چکیده
مقدمه: میزان رضایتمندی دانشجویان نقش عمده ی در ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی هر دانشگاهی دارند و اطلاعات لازم را در زمینه ارتقای کیفی و کمی در اختیارما قرار می دهند و میزان رضایتمندی آن ها ، منعکس کننده موثر بودن حیطه های آموزشی از لحاظ علمی و عملی است. این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایتمندی فارغ التحصیلان از آموزش بخش اورژانس طراحی شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 80 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1403 انجام شده است. پرسشنامه آنلاین طرح که روائی و پایائی آن به تائید اعضا هیات علمی طب اورژانس و آموزش پزشکی رسیده بود برای فارغ التحصیلان ارسال شد. پرسشنامه شامل اطلاع دموگرافیک، محل خدمت فارغ التحصیلان و نیز رضایتمندی آنان از آموزش هایی که در دوره طب اورژانس دیده بودند، بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26و آمارهای توصیفی و آزمون های آماری استنباطی در سطح معنی داری P<0.05 صورت گرفت.
یافته ها : ازکل شرکت کنندگان 38 نفر (5/47 %) مرد و 42 نفر(5/52%) نفر خانم بودند، میانگین سنی آن ها 28/27 سال بود. رضایتمندی فراگیران از تناسب محتوای آموزشی با بیماران مواجهه یافته، افزایش دانش شرح حال گیری، مدیریت بیماران ترومایی، احیا پیشرفته بالغین، مدیریت راه هوایی، آموزش به بیمار ، مدیریت زخم و بیحرکت سازی بیمار مصدوم به ترتیب 5/92 %،4/97%، 4/97%، 2/96%، 4/87%، 5/92% 4/77% و 2/91% بود و میزان رضایت کلی فراگیران از این روتیشن /97% بود.
نتیجه گیری: ما به این نتیجه رسیدیم که دانشجویان به عنوان دریافت کننده های مستقیم خدمات آموزشی می توانند از بهترین راهنماهای خبرگان آموزشی برای برنامه ریزی درسی باشند.
کلیدواژهها