نویسندگان
1
گروه سم شناسی و فارماکودینامیی، دانشکده داروسازی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
2
گروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله مروری
10.22038/hmed.2024.79852.1370
چکیده
مقدمه: شاگردپروری فرآیندی است که از طریق آن یک فرد با تجربه دیگری را در توسعه مهارتها و دانش برای پیشرفت حرفه ای ایشان راهنمایی میکند. در شاگردپروری علاوه بر انتقال مهارتهای فنی، به رشد فردی افراد نیز اهمیت داده میشود. الگوگیری از شیوه شاگردپروران ممتاز در تربیت اسلامی می تواند در تربیت نیروهای متخصص در رشته های متناسب با نیاز جامعه برای عموم مسلمانان کارگشا باشد.
روش کار: در این مقاله به بررسی شیوه شاگردپروران ممتاز در تربیت اسلامی مانند حضرت امام صادق(ع)، عرفای بزرگی چون جنید بغدادی، بایزید بسطامی، نجم الدین کبری، امام خمینی(ره)، اساتید بزرگی چون محمد حسین نایینی، محمدحسین طباطبایی، مرتضی مطهری، سیده نصرت امین، شهید ثانی و ملامحسن فیض کاشانی پرداخته شد.
نتایج: حضرت امام صادق (ع) با توجه به استعداد فراگیران، شاگردانی را در حوزه های مختلف علوم تربیت نمودند. جنید بغدادی، بایزید بسطامی و نجم الدین کبری با خودسازی دارای قدرت نفوذ کلام شدند. امام خمینی(ره) تاکید بسیار بر تزکیه نفس قبل از تعلیم نموده و در شاگردپروری به تربیت اخلاقی، سیاسی و علمی توجه فراوانی داشته اند. محمد حسین نایینی، محمدحسین طباطبایی و مرتضی مطهری وجهه علمی و شخصیت اخلاقی یک معلم را از پیش نیازهای مهم شاگردپروری میدانستند. از نظر ایشان یک معلم الهام بخش میبایست در سه بعد فردی، اجتماعی و تعلیمی دارای ویژگیهای برجستهای باشد. بانو سیده نصرت امین همانند شهید ثانی و ملامحسن فیض کاشانی نیز در مقوله شاگردپروری دو محور تربیت علمی و اخلاقی را مورد نظر قرار میدادهاند.
نتیجه گیری: در جمع بندی حاصل شده، یک معلم شاگرد پرور لازم است بر تزکیه نفس خود بیش از هرچیزی توجه داشته باشد. باید به تربیت ابعاد فردی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و علمی فراگیران توجه داشته و آنها را در رشته های متناسب با استعدادشان تربیت کند.
- Fulton J. Mentorship: excellence in the mundane. British Journal of Healthcare Assistants. 2013;7:142-5.
- Venkatesa Perumal R, Singh MD. Mentorship in nursing in Canada - A scoping review. Nurse education in practice. 2022;65:103461.
- Kakyo TA, Xiao LD, Chamberlain D. Benefits and challenges for hospital nurses engaged in formal mentoring programs: A systematic integrated review. International Nursing Review. 2022;69(2):229-38.
- Jokelainen M, Turunen H, Tossavainen K, Jamookeeah D, Coco K. A systematic review of mentoring nursing students in clinical placements. Journal of clinical nursing. 2011;20(19-20):2854-67.
- Prasad S, Sopdie E, Meya D, Kalbarczyk A, Garcia PJ. Conceptual Framework of Mentoring in Low- and Middle-Income Countries to Advance Global Health. Am J Trop Med Hyg. 2019;100(1_Suppl):9-14.
- Nzinga J, Boga M, Kagwanja N, Waithaka D, Barasa E, Tsofa B, Gilson L. An innovative leadership development initiative to support building everyday resilience in health systems. Health policy and planning. 2021;36(7):1023-35.
- Gilson L, Agyepong IA. Strengthening health system leadership for better governance: what does it take? Health policy and planning. 2018;33(suppl_2):ii1-ii4.
- Rasheed MA, Hasan BS. Human-centred mentorship in global health research: are we ready to give what it takes? BMJ global health. 2023;8(2).
- Saeed Abolghasmi BA, Hamidreza Arasteh, Abdul Rahim Naveh Ebrahim. Identifying the Dimensions, Components and Indicators in Student Cultivation of Faculty Members in Universities. Iranian Journal of Culture and Health Promotion. 2023;7:280-8.
- Feldman MD, Arean PA, Marshall SJ, Lovett M, O'Sullivan P. Does mentoring matter: results from a survey of faculty mentees at a large health sciences university. Med Educ Online. 2010;15 (1):5063.
- Sambunjak D, Straus SE, Marusić A. Mentoring in academic medicine: a systematic review. Jama. 2006;296(9):1103-15.
- Dutta R, Hawkes SL, Kuipers E, Guest D, Fear NT, Iversen AC. One year outcomes of a mentoring scheme for female academics: a pilot study at the Institute of Psychiatry, King's College London. BMC Med Educ. 2011;11:13.
- Sangole AP, Abreu BC, Stein F. Mentoring review and reflections. Occupational therapy in health care. 2006;20(1):1-16.
- Pololi LH. Career development for academic medicine—a nine step strategy. BMJ : British Medical Journal. 2006;332:s38-s9.
- MacLeod S. The challenge of providing mentorship in primary care. Postgraduate medical journal. 2007;83(979):317-9.
- Ahad Davari MSY. The reasons and the basics of mentorship in the scientific and practical life of Imam Sadiq. Conference of Ahlal-Bayt and the production of knowledge2015.
- Piroozi E. The non-Shia intellectual deviations of the Imam Askari and the way that Imam faced them. Specialized scientific quarterly of cultural research. 2019;12(39):113-38.
- Hosseini SJ. Sunni distinguished individuals among the Hazrat Sadiq trainees. Pasdar Eslam. 1999;1378.(92)
- Hosseini SA, Qudsi A. Imam Sadiqs training methods. Balaghmobin. 2016;48-49(10):9.4-114
- Hedayat Panah MR, Pevandi Baladi MR. The requirements, principles and ethical and educational methods of discipleship from the perspective of Imam Sadiq (AS). Scientific journal of science and civilization in Islam. 2023;4(14):10-33.
- Ardalani M. The role of the students of Imam Sadiq (AS) in the continuation of Islamic sciences and civilization (a case study). History and civilization studies of Iran and Islam. 1399;15(5):25-35.
- Seyed Davoud Rouhani Saraji MAK, Seyed Javad Kandili, Mohammad Ali Rezaei Kermani Nesbpour. Curriculum implemented in the educational system of Imam Sadiq: The rule of monotheism and morality. Research in Islamic education issues. 1398;27(44):1-28.
- Rahbari a, Khanlari J. Reading and interpreting the Qur'an in the words of Imam Sadiq. The two-quarter scientific research journal on Qur'an interpretation and language. 1399;8(2):159-72.
- Shariati F, Ayazi SMA. The position of Imam Sadiq in the interpretation of the Qur'an according to his interpretation traditions. Science of Hadith 1393;1(19):81-105.
- Mousavi Moghadam SM. Students of the Qur'an scholars of Imam Sadiq (a.s.). Binat (Institute of Islamic Education of Imam Reza, peace be upon her). 1391;76(19):195-210.
- Naderi A, Heydari MH, Mir Baghrifard SAA. Recognizing the components of mentorship in Islamic mysticism with an emphasis on the character of Junaid Baghdadi, BaYazid Bastami and Najmuddin Kobra. Islamic education. 1399;35(16):7-33.
- Yusufian N. Personality and jurisprudential views of Imam Khomeini. Qom: Tebayan Cultural and Information Institute; 1387. Available from: https://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/92903/17.
- Ghafari Hashjin Z, Keshavarz Shokri A, Mirzamohammadi MH, Amer Varamini N. The components of scientific ethics and mentorship in the scientific-educational biography of Imam Khomeini. Scientific Quarterly Journal of Islamic Education. 2013;7(15):65-88.
- Ramezani F, Heydari MH, Nowrozi RA. Recognizing the model of "inspiring teacher" based on the stories of three outstanding teachers of contemporary Iran, Mohammad Hossein Nayini, Mohammad Hossein Tabatabai and Morteza Motahari. Scientific Quarterly Journal of Islamic Education. 2019;14(30):155-76.
- Naghavi A, Maaref M, Aram MR. Criticizing the foundations of religious extremism and examining the effective components of Islamic education in curbing and adjusting it. Research in Islamic education issues. 1402;31(60):259-92.
- Riahi MH. An overview of the educational history and moral and scientific character of Mrs. Mojtaheda Amin Shia women. 2007;Forth year(13-14):79-.
- Riahi MH. Isfahani lady. Woman's message. 1381;1381-. (123):32-37.
- Rezazadeh M, Abadi ZMN, Mousavi AK. The components of scientific and moral education in "Bano Amin" mentorship. Educational sciences from the perspective of Islam. 2020;8(2):161-83.
- Eftekhari J, Heydari MH. Recognizing the components of mentorship in Islamic education based on the teacher's behavior of second martyr and Mulamohsen Feyz Kashani. Theory and practice in teacher training. 2023;9(16):332-07.