,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: آموزش و تربیت دانشجویان دکترای پرستاری به عنوان پیشگامان آینده این رشته از دغدغههای اصلی سیاستگذاران آموزش عالی است. تطبیق و تحلیل ابعاد مختلف برنامههای آموزشی با سایر دانشگاههای موفق، امری ضروری در راستای شناسایی نقاط قوت و ضعف و در نتیجه رفع این دغدغه است. از این رو مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران با دانشکده پرستاری، مامایی و مراقبتهای تسکینی فلورانس نایتینگل انجامشد.
روش کار: مطالعه حاضر با رویکرد توصیفی-تطبیقی در سال 1403 انجام شد. در این مطالعه از چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه استفاد شد. ابتدا اطلاعات هر دو برنامه از منابع موجود همچون سایتها و مقالات جمعآوریشد. سپس این اطلاعات مورد بررسی قرارگرفت. در گامهای بعدی اطلاعات بر اساس هدف پژوهش، طبقهبندی و مورد مقایسه قرارگرفت.
نتایج: دکتری پرستاری در ایران با دانشکده پرستاری، مامایی و مراقبتهای تسکینی فلورانس نایتینگل شباهتهای زیادی دارد. اما تفاوتهایی نیز بین این دو برنامه وجود دارد که موجب ایجاد برتریهایی شدهاند. از نقاط قوت برنامه ایران بهرهمندی از ارزشهای اسلامی در این برنامه است. از نقاط ضعف برنامه ایران میتوان چشمانداز غیرآرمانی، پذیرش دانشجو به صورت متمرکز، انعطافناپذیری واحدهای درسی، توجه صرف به تحقیق کیفی، عدم انعطاف در تمام وقت بودن، بازهی زمانی طولانیتر تحصیل اشارهکرد.
نتیجه گیری: با توجه به اشکالات موجود در برنامه درسی ایران نسبت به دانشکده پرستاری، مامایی و مراقبتهای تسکینی فلورانس نایتینگل پیشنهاد میشود بر اساس تجارب این دانشکده و نیازهای جامعه ایرانی، در راستای تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف اقداماتی برنامهریزی و اجرا گردد.
- Worldhealthorganization. Nursing and midwifery 2023 [Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/nursing-and-midwifery.
- Naseh L, Arsalani N, Moghaddam F, Taghlili F, Ahmadi M, Fallahi-Khoshknab M. A Comparative Study of the PhD Curriculum of Nursing between Iran and University of Pittsburgh, USA. 2 Journal of Nursing Education. 2022; 11(6):48-61.
- Zeighami M, Soltani nejad S. Comparative Study of Nursing PhD Curriculum in Iran and Pennsylvania University of United States. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2023; 16(3):293-301.
- ghanbari afra L, Adib-Hajbaghery M. Comparative Comparison Of Iranian Nursing Phd Curriculum With The University Of Toronto In Canada, Uc Davis In California, And Manchester In The United Kingdom. Nursing and Midwifery Journal. 2020; 18(9):701-14.
- Dreher HM. The historical and political path of doctoral nursing education to the doctor of nursing practice degree. DNP Role Development for Doctoral Advanced Nursing Practice. 2016:9.
- Organization MAaE. Course selection booklet sanjeshpezeshki; 2024.
- Bereday, George ZF. "Reflections on comparative methodology in education, 1964‐1966." Comparative Education 3.3 (1967): 169-287.
- Khoshkesht S, Navab E. Comparative study of nursing PhD education program in Tehran University of medical sciences and McGill University. Iranian Journal of Nursing Research. 2019; 14(4):72-80.
- Goliroshan S, Nobahar M, Babamohammadi H. Comparative study of Nursing Ph. D. Curriculum in Iran and Carolina. Iranian Journal of Nursing Research. 2020; 14(5):48-57.10. MoHpiNCbSCoPUoM. S. 2018.
- 1 King's College London. Florence Nightingale Faculty of Nursing, Midwifery & Palliative Care [Internet]. London: King's College London; 2024 [cited 2025 Jan 13]. Available from: https://www.kcl.ac.uk/nmpc
- Hashemi S, Vafadar Z. Comparative comparison of Nursing PhD curriculum in Iran and Toronto, Canada. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20(0):159-71.
- Gholami Motlagh F, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing doctoral education system in Iran and Tennessee American universities. 2 Journal of Nursing Education. 2021; 10(1):35-54.
- Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and John Hopkins School of Nursing. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2016; 9(3):194-205.
- Adib Hajbaghery M, Nabizadeh-Gharghozar Z, Bolandianbafghi S. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing. Military Caring Sciences. 2019; 6(1):69-78.
- Adib-Hajbaghery M, moradi t. Comparative study of Iran nursing doctoral curriculum and the top three nursing schools in the world. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2023; 16(4):389-99.