چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش طرحواره نقص /شرم، نیازهای بنیادین روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی در پیشبینی اعتیاد به شبکههای مجازی در دانشجویان بود.
روش کار: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دختر و پسر شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 تشکیل دادند که از بین آنها ۲۰۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق، پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار یانگ (YSQ-SF)، نیازهای بنیادین روانشناختی (BPNS)، انعطافپذیری روانشناختی (P-PPFI)، اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر موبایل بود. دادهها با آزمون رگرسیون گام به گام و همبستگی پیرسون با نرم افزار آماری SPSS-26 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج بررسی نشان داد که طرحواره نقص و شرم ( 05/0>p ،187/0=r)، زیر مقیاس شایستگی ( 001/0>p ،223/0-=r) و ارتباط ( 001/0>p ،242/0=r) از نیازهای بنیادین روانشناختی و زیرمقیاس اجتناب ( 001/0>p ،297/0=r)، پذیرش ( 001/0>p ،236/0-=r) و بهرهبرداری ( 05/0>p ،172/0-=r) از انعطافپذیری شناختی رابطه معناداری با اعتیاد به شبکههای مجازی داشتند. همچنین زیر مقیاس اجتناب (001/0>P ، 24/0=beta)، زیرمقیاس پذیرش (001/0>P ، 25/0-=beta)، زیرمقیاس ارتباط (001/0>P ، 24/0=beta)، و زیرمقیاس شایستگی (01/0>P ، 15/0-=beta)، پیشبینی کننده اعتیاد به شبکههای مجازی بودند.
نتیجه گیری: به صورت کلی، طرحواره نقص و شرم، نیازهای بنیادین روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی، از جمله عوامل موثر بر اعتیاد به شبکههای مجازی هستند که باید به آنها توجه کرد.