• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    نویسندگان

    • فائزه ایدون 1
    • رقیه باباجعفری اسفندآبادی 2
    • ملیحه رنجبرمقدم 3
    • مریم دنیائی 3

    1 گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده علوم پزشکی فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    2 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، بیرجند، ایران.

    3 گروه تکنولوژی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت، واحد علوم پزشکی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد ، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.79460.1361
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یـکی از مشـکلات اصـلی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، عـدم تطابـق و خلاءهای موجود بین آموخته‌های نظری و شایستگی­های  عمـلی  دانش­آموختگان می­باشد. فاصله­ی بین آموزش نظری و عملکرد بالینی به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه اساتید، کارکنان و دانشجویان بوده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و عملکرد بالینی در رشته اتاق عمل انجام شد.
روش کار:  پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مطالعات مقطعی بود که در سال1400-1399 به صورت سرشماری بر روی 132 نفر از دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‌ی محقق ساخته ای بود که پس از تایید روایی و پایایی به بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری با کیفیت عملکرد بالینی در هفت حیطه پرداخت. داده‌ها پس از جمع آوری، از طریق آمارهای توصیفی و تحلیلی از جمله آزمون t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 
نتایج: نتایج نشان داد که در بین حیطه‌های مورد بررسی، حیطه استاد نظری با میانگین 0/73 ± 2/17 و برنامه‎ریزی آموزشی با میانگین 0/79 ± 2/17 بیشترین اهمیت را در بین راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی داشت.
نتیجه گیری: اتخاذ راهکارهای مناسب در بعد استاد و برنامه ریزی آموزشی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین دانش نظری و عملکرد بالینی در رشته اتاق عمل ضروری به نظر می­رسد.

کلیدواژه‌ها

  • شکاف دانش
  • عملکرد بالینی
  • دانشجو
  • اتاق عمل
  • XML
  • اصل مقاله 1.86 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1361.pdf
  • چکیده صوتی 1361.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Yaghobi Y, Mohammad-davoudi A, Zamani-Moghadam A, Jamali A. The quality of Educational services from Students’ viewpoints in Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2018; 9 (4):76-67
  2.  khazaei L, Ghavami H, Evaluation of the quality of clinical education in Akbar Teaching Hospital based on general medical education standards at Mashhad University of Medical Sciences in 2019. Horizon of Medical Education Development. 2022; 13(3):40-48
  3. Heydari A, Soudmand P, Hajiabadi F, Armat M, Rad M. The causes and solutions of the theory and practice gap from nursing education view point: A review article. Journal of Medical Education Development. 2014; 7(14):72-85.
  4. Saeid y, Moradian ST, Nehrir B, Khaghanizade M. Strategies for Reducing Theory Practice Gap in Nursing Education: An Integrative Review. 2 Journal of Nursing Education. 2019; 8(2):58-64.
  5. Hajinezhad ME, Fouladvand M, Irankhah S. Challenges of clinical education in the operating room from the teachers' viewpoint: A qualitative study. Journal of Surgery and Trauma. 2020 Dec 10; 8(4):130-7.
  6. 6. Zohoorparvandeh V, Farrokhfall K, Ahmadi M, Dashtgard A. Investigating Factors Affecting the Gap of Nursing Education and Practice from students and instructors’ viewpoints. Future of Medical Education Journal. 2018; 8(3):42-6.
  7. Khodaei A, Mansourain M, Ganjei S, Asgari H. strategies for decreasing gap Between Theory & Clinical Performance from the Viewpoints of Nursing Students in Tabriz University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2016; 8(2):49-59.
  8. Hadizadeh F, Firoozi M, Shamaeyan Razavi N. Nursing and Midwifery Students Perspective on Clinical Education in Gonabad University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(1):70-8.
  9. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Esmaeil M. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. Clinical Excellence. 2014; 2(1):11-22.
  10.  Majidi S, Mehrabian F, Asgharnia M, Safar M, Kazemnezhad E. Effective factors on adaptation of theoretical education and practical nursing care. Res Med Educ. 2015; 7(2):12-20.
  11. Salari N, Rafati F, Ahmadi Darrehsima S, Pilevarzadeh M, Mehralizadeh A, Dastyar N. Investigating the factors creating a gap between theoretical knowledge and clinical practice from the viewpoint of students of Jiroft University of Medical Sciences: A descriptive cross-sectional study. Development Strategies in Medical Education. 2021; 8(4):40-8.
  12. Abedini S, Aghamolaee T, Zadeh AJ, Kamjo A. Clinical education problems: the viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences. Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 2009; 12(4):249-53.
  13. Peyman H, Maryam D, Sadeghifar J, Yaghoubi M, Yamani N, Alizadeh M. Evaluating The Viewpoints Of Nursing And Midwifery Students About Their Clinical Educational Status. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10(5):1121-1130.
  14. Jaafarzadeh S, Freydoni A, Kheyali Z. Assessing the quality of clinical education from the perspective of undergraduate operating room students at Fasa University of Medical Sciences Journal of Fasa University of Medical Sciences. 2016; 8(4):1046-54.
  15. Prince KJ, Boshuizen HP, van der Vleuten CP, Scherpbier AJ. Students' opinions about their preparation for clinical practice. Med Educ. 2005; 39(7):704-12.
  16. Azimi N, Bagheri R, Mousavi P, Bakhshandeh-Bavrsad M, Honarjoo M. The Study of Clinical Education Problems and Presenting Solutions for improvement it’s Quality in Midwifery. Research in Medical Education. 2016; 8(4):43-51.
  17. Abbaszade A, Borhani F, Sabzevari S. Nursing teacher’s perception of the challenges of clinical education and solutions: A Qualitative Study. Journal of Qualitative Research in Health Sciences. 2013 Jul 1; 2(2):134-45.
  18.  Tazakori Z, Mehri S, Mobaraki N, Dadashi L, Ahmadi Y, Shokri F, et al. Factors Affecting on Quality of Clinical Education from Perspectives of Operating Room Students. Journal of Health and Care. 2015; 17(2):128-36.
  19.  Rafiei G, Zadeh AK, Kazemi M, Shahabi M, Raveri A, Bakhshi H. Internal Evaluation Of Medical Surgical Nursing Department Of Rafsanjan University Of Medical Sciences. Koomesh. 2004; 5:9-17.
  20. Vallant S, Neville S. The relationship between student nurse and nurse clinician: impact on student learning. Nurs Prax N Z. 2006; 22(3):23-33.
  21.  Rahimi A, Ahmadi F. The Obstacles and Improving Strategies of Clinical Education from the Viewpoints of Clinical Instructors in Tehran’s Nursing Schools. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(2):73-80.
  22. Mirzaesmaeil D, Shariego M, Mehdipour A, Hadavi M. Survey of Surgical technology Students’ Viewpoints about Clinical Education quality in Rafsanjan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2020; 12(2):50-60.
  23.  Khosravi S, Pazargadi M, Ashktorab T. Nursing Students` Viewpoints on Challenges of Student Assessment in Clinical Settings: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 11(7):735-49.
  24.  Dehghani H, Dehghani K, Fallahzadeh H. The Educational Problems of Clinical Field Training Based on Nursing Teachers and Last Year Nursing Students Viewpoints. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(1):24-33.
  25. Ghorbanian N, AbdollahzadehMahlan F, Haki BK. Effective Factors on Clinical Education Quality Anesthesiology and Operating Room Students View. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2014; 6(4):235-9.
  26.  Delaram M. Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2006; 6(2):129-35.
  27.  Sanagoo A, Kalantari S, Taheri T, Jouybari L. The Nursing Students’ Perspective and Experiences of Patients’ Interest in Receiving Care by Trainees. Daneshvar Medicine. 2016; 23 (123):51-60.
    • تعداد مشاهده مقاله: 403
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 2
تیر 1404
صفحه 29-42
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.86 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه 1361.pdf
  • چکیده صوتی 1361.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 403
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78

APA

ایدون, فائزه , باباجعفری اسفندآبادی, رقیه , رنجبرمقدم, ملیحه و دنیائی, مریم . (1403). بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(2), 29-42. doi: 10.22038/hmed.2024.79460.1361

MLA

ایدون, فائزه , , باباجعفری اسفندآبادی, رقیه , , رنجبرمقدم, ملیحه , و دنیائی, مریم . "بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 2, 1403, 29-42. doi: 10.22038/hmed.2024.79460.1361

HARVARD

ایدون, فائزه, باباجعفری اسفندآبادی, رقیه, رنجبرمقدم, ملیحه, دنیائی, مریم. (1403). 'بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(2), pp. 29-42. doi: 10.22038/hmed.2024.79460.1361

CHICAGO

فائزه ایدون , رقیه باباجعفری اسفندآبادی , ملیحه رنجبرمقدم و مریم دنیائی, "بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 2 (1403): 29-42, doi: 10.22038/hmed.2024.79460.1361

VANCOUVER

ایدون, فائزه, باباجعفری اسفندآبادی, رقیه, رنجبرمقدم, ملیحه, دنیائی, مریم. بررسی راهکارهای کاهش شکاف بین دانش نظری و کیفیت عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; 16(2): 29-42. doi: 10.22038/hmed.2024.79460.1361

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب