• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران

    نویسندگان

    • طیبه وکیلی 1
    • محمد حسنی 2
    • حسن فلاوندی 2
    • رضا فتحی 3

    1 دانشجویی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی،دانشگاه ارومیه، ارومیه، آذربایجان غربی ،ایران

    2 گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاهارومیه، ارومیه،آذربایجان غربی، ایران

    3 گروه انرژی ، پژوهشگاه مواد و انرژی ، کرج ، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.82365.1418
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: مطالعه حاضر باهدف بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه‌ای از طریق متغیر واسطه‌ای خودکارآمدی خلاق پرستاران انجام گردیده است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری را پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه تشکیل دادند. از میان 1500 نفر کارمند 310 نفر به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌های سرمایه اجتماعی بودریو توسط جعفری(1400) ، رفتار نوآورانه کارکنان کانتر(1988)، جوامع یادگیری حرفه ای لی و همکاران (2011) و خودکارآمدی خلاق کاروسکی(2012) استفاده شد. در پژوهش حاضر روایی ابزارها توسط پاسخ‌دهندگان، اساتید و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. و برای بررسی پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد داده‌های پژوهش با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با بهره‌گیری از از نرم افزارهای spss26 وPls3 Smart تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی به طور مستقیم بر خودکارآمدی خلاق و جوامع یادگیری حرفه‌ای تأثیر مثبت دارد، اما تأثیر مستقیمی بر رفتار نوآورانه کارکنان ندارد. همچنین، خودکارآمدی خلاق به‌عنوان میانجی، رابطه غیرمستقیم مثبتی بین سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه کارکنان ایجاد می‌کند.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به نتایج پژوهش، تقویت سرمایه اجتماعی از طریق ایجاد ارتباطات مؤثر و افزایش اعتماد میان کارکنان می‌تواند تأثیر مثبتی بر خودکارآمدی خلاق و جوامع یادگیری حرفه‌ای داشته باشد. همچنین، ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه جوامع یادگیری حرفه‌ای و فراهم‌کردن فرصت‌های تعامل و یادگیری مشترک میان کارکنان به افزایش نوآوری و خلاقیت کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • رفتار نوآورانه کارکنان جوامع یادگیری حرفه ای
  • سرمایه اجتماعی
  • خودکارآمدی خلاق
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 212
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 آبان 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 212

APA

وکیلی, طیبه , حسنی, محمد , فلاوندی, حسن و فتحی, رضا . (1403). تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.82365.1418

MLA

وکیلی, طیبه , , حسنی, محمد , , فلاوندی, حسن , و فتحی, رضا . "تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.82365.1418

HARVARD

وکیلی, طیبه, حسنی, محمد, فلاوندی, حسن, فتحی, رضا. (1403). 'تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.82365.1418

CHICAGO

طیبه وکیلی , محمد حسنی , حسن فلاوندی و رضا فتحی, "تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.82365.1418

VANCOUVER

وکیلی, طیبه, حسنی, محمد, فلاوندی, حسن, فتحی, رضا. تبیین نقش جوامع یادگیری حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی و رفتار نوآورانه بر خودکارآمدی خلاق پرستاران. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.82365.1418

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب