چکیده
مقدمه: مشاوره تحصیلی جهت بهینه سازی دانشگاههای نسل چهارم و بهبود کیفیت آموزشی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. از طرفی با توجه تاثیرپذیری دانشجویان از استاد جهت غلبه بر مشکلات در دوران تحصیل این مطالعه با هدف ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی دانشجویان از نظر در دسترس بودن ، توانایی، توجه و پیگیری استاد مشاور جهت رفع نیازها و مشکلات فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. روش کار: در مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه ابزار از نوع ترکیبی متوالی – اکتشافی می باشد. در این مطالعه 91 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته های تحصیلی مختلف دانشکده پیراپزشکی در سال تحصیلی 1400-1401 وارد شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته که براساس مطالعه روی پرسشنامه های موجود، نیازهای دانشجویان، اظهارات اساتید مشاور در نشست های مختلف و پرسشنامه های استاندارد موجود طراحی شده، جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص های روایی صوری و محتوا به صورت کمی و کیفی و پایایی از طریق InterClass Correlation (ICC) بررسی شد. رضایتمندی با در نظر گرفتن نقطه برش بالای 70 درصد تعیین گردید. نتایج: میانگین رضایتمندی بیشتر از 70 درصد 7.18±80.18 بود که مواردی از جمله زمان مناسب مشاوره، آشنا بودن استاد با شیوه های آموزشی، توانائی هدایت و پیگیری و همچنین استقبال استاد در جهت پیشرفت تحصیلی دانشجو, امانتداری استاد مشاور, رعایت حریم خصوصی، توجه استاد به معنویات، اثربخش بودن واحد مشاوره دانشگاه، افزایش پیشرفت تحصیلی و سابقه کاری استاد مشاور را شامل شد. نتیجه گیری: دانشجویان در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود فرایند استاد مشاور جهت رفع مشکلات تحصیلی و حتی اجتماعی را ضروری می دانند. رضایتمندی پایین تر (کمتر از 70 درصد) در برخی موارد نشان دهنده لزوم بازنگری، ایجاد برخی تغییرات و فراهم کردن برخی امکانات در این زمینه است.
کلیدواژهها