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 130نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده انجام شد. ابزار پرسشنامهی بلیس و عظیمپور بود که پژوهشگر بنا به نیاز آن را تغییرداد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد. بر همین اساس پرسشنامه پس از تایید اساتید و متخصصان به اجرا گذاشته شد. پایایی پرسشنامه 71/0 و مطلوب بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار 21spss و با آزمون های آماری آمارههای توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار)، و استنباطی (همبستگی پیرسون و آزمون تی) انجام شد.
نتایج: در این پژوهش (7/57%)زن و (3/42%)مرد با میانگینسنی 54/4±46/22 سال همکاری داشتند. حیطه بیانگیزگی بیشترین و تنظیم بیرونی کمترینمیانگین را داشت، دیدگاه اعضایهیاتعلمی و دانشجویان بیشتر مثبت بود و نمره بالایی نسبت به آماده سازی انگیزششغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیینکننده کسب نمودند.
نتیجهگیری
دانشجویان دیدگاه مثبتتری نسبت به استادان داشتند. میانگین سنی افراد در دیدگاهشان موثر بود ولی جنسیت تاثیری نداشت و متغیر سن در بعضی حیطهها از نظر آماری معنادار بود. با توجه به اینکه داشتن انگیزه میتواند سبب بهبود و ارتقا کیفیت کار بالین شود و حرفه پرستاری به سطح مطلوبی از کار تیمی و گروهی برسد پیشنهاد میشود مدیران پرستاری به تشویق و انگیزش پرستاران اهمیت دهند.
کلیدواژهها