• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند

    نویسندگان

    • علیرضا شعوری بیدگلی
    • پویا نعمت زاد خمسی

    گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب(س)‌‌، دانشگاه علوم پزشکی گیلان‌‌، رشت‌‌، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله مروری

10.22038/hmed.2024.79127.1357
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه:پاندمیکووید-19 موجب تغییرات اساسی در سطوح  گوناگون از جمله  سلامت و آموزش عالی شده است. در بسیاری از کشورهای جهان دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی جهت تداوم امور آموزشی  خود با چالش‌هایی مواجه و جهت مدیریت این چالش‌‌ها از استراتژی‌های گوناگونی بهره بردند .هدف از مطالعه حاضر شناسایی این استراتژی‌ها است.
روش کار:مطالعه به صورت مروری با کلیدواژه‌های مدیریت‌‌،  استراتژی‌‌، آموزشی و کووید-19‌‌، Strategy‌‌،  Management‌‌،  education‌‌،  Covid-19‌‌، درپایگاه‌های اطلاعاتیMagiran‌‌، Irandoc ‌‌، SID‌‌، PubMed‌‌، Scopus‌‌، Web of science ‌‌، ScienceDirectو Google Scholar در طی 6 سال اخیر جستجو شدند. پس از جستجوی پایگاه‌های اطلاعاتی نامبرده مطالعات براساس معیارهای ورود وارد پژوهش شدند سپس متن مقالات خوانده شد و چکیده‌ای متشکل از عنوان،سالانتشار،کشورموردمطالعه، نمونه‌های پژوهش و استراتژی آموزشی مورد استفاده تهیه گردید. برای بررسی کیفیت مقالات از دستورالعملPRISMA  که برای بررسی مطالعات مرور نظام منداست، استفاده گردید.
نتایج:در مجموع  استراتژی‌‌ها به صورت کلی شامل 4 حیطه منابع انسانی، تدریس، ایمنی بهداشتی و حمایت‌های مالی و روحی-روانی شناسایی و طبقه بندی شدند. استراتژی‌های حیطه منابع انسانی عموما حول محور چینش شیفت کاری کارکنان آموزشی و نحوه آن بوده است. استراتژی‌های تدریس اکثرا بر پایه آموزش از راه دور بوده‌اند. استراتژی‌های ایمنی بهداشتی متمرکز بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ضدعفونی کردن اماکن آموزشی و غربالگری کارکنان و دانشجویان بوده و استراتژی‌های حیطه مالی و روحی-روانی عموما به صورت کاهش هزینه دانشجویان و کارکنان و مشاوره‌های روانشناختی بوده‌اند.
نتیجه گیری:آموزش عالی در ایران متناسب با جهان باید بر روی استفاده از آموزش‌های الکترونیکی و توسعه آن تمرکز و سرمایه گذاری نماید تا در صورت بروز بحران‌هایی مانند پاندمی کووید-19 بتواند آموزش عالی خود را مدیریت نماید. 

کلیدواژه‌ها

  • مدیریت
  • آموزشی
  • کووید19: مرور نظام مند
  • XML
  • اصل مقاله 1.79 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. World Health Organization. Emergencies: novel coronavirus 2019. WHO, Geneva. 2020 Mar 1.
2. Rabbikhah F, Khanbabaei V, Salehi GZ. The impact of the prevalence of covid-19 on the management dimensions of universities and iran’s higher education institute from the perspective of experts. Medicine and cultivation. 2020; 29(3):196-211.
3. Esposito S, Principi N. School closure during the coronavirus disease 2019 (COVID-19) pandemic: an effective intervention at the global level? JAMA Pediatr 2020; 174(10):921–2.
4. Beria S. Higher education in the era of corona in iran and the world. Marine Science Education. 2022; 9(30):241-52.
5.Etando A, Amu AA, Haque M, Schellack N, Kurdi A, Alrasheedy AA. Challenges and innovations brought about by the covid-19 pandemic regarding medical and pharmacy education especially in africa and implications for the future.Healthcare. 2021; 9(
6. Rafiq M, Batool SH, Ali AF, Ullah M. University libraries response to covid-19 pandemic: a developing country perspective. Academic Librarianship 2021; 47:102280.
7. New K, Edwards C, HeatherNorris. Meeting our students’educational needs during a global pandemic:creating online clinical learning experiences. Teaching and LearninginNursing. 2022; 17:126-9.
8. Darici D, Reissner C, Brockhaus J, Missler M. Implementation of a fully digital histology course in the anatomical teaching curriculum during covid-19 pandemic. Annals of Anatomy. 2021; 236:151718.
9. Khan SH, Abdou BO. Flipped classroom: How higher education institutions (HEIs) of bangladesh could move forward during covid-19 pandemic. Social Sciences & Humanities Open. 2021; 4:100187.
10.Drenkard K, Sakallaris B, Deyo P, Abdillahi S, Hahn H. University covid-19 surveillance testing center: challenges and opportunities for schools of nursing. Journal of Professional Nursing. 2021; 37:948–953.
11 .Calik A, Cakmak B, Kapucu S, Inkaya B. The effectiveness of serious games designed for infection prevention and promotion of safe behaviors of senior nursing students during the covid-19 pandemic. American Journal of Infection Control. 2022:1-8.                                                             
Kazawa K, Azechi CTA, Satake H, Moriyama M. Undergraduate nursing students' learning experiences of a telehealth clinical practice program during the covid-19 pandemic: A qualitative study. Nurse Education Today. 2022; 111:105297.
13.Dehghanpour M, Baker J. The Impact of covid-19 on medical dosimetry education: students’ perception on the effectiveness of program’s immediate response. Medical Dosimetry. 2022; 47:123-8.
14.Elsalem L, Al-Azzam N, Jum’ah AA, Obeidat N. Remote e-exams during covid-19 pandemic: a cross-sectional study of students’ preferences and academic dishonesty in faculties of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery. 2021; 62:326–33.
15.Romero AEM, Black CC, Jackson CR. Overcoming educational challenges and impact of covid-19 in a pathology residency program. Academic Pathology. 2021; 8:1-5.                                
16.Steehler AJ, Pettitt-Schieber B, Studer MB, Mahendran G, Pettitt BJ, Henriquez OA. Implementation and evaluation of a virtual elective in otolaryngology in the time of covid-19. Otolaryngology– Head and Neck Surgery. 2021; 164(3):556–61.
17.Gami M, Shah S, Hossain S, Hartland A. Perspective of a teaching fellow: innovation in medical education: the changing face of clinical placements during covid-19. Journal of Medical Education and Curricular Development. 2022; 9:1-4.                                                                                           
18.Amir LR, Tanti I, Maharani DA, Wimardhani YS, Julia V, Sulijaya B, et al. Student perspective of classroom and distance learning during covid-19 pandemic in the undergraduate dental study program universitas indonesia. BMC Medical Education. 2020; 20:392.                                                
Hassan R, Khalifa AR, Elsewify T, Hassan MG. Perceptions of clinical dental students toward online education during the covid-19 crisis: an egyptian multicenter cross-sectional survey. Frontiers in Psychology. 2022; 12:704179.
An J, Oh J, Park K. Self-regulated learning strategies for nursing students: apilot randomized controlled trial. Int J Environ Res Public Health. 2022; 19:9058.
21.Michel A, Ryan N, Mattheus D, Knopf A, N.Abuelezam N, Stamp K, et al. Undergraduate nursingstudents’perceptionson nursing educationduringthe2020 covid-19 pandemic: a nationalsample. Nurs Outlook. 2021; 69:903-12.
22. Roytman M, Shah S. Lessons learned during the covid-19 pandemic: a single institution radiology chief resident experience. Clinical Imaging. 2020; 68:90–3.
23. DePietro DM, Santucci SE, Harrison NE, Kiefer RM, Trerotola SO, Sudheendra D, et al. Medical student education during the covid-19 pandemic: initial experiences implementing a virtual interventional radiology elective course. Academic Radiology. 2021; 28(1):128-35.
24. Smith EB, Boscak A, Friedman EM, Frand S, Deitte LA, Benefield T, et al. Radiology medical student education2020: surveys of the alliance of medical student educators in radiology and medical students. Academic Radiology. 2022; 29(2):298-311.
25. Kim MJ, Kang HS, Gagne JCD. Nursing students’ perceptions and experiences of using virtual simulation during the covid-19 pandemic. Clinical Simulation in Nursing. 2021; 60:11- 7.
26.Thepwongsa I, Sripa P, Muthukumar R, Jenwitheesuk K, Virasiri S, Nonjui P. The effects of a newly established online learning management system: the perspectives of thai medical students in a public medical school. Heliyon. 2021; 7:e08182.
27.Mukherjee UK, Bose S, Ivanov A, Souyris S, Seshadri S, Sridhar P, et al. Evaluation of reopening strategies for educational institutions during covid-19 through agent based simulation. Scientific Reports. 2021; 11:62-4.
28. Aguilar AJ, Hoz-Torres MLdl, Martínez-Aires MD, Ruiz DP. Monitoring and assessment of indoor environmental conditions after the implementation of covid-19 -based ventilation strategies in an educational building in southern spain. Sensors. 2021; 21:7223.                                                                                                         29.    Salehi Omran E, Einkhah F. Higher vocational education during the corona era: challenges, policies and actions. Rahyaft. 2021; 80: 31 - 17.                                                                                                                                           30. Alipour S, Sabet A, Feili A. Provide a causal model of higher education performance in the context of the Corona Crisis based on social responsibility and the quality of e-learning. Quarterly Journal of Socio-Cultural Development Studies. 2020 Apr 10; 8(4):181-209.
    • تعداد مشاهده مقاله: 419
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 15، شماره 4
دی 1403
صفحه 85-97
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.79 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 419
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188

APA

شعوری بیدگلی, علیرضا و نعمت زاد خمسی, پویا . (1403). استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), 85-97. doi: 10.22038/hmed.2024.79127.1357

MLA

شعوری بیدگلی, علیرضا , و نعمت زاد خمسی, پویا . "استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15, 4, 1403, 85-97. doi: 10.22038/hmed.2024.79127.1357

HARVARD

شعوری بیدگلی, علیرضا, نعمت زاد خمسی, پویا. (1403). 'استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15(4), pp. 85-97. doi: 10.22038/hmed.2024.79127.1357

CHICAGO

علیرضا شعوری بیدگلی و پویا نعمت زاد خمسی, "استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 15 4 (1403): 85-97, doi: 10.22038/hmed.2024.79127.1357

VANCOUVER

شعوری بیدگلی, علیرضا, نعمت زاد خمسی, پویا. استراتژی‌های مدیریت آموزشی در موسسات آموزش عالی ایران و جهان در زمان همه‌گیری کووید-19:مرور نظام مند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 15(4): 85-97. doi: 10.22038/hmed.2024.79127.1357

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب