• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه

    نویسندگان

    • مصطفی روشن زاده 1
    • علی تاج 2

    1 گروه اتاق عمل ، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.

    2 مرکز کنترل بیماری های غیرواگیر، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.

,

نوع مقاله : نامه به سردبیر

10.22038/hmed.2024.79241.1358
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ایست قلبی، یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در جهان است. شروع زودهنگام احیای قلبی ریوی (CPR) از مهم ترین مراحل برای بهبود نتایج است. عدم واقع گرایی و غوطه ور شدن در آموزش به طوری که تمام ابعاد و ویژگی های آن قابل درک باشد، محدودیت اصلی در یادگیری CPR است. بنابراین، سیستم آموزشی باید از فناوری های جدید برای آموزش CPR استفاده کند تا بر این محدودیت غلبه کند. شواهد از این ایده حمایت می‌کنند که آموزش احیاء مبتنی بر شبیه سازی به طور مستقیم در محل کار یا در یک مرکز شبیه سازی اختصاصی باید در برنامه‌های آموزشی پایه حمایت از زندگی گنجانده شود. از این منظر، اجرای واقعیت ترکیبی در آموزش احیای قلبی ریوی می تواند سطح مهارت‌ها و دانش را ارتقا داده و به ارائه فرصت‌های یادگیری راحت تر و مکرر دانشجویان کمک کند.
برخی از مزیت‌های واقعیت ترکیبی شامل کاهش خطای انسانی در فرایند درمان پزشکی، درگیر کردن حواس حرکتی، ‌بینایی، ‌شنوایی و تجربی در فرایند آموزش، کسب مهارت‌های کافی در انجام پروسیجرهای پزشکی، شبیه سازی محیط واقعی و امکان انتقال استرس به فراگیر و ادغام بازی با آموزش و در نتیجه افزایش ماندگاری فرایند آموزشی هستند. واقعیت مجازی و افزوده با وجود مزایایی که دارند محدودیت های جدی نیز دارند. برای آموزش BLS در یک محیط مجازی، پروسیجرها مانند فشرده سازی قفسه سینه، تهویه و دفیبریلاسیون نمی‌تواند با همان ویژگی‌هایی که در یک محیط واقعی وجود دارد، اجرا شود، بنظر می رسد برای رفع این محدودیت بایستی از روش ترکیبی استفاده نمود. یعنی از مانکن های شبیه ساز نیز استفاده کرد تا به واقعیت نزدیکتر باشد و باعث آموزش صحیح،‌ موثر و پایدار احیای قلبی ریوی گردد.

کلیدواژه‌ها

  • احیای قلبی ریوی پایه
  • واقعیت ترکیبی
  • آموزش
  • XML
  • اصل مقاله 1.54 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1358.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1.Issleib M, Kromer A, Pinnschmidt HO, Süss-Havemann C, Kubitz JC. Virtual reality as a teaching method for resuscitation training in undergraduate first year medical students: a randomized controlled trial. Scandinavian journal of trauma, resuscitation and emergency medicine. 2021; 29:1-9.
2.Artero PM, Rios MP, Greif R, Cervantes AB, Gijón-Nogueron G, Barcala-Furelos R, Aranda-García S, Petersen LR. Efficiency of virtual reality for cardiopulmonary resuscitation training of adult laypersons: A systematic review. Medicine. 2023; 102(4):e32736.
3.Nas J, Thannhauser J, Konijnenberg LS, van Geuns RJ, van Royen N, Bonnes JL, Brouwer MA. Long-term effect of face-to-face vs virtual reality cardiopulmonary resuscitation (CPR) training on willingness to perform CPR, retention of knowledge, and dissemination of CPR awareness: a secondary analysis of a randomized clinical trial. JAMA network open. 2022; 5(5): e2212964-.
4.Lim XM, Liao WA, Wang W, Seah B. The effectiveness of technology-based cardiopulmonary resuscitation training on the skills and knowledge of adolescents: systematic review and meta-analysis. Journal of Medical Internet Research. 2022; 24(12): e36423.
5.Nas J, Thannhauser J, Vart P, van Geuns RJ, Muijsers HE, Mol JQ, Aarts GW, Konijnenberg LS, Gommans DF, Ahoud-Schoenmakers SG, Vos JL. Effect of face-to-face vs virtual reality training on cardiopulmonary resuscitation quality: a randomized clinical trial. JAMA cardiology. 2020; 5(3):328-35.
 
    • تعداد مشاهده مقاله: 569
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 1-5
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.54 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی 1358.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 569
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225

APA

روشن زاده, مصطفی و تاج, علی . (1403). استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), 1-5. doi: 10.22038/hmed.2024.79241.1358

MLA

روشن زاده, مصطفی , و تاج, علی . "استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 4, 1403, 1-5. doi: 10.22038/hmed.2024.79241.1358

HARVARD

روشن زاده, مصطفی, تاج, علی. (1403). 'استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), pp. 1-5. doi: 10.22038/hmed.2024.79241.1358

CHICAGO

مصطفی روشن زاده و علی تاج, "استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 4 (1403): 1-5, doi: 10.22038/hmed.2024.79241.1358

VANCOUVER

روشن زاده, مصطفی, تاج, علی. استفاده از واقعیت ترکیبی: کلید طلایی آموزش موثر احیای قلبی ریوی پایه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(4): 1-5. doi: 10.22038/hmed.2024.79241.1358

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب