• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403

    نویسندگان

    • محمدمهدی آقائی پور 1
    • سکینه محمدپور 2
    • مهران وطنچیان 3
    • فاطمه فرازی 1
    • حسن سعادتی 4
    • محمدرضا نورس 5

    1 دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران

    2 دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

    3 دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران

    4 دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، بجنورد ، ایران

    5 مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.81344.1399
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از پراسترس ترین اتفاقات در طول دوره کاری دندانپزشکان، شکایت بیماران است. هیچ دندانپزشکی عاری از خطا نیست و اعتراض به نتیجه درمان جزو حقوق بیمار است. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی شکایات مرتبط با حرفه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن انجام شد.
روش کار: در مطالعه مقطعی حاضر، کلیه پرونده های شکایات مرتبط با حرفه دندانپزشکی که در سازمان پزشکی قانونی خراسان شمالی از سال 1394 تا خردادماه 1403 بایگانی شده بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز شامل، سال تشکیل پرونده، سن و جنسیت دندانپزشک و شاکی، مدرک تحصیلی دندانپزشک، سابقه کاری دندانپزشک، محل ارائه خدمت، نوع خدمت ارائه شده، علت شکایت و حکم صادره از داخل پرونده ها استخراج و در چک لیستی که توسط محقق طراحی شده بود، ثبت شد.
یافته ها: در مجموع 74 مورد شکایت ثبت شده بررسی شد که در 40 مورد (1/54%)، دندانپزشک محکوم شده بود. بیشترین موارد شکایات مربوط به دندانپزشکان عمومی (60 مورد معادل 1/81%)، دندانپزشکان مرد (50 مورد معادل 6%/67)، شاکیان زن (46 مورد معادل 2/62%) و ارائه خدمات داخل مطب شخصی دندانپزشکی (49 مورد معادل 2/66%) بود. همچنین بیشترین خدمت ارائه شده، جراحی های دهان و دندان (33 مورد معادل 6/44%) و بیشترین علت شکایت، درمان ناموفق یا ناقص (48 مورد معادل 9/64%) بود.
نتیجه گیری: دندانپزشکان بایستی مهارت های خود را به ویژه در خدماتی مانند جراحی و درمان ریشه افزایش دهند و مراجعه کنندگانی را که نیاز به خدمات تخصصی دارند، به متخصص مربوطه ارجاع دهند. همچنین آموزش مناسب و تغییرات موردنیاز در برنامه درسی مقطع دوره عمومی دندانپزشکی، باعث می شود تا از تعدد شکایات کاسته شده و به تبع آن ارتقای رضایت بیماران و کاهش اضطراب و استرس دندانپزشکان حاصل شود.

کلیدواژه‌ها

  • شکایات بیمار
  • دندانپزشکی
  • شهر بجنورد
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 267
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 267

APA

آقائی پور, محمدمهدی , محمدپور, سکینه , وطنچیان, مهران , فرازی, فاطمه , سعادتی, حسن و نورس, محمدرضا . (1403). بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.81344.1399

MLA

آقائی پور, محمدمهدی , , محمدپور, سکینه , , وطنچیان, مهران , , فرازی, فاطمه , , سعادتی, حسن , و نورس, محمدرضا . "بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.81344.1399

HARVARD

آقائی پور, محمدمهدی, محمدپور, سکینه, وطنچیان, مهران, فرازی, فاطمه, سعادتی, حسن, نورس, محمدرضا. (1403). 'بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.81344.1399

CHICAGO

محمدمهدی آقائی پور , سکینه محمدپور , مهران وطنچیان , فاطمه فرازی , حسن سعادتی و محمدرضا نورس, "بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.81344.1399

VANCOUVER

آقائی پور, محمدمهدی, محمدپور, سکینه, وطنچیان, مهران, فرازی, فاطمه, سعادتی, حسن, نورس, محمدرضا. بررسی شکایات مرتبط با حیطه دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در شهرستان بجنورد از سال 1394 تا 1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.81344.1399

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب