• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی

    نویسندگان

    • سعید شریفی رهنمو 1
    • سعید نجفی صارم 2
    • فائزه محمودی 3

    1 مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

    2 گروه زبان انگلیسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

    3 گروه روانشناسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.84153.1440
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: امروزه از زبان انگلیسی زیاد استفاده می‌شود و متخصصان آموزشی نیز برای نیل بهتر بدان راهبردها و فنون متعددی را پیشنهاد کرده‌اند که یکی از آن‌ها تدریس مبتنی بر مهارت خودرهیابی است. ازین رو پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت‌های یادگیری خودرهیابی بر مهارت‌ نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی انجام پذیرفت.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع مداخله با دو گروه(آزمایش و کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد همدان در درس زبان انگلیسی در سال تحصیلی 1403-1404 بود که از این جامعه به روش نمونه گیری دردسترس تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گروه کنترل(20 نفر) جایگزین شدند. روش مداخله آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر خودرهیابی به مدت 16 جلسه 90 دقیقه‌ای در هفته 2 بار اجرا شد و گروه کنترل هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد مهارت نوشتاری ژانگ(2001) و یک آزمون درک مطلب محقق ساخته مشتمل بر 30 سؤال چهار گزینه‌ای و چهار متن استدلالی بود. تجریه و تحلیل داده نیز با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد جلسات آموزشی زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت‌های یادگیری خودرهیابی مؤثر بوده است‌(P<0/05). بدین صورت که یافته‌‌های‌ حاصل‌ از این‌ پژوهش‌ نشان داد آموزش برنامه‌ مهارت‌های مبتنی بر خودرهیابی در درس زبان انگلیسی بر ارتقای‌ کلیه‌ مولفه‌های‌ مهارت نوشتاری و درک مطلب تاثیر معنی‌ داری‌ داشته‌ است‌(٠٠٥/٠.(P<
نتیجه گیری: مهارت‌های نوشتاری و درک مطلب از الزامات زمینه‌ای فراگیری زبان انگلیسی است و از اینکه اغلب زبان آموزان دارای دانش پایین در مهارت‌های نامبرده هستند به کارگیری روشی که بتواند در یادگیری بهتر و سریع‌تر این مهارت کمک کند امری ضروریست که طراحی آموزش زبان انگلیسی به صورت یک طرح درس خودرهیابانه این مهم را تسهیل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

  • مهارت یادگیری خودرهیابی
  • زبان انگلیسی
  • مهارت‌ نوشتاری
  • مهارت درک مطلب
  • دانشجویان پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 1,077
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 1,077

APA

شریفی رهنمو, سعید , نجفی صارم, سعید و محمودی, فائزه . (1403). اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.84153.1440

MLA

شریفی رهنمو, سعید , , نجفی صارم, سعید , و محمودی, فائزه . "اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.84153.1440

HARVARD

شریفی رهنمو, سعید, نجفی صارم, سعید, محمودی, فائزه. (1403). 'اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.84153.1440

CHICAGO

سعید شریفی رهنمو , سعید نجفی صارم و فائزه محمودی, "اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.84153.1440

VANCOUVER

شریفی رهنمو, سعید, نجفی صارم, سعید, محمودی, فائزه. اثربخشی آموزش زبان انگلیسی مبتنی بر مهارت های یادگیری خودرهیابی بر مهارت نوشتاری و درک مطلب دانشجویان علوم پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.84153.1440

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب