• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی

    نویسندگان

    • سارا سعیدی 1
    • امین بیگ زاده 2
    • هادی بازیار 3
    • فرانه اعرابی 1
    • رضا غلامی 1
    • مریم عساکره 1
    • پریا شامخ 1
    • میثم عالی پور 4

    1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش

    2 مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

    3 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان،

    4 دپارتمان تغذیه، دانشکده علوم پزشکی شوشتر، شوشتر، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.25184
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: عوامل متعددی بر کیفیت آموزش تاثیرگذار است. تمرکز در کلاس درس یکی از ارکان اصلی آموزش در کلاس است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس در سال 1402 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی بر روی 238 نفر دانشجو که به روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص سهمیه به هر طبقه انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد مرتبط با عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس بود. داده ها با استفاده از شاخص های پراکندگی مرکزی و آزمون های تی مستقل و مربع کای دو به ترتیب جهت مقایسه داده های کمی و کیفی و همچنین آزمون های پیرسون و اسپیرمن برای بررسی همبستگی بین متغیرها تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره نظرات دانشجویان در سه حیطه مربوط به استاد، دانشجو و محیط به ترتیب 67/0 ± 55/3، 18/2 ± 55/6 و 88/0 ± 03/3 بدست آمد. بین میانگین نمره نظرات دانشجویان در حیطه استاد در دو جنس اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد (02/0P=). همچنین همبستگی مثبت و معنی داری بین نمره حیطه دانشجو با سال ورودی دانشجویان وجود داشت (01/0 =P و ضریب همبستگی = 16/0). نتایج نشان داد که با بالا رفتن ترم تحصیلی ارتباط بین ترم تحصیلی و نمره عوامل مرتبط با حیطه دانشجو معکوس معنی دار شد (003/0 =P و ضریب همبستگی = 19/0-). بعلاوه، بین ترم تحصیلی دانشجویان و نمره مجموع هر سه حیطه ارتباط معکوس معنی دار مشاهده شد (03/0 =P و ضریب همبستگی = 13/0-).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان در راستای تقویت تمرکز در کلاس درس گام های موثری برداشت. در ایجاد تمرکز دانشجویان در کلاس درس نه تنها یک عامل، بلکه مجموعه ای از عوامل وابسته به هم هستند. توجه مسئولین دانشکده در ایجاد تمرکز در کلاس درس لازم می باشد.

کلیدواژه‌ها

  • "تمرکز"
  • "کلاس درس"
  • "دانشجو"
  • "کیفیت آموزش"
  • "مقطعی"
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 282
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 282

APA

سعیدی, سارا , بیگ زاده, امین , بازیار, هادی , اعرابی, فرانه , غلامی, رضا , عساکره, مریم , شامخ, پریا و عالی پور, میثم . (1403). بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.25184

MLA

سعیدی, سارا , , بیگ زاده, امین , , بازیار, هادی , , اعرابی, فرانه , , غلامی, رضا , , عساکره, مریم , , شامخ, پریا , و عالی پور, میثم . "بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.25184

HARVARD

سعیدی, سارا, بیگ زاده, امین, بازیار, هادی, اعرابی, فرانه, غلامی, رضا, عساکره, مریم, شامخ, پریا, عالی پور, میثم. (1403). 'بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.25184

CHICAGO

سارا سعیدی , امین بیگ زاده , هادی بازیار , فرانه اعرابی , رضا غلامی , مریم عساکره , پریا شامخ و میثم عالی پور, "بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.25184

VANCOUVER

سعیدی, سارا, بیگ زاده, امین, بازیار, هادی, اعرابی, فرانه, غلامی, رضا, عساکره, مریم, شامخ, پریا, عالی پور, میثم. بررسی عوامل موثر بر تمرکز در کلاس درس از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.25184

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب