چکیده
مقدمه: یکی از پراسترس ترین اتفاقات در طول دوره کاری دندانپزشکان، شکایت بیماران است. هیچ دندانپزشکی عاری از خطا نیست و اعتراض به نتیجه درمان جزو حقوق بیمار است. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی شکایات مرتبط با حرفه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر، کلیه پرونده های شکایات مرتبط با حرفه دندانپزشکی که در سازمان پزشکی قانونی خراسان شمالی از سال 1394 تا خردادماه 1403 بایگانی شده بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز شامل، سال تشکیل پرونده، سن و جنسیت دندانپزشک و شاکی، مدرک تحصیلی دندانپزشک، سابقه کاری دندانپزشک، محل ارائه خدمت، نوع خدمت ارائه شده، علت شکایت و حکم صادره از داخل پرونده ها استخراج و در چک لیستی که توسط محقق طراحی شده بود، ثبت شد.
یافته ها: در مجموع 74 مورد شکایت ثبت شده بررسی شد که در 40 مورد (1/54%)، دندانپزشک محکوم شده بود. بیشترین موارد شکایات مربوط به دندانپزشکان عمومی (60 مورد معادل 1/81%)، دندانپزشکان مرد (50 مورد معادل 6%/67)، شاکیان زن (46 مورد معادل 2/62%) و ارائه خدمات داخل مطب شخصی دندانپزشکی (49 مورد معادل 2/66%) بود. همچنین بیشترین خدمت ارائه شده، جراحی های دهان و دندان (33 مورد معادل 6/44%) و بیشترین علت شکایت، درمان ناموفق یا ناقص (48 مورد معادل 9/64%) بود.
نتیجه گیری: دندانپزشکان بایستی مهارت های خود را به ویژه در خدماتی مانند جراحی و درمان ریشه افزایش دهند و مراجعه کنندگانی را که نیاز به خدمات تخصصی دارند، به متخصص مربوطه ارجاع دهند. همچنین آموزش مناسب و تغییرات موردنیاز در برنامه درسی مقطع دوره عمومی دندانپزشکی، باعث می شود تا از تعدد شکایات کاسته شده و به تبع آن ارتقای رضایت بیماران و کاهش اضطراب و استرس دندانپزشکان حاصل شود.
کلیدواژهها