چکیده
مقدمه: امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به عنوان بخشی از فرآیندهای تدریس به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مطالعه بررسی نگرش دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای اهداف یادگیری بود.
روش کار: این مطالعه مقطعی از مهرماه 1401 تا فروردین سال 1402 انجام شد. به جهت جمع آوری داده از پرسشنامه استاندارد از قبل توسعه یافته استفاده شد (ضریب همبستگی: 89 درصد). ما از روش نمونهگیری متناسب با حجم با توزیع ایمیلی حاوی توضیحات و لینک به نظرسنجی مبتنی بر وب استفاده کردیم.
یافته ها: در مجموع 98 دانشجو به نظرسنجی پاسخ دادند (میزان پاسخ: 95 درصد). اکثریت دانشجویان (7/83 درصد) موافق و کاملا موافق بودند که امروزه ICT برای یادگیری بسیار مهم است. رابطه بین عملکرد تحصیلی و نگرش به ICT معنادار بود (P < 0.0001). علاوه براین دانشجویانی که بیان کردند تا به حال دوره آموزش ICT را گذراندند نگرش امیدوارکننده ای نسبت به بهره گیری از ICT در یادگیری داشتند (P < 0.0001). رابطه بین متغیر جنسیت و نگرش به ICT معنادار بود. به طوری که دانشجویان دختر نگرش مثبت تری به استفاده از ابزار های ICT برای یادگیری داشتند (P < 0.0001).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان نگرش مثبت و امیدوارکننده ای به استفاده از ابزارهای ICT برای اهداف یادگیری داشتند. علاوه بر این، ما تفاوت هایی در نگرش ها بر اساس جنسیت، آموزش قبلی در فناوری و عملکرد تحصیلی پیدا کردیم. درنتیجه دانشگاهها میتوانند با ترکیب مؤثر ابزارهای ICT در فرآیند آموزش و یادگیری، تقویت مهارتها و شایستگیهای مورد نیاز این متخصصان آینده عامل تغییر باشند.
کلیدواژهها