• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده

    نویسندگان

    • فریبا محمدصالحی 1
    • سلیمان احمدی 1
    • امین حبیبی 2، 3
    • فاطمه تهرانی فر 4

    1 گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های ‌یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

    2 گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

    3 مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

    4 گروه کتابداری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.78147.1332
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یادگیری یک رویکرد است که به توسعه توانایی‌های ‌یادگیرنده توجه دارد و به  واسطه ارائه رهنمودها و منابع، فرایند یادگیری را تسهیل می‌کند. سیستم‌آموزشی و دیدگاه ‌استادان و دانشجویان برای انجام یک برنامه‌آموزشی اهمیت دارد. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه اعضای ‌هیات علمی و دانشجویان درخصوص آماده سازی انگیزش‌شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده در سال1402انجام شد.‌
روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی اعضای هیات علمی، دانشجویان‌کارشناسی، کارشناسی ‌ارشد و دکتری دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌شهید بهشتی انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 130نفر تعیین شد و روش نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده انجام شد.  ابزار، پرسشنامه‌ی بلیس و عظیم‌پور بود که پژوهشگر بنا به نیاز آن را تغییرداد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار 21spss و با آزمون‌های ‌آماری آماره‌های توصیفی و استنباطی انجام شد.
نتایج: در این پژوهش 57/7% را زنان تشکیل می‌دادند و میانگین ‌سنی4/54 ± 22/46 سال بود. حیطه‌ بی‌انگیزگی بیشترین و تنظیم بیرونی کمترین ‌میانگین را داشت. دیدگاه اعضای‌‌هیات علمی و دانشجویان عمدتا مثبت بود و نمره بالایی نسبت به آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین‌کننده کسب نمودند.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه داشتن انگیزه می‌تواند سبب بهبود و ارتقا کیفیت کار بالین شود و حرفه پرستاری به سطح مطلوبی از کار تیمی و گروهی برسد پیشنهاد می‌شود مدیران پرستاری به تشویق و انگیزش پرستاران اهمیت دهند.

کلیدواژه‌ها

  • انگیزش
  • هیات علمی
  • دانشجو: پرستاری
  • تئوری یادگیری خودتعیین کننده
  • XML
  • اصل مقاله 1.8 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1332.mp4
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Salehi A. Explanation of Henry Giroux’s Critical Theory and its Pedagogical Implications. 2014.
  2. Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review. 1977; 84(2):191.
  3. Deci EL, Ryan RM. Self‐determination. The Corsini encyclopedia of psychology. 2010:1-2.
  4. Modaressi M, Farzad V, Kooshki S. The role of self-determination on academic performance in adolescent students with mediating academic engagement and attitude toward e-learning. Research in School and Virtual Learning. 2017; 5(3):85-100.
  5. Coelho F, Augusto M, Lages LF. Contextual factors and the creativity of frontline employees: The mediating effects of role stress and intrinsic motivation. Journal of retailing. 2011; 87(1):31-45.
  6. Sadeghi M, Yazdanfar S, Salari Y. The Role of predictive perception of organizational support and job satisfaction of school principals.،. School Administration. 2019; 7(1):298-318.
  7. Klein M. Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Sociologicky Casopis. 2019; 55(3):412-3.
  8. Çelik Y, Ceylantekin Y, Kiliç İ. The evaluation of simulation market in nursing education and the determination of learning style of students. International journal of health sciences. 2017; 11(1):1-2.
  9. Kim JH, Park H. Effects of smartphone-based mobile learning in nursing education: a systematic review and meta-analysis. Asian nursing research. 2019; 13(1):20-9.
  10. Marcut IG, Chisiu CM. Heutagogy–An Appropriate Framework For Computer Aided Learning Course With Post-Graduate Teacher Students. Journal plus Education. 2018; 21:203-15.
  11. Narayan V, Herrington J, Cochrane T. Design principles for heutagogical learning: Implementing student-determined learning with mobile and social media tools. Australasian Journal of Educational Technology. 2019; 35(3):86-101.
  12. Blaschke LM. Strategies for implementing self-determined learning (heutagogy) within education: A comparison of three institutions (Australia, South Africa, and Israel). Unpublished master’s thesis) Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, Germany. 2016.
  13. Stoten DW. Positioning through epistemic cognition in higher education: conceptualising the ways in which academics in a business school view heutagogy. Higher Education. 2023:1-17.
  14. Green RD, Schlairet MC. Moving toward heutagogical learning: Illuminating undergraduate nursing students' experiences in a flipped classroom. Nurse education today. 2017; 49:122-8.
  15. Cordon CP. Heutagogy in oncology nursing: The experience of nurses and the factors that facilitate and hinder self-determined learning in nursing: Fielding Graduate University; 2015.
  16. McKenna L, Copnell B, Butler AE, Lau R. Learning style preferences of Australian accelerated postgraduate pre-registration nursing students: A cross-sectional survey. Nurse education in practice. 2018; 28:280-4.
  17. Salari Hadki M, Tafazoli M, Tehrani H, Asghari Ebrahimabad MJ. Impact of group sexual counseling based on the self-determination theory on women’s sexual function. Hayat. 2021; 27(3):245-61.
  18. Teixeira PJ, Marques MM, Silva MN, Brunet J, Duda JL, Haerens L, et al. A classification of motivation and behavior change techniques used in self-determination theory-based interventions in health contexts. Motivation science. 2020; 6(4):438.
  19. Deci EL, Ryan RM, editors. A motivational approach to self: Integration in personality. Nebraska symposium on motivation; 1991.
  20. Xu C. Work motivation in the public service: a scale development based on the self-determination theory. SAGE Open. 2022; 12(2):1-13.
  21. Ben Mansour J, Naji A, Leclerc A. The relationship between training satisfaction and the readiness to transfer learning: the mediating role of normative commitment. Sustainability. 2017; 9(5):834.
  22. Lambrou P, Kontodimopoulos N, Niakas D. Motivation and job satisfaction among medical and nursing staff in a Cyprus public general hospital. Human resources for health. 2010; 8(1):1-9.
  23. Hossieni SF, Soltani F. The relationship between teamwork with job stress and job motivation in nurses. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2017; 6(3):82-90.
  24. Abili K, Mazari E. Providing a heutagogical self-development model in the electronic context (A model for leadership of learning). Digital Transformation. 2021; 2(1):1-17.
  25. Solaymani B, Hakimzadeh R. Study of students' self-determination in virtual College of Mehr-e-Alborz with regard to principles of Heutagogy. Theory & Practice in Curriculum Journal. 2015; 2(4):35-60.
  26. Azimpour E, Yarmohammadzadeh P, Azimpour E. Impact Model Self-Determination Job Motivation of Teachers the Use of Instructional and Disciplinary Strategies. Journal of Instruction and Evaluation. 2018; 1(41):13.
  27. Hallin K, Häggström M, Bäckström B, Kristiansen LP. Correlations between clinical judgement and learning style preferences of nursing students in the simulation room. Global journal of health science. 2016; 8(6):1.
  28. Hainsworth N, Dowse E, Cummins A, Ebert L, Foureur M. Heutagogy: A self-determined learning approach for Midwifery Continuity of Care experiences. Nurse Education in Practice. 2022; 60:103329.
  29. Bahoo-Toroodi T, Yousefi-Saidabadi R, Saffarian Hamedani S. The Role of Leading Professors and Responsive Teaching on Development of Third Generation University and Presenting a Model in Mazandaran University of Medical Sciences. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2020; 30(188):116-24.
  30. Azizifar SN, Hosseinpour M. The effect of group discussion and lecture teaching methods on students' academic performance in Pedagogical curriculum. Educational Development of Judishapur. 2020; 11(Supplement):1-10.
    • تعداد مشاهده مقاله: 426
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 46-58
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.8 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1332.mp4
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 426
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177

APA

محمدصالحی, فریبا , احمدی, سلیمان , حبیبی, امین و تهرانی فر, فاطمه . (1403). دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), 46-58. doi: 10.22038/hmed.2024.78147.1332

MLA

محمدصالحی, فریبا , , احمدی, سلیمان , , حبیبی, امین , و تهرانی فر, فاطمه . "دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 4, 1403, 46-58. doi: 10.22038/hmed.2024.78147.1332

HARVARD

محمدصالحی, فریبا, احمدی, سلیمان, حبیبی, امین, تهرانی فر, فاطمه. (1403). 'دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), pp. 46-58. doi: 10.22038/hmed.2024.78147.1332

CHICAGO

فریبا محمدصالحی , سلیمان احمدی , امین حبیبی و فاطمه تهرانی فر, "دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 4 (1403): 46-58, doi: 10.22038/hmed.2024.78147.1332

VANCOUVER

محمدصالحی, فریبا, احمدی, سلیمان, حبیبی, امین, تهرانی فر, فاطمه. دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرستاری در خصوص آماده سازی انگیزش شغلی مبتنی بر تئوری یادگیری خود تعیین کننده. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(4): 46-58. doi: 10.22038/hmed.2024.78147.1332

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب