• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    نویسندگان

    • مرتضی قاسمی 1
    • سعیده طالبی 2
    • علی جعفرزاده اصفهانی 1
    • حمید رضا کیانی فر 3
    • صالحه آخوندیان 4

    1 گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

    2 گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 گروه گوارش کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    4 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.82214.1415
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: پیشرفت جوامع به پیشرفت علمی وابسته است که از طریق تحقیقات علمی و نیروی متخصص به دست می‌آید. با وجود علاقه زیاد دانشجویان علوم پزشکی به پژوهش، تنها درصد کمی از آنها در فعالیت‌های پژوهشی مشارکت می‌کنند. بنابراین، برگزاری کارگاه‌های آموزش روش تحقیق می‌تواند به افزایش سواد پژوهشی و فعالیت پژوهشی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر کارگاه آموزش روش تحقیق و نگارش مقاله به صورت مجازی بر سواد پژوهشی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بود.
روش اجرای طرح: کارگاه آنلاین در دوجلسه حداقل یک ونیم ساعته برگذار شد. در ابتدای جلسه اول و انتهای جلسه دوم سواد پژوهشی دانشجویان با پرسشنامه بررسی شد؛ نتایج با نرم افزار spss تحلیل شد.
نتایج: از مجموع 84 شرکت‌کننده، 12 نفر آقا و 72 نفر خانم بودند. نتایج نشان داد که اختلاف نمرات تمامی سوالات، به جز سوال 1 (ضرورت به دست آوردن اطلاعات)، در پیش‌آزمون و پس‌آزمون معنادار بود (میانه نمره پیش‌آزمون 50 و میانه نمره پس‌آزمون 60، PV<0.001). تغییرات نمره سوال 12 (ارزیابی منابع) در گروه کارشناسی (میانه پیش‌آزمون 2 و میانه پس‌آزمون 4، PV<0.05) بیشتر از سایرین بود. تغییرات نمره سوال 16 (استفاده از اینترنت برای انتقال اطلاعات) در گروه کارشناسی ارشد و بالاتر (میانه پیش‌آزمون 3 و میانه پس‌آزمون 4، PV<0.05) نسبت به گروه کارشناسی (میانه پیش‌آزمون 4 و میانه پس‌آزمون 4) بیشتر بود.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که کارگاه آموزشی تأثیر معناداری بر بهبود سواد پژوهشی دانشجویان داشته است، که اهمیت آموزش روش‌های تحقیق و نگارش مقاله را در ارتقای توانایی‌های پژوهشی دانشجویان تایید می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • دانشجویان پزشکی
  • دانشجویان
  • سواد
  • پژوهش
  • کارگاه
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 175
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 175

APA

قاسمی, مرتضی , طالبی, سعیده , جعفرزاده اصفهانی, علی , کیانی فر, حمید رضا و آخوندیان, صالحه . (1403). بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.82214.1415

MLA

قاسمی, مرتضی , , طالبی, سعیده , , جعفرزاده اصفهانی, علی , , کیانی فر, حمید رضا , و آخوندیان, صالحه . "بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.82214.1415

HARVARD

قاسمی, مرتضی, طالبی, سعیده, جعفرزاده اصفهانی, علی, کیانی فر, حمید رضا, آخوندیان, صالحه. (1403). 'بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.82214.1415

CHICAGO

مرتضی قاسمی , سعیده طالبی , علی جعفرزاده اصفهانی , حمید رضا کیانی فر و صالحه آخوندیان, "بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.82214.1415

VANCOUVER

قاسمی, مرتضی, طالبی, سعیده, جعفرزاده اصفهانی, علی, کیانی فر, حمید رضا, آخوندیان, صالحه. بررسی اثر کارگاه روش تحقیق بر سواد پژوهشی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.82214.1415

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب