• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران

    نویسندگان

    • شهنام صدیق معروفی 1
    • پریسا مرادی مجد 1
    • منیره محسن زادگان 2

    1 گروه آموزشی هوشبری ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

    2 گروه آموزشی علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.79625.1366
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: مشاوره تحصیلی جهت بهینه سازی دانشگاه‌‌‌های نسل ‌چهارم و بهبود کیفیت آموزشی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. از طرفی با توجه تاثیرپذیری دانشجویان از استاد جهت غلبه بر مشکلات در دوران تحصیل این مطالعه با هدف ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی دانشجویان از نظر در دسترس بودن ، توانایی، توجه و پیگیری استاد مشاور جهت رفع نیاز‌‌ها و مشکلات فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.  
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توسعه ابزار از نوع ترکیبی متوالی – اکتشافی ‌می‌باشد. در این مطالعه 91 دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌‌‌‌های تحصیلی مختلف دانشکده پیراپزشکی در سال تحصیلی 1400-1401 وارد شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته که براساس مطالعه روی نیاز‌‌‌های دانشجویان، اظهارات اساتید مشاور در نشست‌‌‌‌های مختلف و پرسشنامه‌‌‌‌های استاندارد موجود طراحی شده، جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص‌‌‌‌های روایی صوری و محتوا به صورت کمی‌و کیفی و پایایی از طریق InterClass Correlation (ICC) بررسی شد. رضایتمندی با در نظر گرفتن نقطه برش بالای 70 درصد تعیین گردید.
نتایج: میانگین رضایتمندی کلی از استاد مشاور11/91 ± 74/96 درصد بود. موارد رضایتمندی عبارت بودند از جمله زمان مناسب مشاوره، آشنا بودن استاد با شیوه‌‌‌‌های آموزشی، توانائی هدایت و  پیگیری و همچنین استقبال استاد در جهت پیشرفت تحصیلی دانشجو, امانتداری استاد مشاور, رعایت حریم خصوصی، توجه استاد به معنویات، اثربخش بودن واحد مشاوره دانشگاه، افزایش پیشرفت تحصیلی و سابقه کاری استاد مشاور را شامل شد.
نتیجه گیری: دانشجویان در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود فرایند استاد مشاور جهت رفع مشکلات تحصیلی و حتی اجتماعی را ضروری ‌می‌دانند. رضایتمندی پایین تر(کمتر از 70 درصد) در برخی موارد نشان دهنده لزوم بازنگری، ایجاد برخی تغییرات و فراهم کردن برخی امکانات در این زمینه  است.

کلیدواژه‌ها

  • مشاوره تحصیلی
  • فراگیران
  • اساتید مشاور
  • XML
  • اصل مقاله 1.78 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1366.pdf
  • چکیده صوتی1366.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Adib A, Molaghoghachi A. studying the experiences of middle school teachers in Tabriz from continuous evaluation: a phenomenological study. Journal of education and evaluation. 2016 May; 9(33):13-43.‎
  2. Oliveira SN de, Prado ML do, Kempfer SS. Experiential learning in nursing consultation education via clinical simulation with actors: action research. Nurse Educ Today. 2015 Feb; 35(2):e50-4.
  3. Kamari AA, Alah Yari AA, Moradi A, Azad Fallah P. Formulating a Theoretical Model on Student’s Life Style Wellness in Iranian Society. Strategic Studies on Youth and Sports. 2016 Feb; 14(30):221-41.
  4. Rodriguez-Menendez G, Dempsey JP, Albizu T, Power S, Campbell Wilkerson M. Faculty and student perceptions of clinical training experiences in professional psychology. Training and Education in Professional Psychology. 2017 Feb; 11(1):1.
  5. Clement S, Schauman O, Graham T, Maggioni F, Evans-Lacko S, Bezborodovs N, Morgan C, Rüsch N, Brown JS, Thornicroft G. What is the impact of mental health-related stigma on help-seeking? A systematic review of quantitative and qualitative studies. Psychological medicine. 2015 Jan; 45(1):11-27.
  6. Podeschi RJ. Lessons Learned from Launching and Advising a Student-Run Technology Consulting Venture. Information Systems Education Journal. 2020 nov; 18(5):65-74.
  7. Hashemi S ,Afsharian A, Afshari M, Zinati Daneshmand F, Khademi Monfared B. Explaining the causes and effective interventions in academic failure from the perspective of conditional students in Hamadan University of Medical Sciences: A qualitative study. Journal of Medical Education and Development  .2023 may 22; 18(1): 347-358
  8. Salimi J, Abdi J. Phenomenology of students' perception of educational elements in university: a case study of the concept of teachers' educational "competencies". Two quarterly educational planning studies. IAFOR Journal of Education. 2018 Feb; 6(12):30-64.‎
  9. Servant-Miklos VFC.  Fifty Years on: A Retrospective on the World's First Problem-based Learning Programme at McMaster University Medical School.  Health Professions Education. Health Professions Education. 2019 Mar; 5 (1): 3-12.
  10. Chng E, Yew EHJ, Schmidt HG. Effects of tutor-related behaviours on the process of problem-based learning. Advances in Health Sciences Education. 2011 Mar; 16 (4): 491-503. 
  11. Hillen H, Scherpbier A, Wijnen W. History of problem-based learning in medical education. Lessons from problem-based learning, Oxford University Press, New York. 2010 oct 10; 5-12.
  12. Hmelo-Silver CE. Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review. 2004 Sep; 16 (3): 235-266.
  13. Sirous S, Sabri MR, Nematbakhsh M, Ashoorion V. The evaluation of an educational tutor scheme for medical students, in medical school of isfahan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011 Feb 15; 10 (5):1-16.
  14. Ganji R, Razi A, Rashidi Fakari F, Abbaspour A, Namdar Ahmadabad H. Evaluation of the Effectiveness of the Educational Workshop in a Station Method on Changing the Viewpoint and Knowledge of Faculty Members about the Duties of Academic Advisors. Horizon of Medical Education Development, 2023 Oct; 14(3): 15-25.

 

    • تعداد مشاهده مقاله: 272
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 2
تیر 1404
صفحه 53-61
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.78 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1366.pdf
  • چکیده صوتی1366.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 272
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62

APA

صدیق معروفی, شهنام , مرادی مجد, پریسا و محسن زادگان, منیره . (1403). ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(2), 53-61. doi: 10.22038/hmed.2024.79625.1366

MLA

صدیق معروفی, شهنام , , مرادی مجد, پریسا , و محسن زادگان, منیره . "ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 2, 1403, 53-61. doi: 10.22038/hmed.2024.79625.1366

HARVARD

صدیق معروفی, شهنام, مرادی مجد, پریسا, محسن زادگان, منیره. (1403). 'ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(2), pp. 53-61. doi: 10.22038/hmed.2024.79625.1366

CHICAGO

شهنام صدیق معروفی , پریسا مرادی مجد و منیره محسن زادگان, "ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 2 (1403): 53-61, doi: 10.22038/hmed.2024.79625.1366

VANCOUVER

صدیق معروفی, شهنام, مرادی مجد, پریسا, محسن زادگان, منیره. ارزیابی سیستم مشاوره تحصیلی اساتید مشاور از نقطه نظر فراگیران در دانشگاه علوم پزشکی ایران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 16(2): 53-61. doi: 10.22038/hmed.2024.79625.1366

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب