• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی

    نویسندگان

    • زهرا عطائی برازنده 1
    • بهزاد ایمنی 2
    • اشکان کریمی 3

    1 دانشجوی اتاق عمل (کارشناسی ارشد)، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان ایران.

    2 (دانشیار) دکترای آموزش پرستاری، عضو هیئت علمی گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

    3 کارشناسی ارشد اتاق عمل، (مربی) عضو هیئت علمی گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : گزارش کوتاه

10.22038/hmed.2024.82844.1426
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش در علوم پزشکی نیازمند تحول و پیشرفت و به کارگیری از شیوه های نوین می باشد. یادگیری سنتی به شیوه سخنرانی به تنهایی پاسخگوی نیازها و چالش های دانشجویان نمی باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم ویدئویی طراحی و اجرا شد.
مواد و روش : این مطالعه اقدام پژوهی بر روی 40 نفر از دانشجویان ترم 2 کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه آزاد همدان در سال 1403 انجام شد. دانشجویان به روش سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک توسط دانشجویان تکمیل شده و پیش آزمون از آنها به عمل آمد. در مرحله بعد فیلم آموزشی طراحی شده، برای دانشجویان اجرا شد و همراه با فیلم، نکات آموزشی و تکمیلی ارائه گردید. سپس پس آزمون گرفته شد. حدود 2 هفته بعد از پس آزمون، پرسشنامه نظرسنجی در مورد رضایت دانشجویان از فیلم آموزشی تکمیل شد. در پایان داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها : در مطالعه حاضر فراوانی مردان 12 نفر یا 30% و فراوانی زن ها 28 نفر یا 70% بوده است. میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان 22.27±3.96با دامنه 19 تا 37 سال بود. میانگین و انحراف معیار معدل دانشجویان 17.16±1.40 با دامنه 19.41 تا 14 بوده است. میانگین و انحراف معیار تعداد دفعات اسکراب جراحی دست 1.70±3.44 با دامنه 0 تا 20 می باشد. مطابق داده های مطالعه، مشاهده شد که تفاوت آماری معناداری را بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در نمونه ها وجود دارد. P<0.001) )
نتیجه گیری : مشاهده گردید استفاده از فیلم آموزشی در یادگیری و آموزش دانشجویان تاثیر مثبتی دارد و همچنین، دانشجویان تمایل زیادی به ارائه سایر دروس با چنین شیوه ای داشتند. لذا توصیه می شود که استفاده از این شیوه آموزشی در ارائه دروس دانشجویان علوم پزشکی افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش
  • ضدعفونی دست
  • تکنولوژیست اتاق عمل
  • فیلم آموزشی
  • یادگیری
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 228
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 228

APA

عطائی برازنده, زهرا , ایمنی, بهزاد و کریمی, اشکان . (1403). بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.82844.1426

MLA

عطائی برازنده, زهرا , , ایمنی, بهزاد , و کریمی, اشکان . "بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.82844.1426

HARVARD

عطائی برازنده, زهرا, ایمنی, بهزاد, کریمی, اشکان. (1403). 'بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.82844.1426

CHICAGO

زهرا عطائی برازنده , بهزاد ایمنی و اشکان کریمی, "بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.82844.1426

VANCOUVER

عطائی برازنده, زهرا, ایمنی, بهزاد, کریمی, اشکان. بررسی اثربخشی آموزش به روش فیلم بر یادگیری نحوه اسکراب جراحی دست در دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل شهر همدان در سال 1403 : یک مطالعه اقدام پژوهی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.82844.1426

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب