چکیده
مقدمه: آموزش مجازی مبحث درد حاد شکم برای دانشجویان رشته پزشکی عمومی دچار ضعف ها و قوت هایی است که کمتر بدان توجه و پرداخته شده است. مطالعه روی تجارب اساتیدی که این مبحث را برای دانشجویان پزشکی تدریس نموده اند ارزشمند است. هدف از مطالعه حاضر تبیین ضعف ها و قوت های آموزش مجازی در مبحث معاینه بیمار با درد حاد شکم به دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال1401 بود.
روش کار: یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوای قراردادی روی 13 نفر متخصص طب اورژانس، جراحی و کودکان انجام شد. برای استحکام داده ها از چهار قانون گوبا و لینکلن استفاده شد.
نتایج: ضعف های آموزش مجازی در تدریس معاینه شکم دارای سه طبقه با نام های عدم تناسب آموزش مجازی در تدریس معاینه درد حاد شکم، محدودیت های اجرا و ناکارآمد بودن با 9 زیر طبقه بود. مزایای این روش نیز شامل سه طبقه تحت عناوین جبران نواقص آموزش حضوری، انعطاف پذیری و اصلاح فرایند یاددهی- یادگیری و هشت زیر طبقه بود.
نتیجه گیری: می توان با استفاده از نتایج، به اصلاح و بر طرف کردن ضعف های این روش پرداخت و در نهایت این روش آموزشی برای آموزش مبحث درد حاد شکم را توسعه داد و با توجه به مزایای این روش مجازی، برای تعمیم آن به سایر مباحث رشته پزشکی تلاش نمود.
کلیدواژهها