• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید

    نویسندگان

    • مجید صدوقی
    • نجمه اسکندری

    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.84705.1454
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: ملال تحصیلی به‌عنوان یکی از چالش‌های عمده در حوزه آموزش است که تأثیر نامطلوبی بر اشتیاق و عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دارد. برخی از ویژگی‌های اساتید می‌تواند نقش حفاظتی در برابر ملال در دانشجویان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی ملال تحصیلی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر مقطعی، از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که از بین آن‌ها تعداد 435 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه‌های اشتیاق معلم کلر و همکاران، شوخ‌طبعی معلم بیگ و درسل و ملال تحصیلی پکران، ملال صفتی لی و همکاران و سؤالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که پس از کنترل اثر سن، جنسیت و ملال صفتی دانشجویان، متغیرهای اشتیاق معلم ادراک‌شده (001/0p≤، 29/0- = ß) و شوخ‌طبعی مرتبط با محتوای کلاس به‌طور مثبت و (01/0p≤، 38/0- = ß) شوخ‌طبعی پرخاشگرانه به‌طور معکوس ملال تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند (01/0p≤، 152/0 = ß) و 3/35 درصد از واریانس ملال تحصیلی دانشجویان بر اساس متغیرهای اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود اساتید از ویژگی‌هایی مانند ابراز اشتیاق و شوخ‌طبعی در حین تدریس استفاده کنند تا محیط آموزشی برای دانشجویان جذاب‌تر بوده و فضایی مطلوب و صمیمانه در کلاس ایجاد شود که زمینه انگیزش و پیشرفت دانشجویان را فراهم کرده و باعث کاهش ملال آن‌ها از تحصیل ‌شود.

کلیدواژه‌ها

  • ملال تحصیلی
  • اشتیاق معلم
  • شوخ‌طبعی
  • دانشجویان علوم پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 175
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 175

APA

صدوقی, مجید و اسکندری, نجمه . (1403). پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.84705.1454

MLA

صدوقی, مجید , و اسکندری, نجمه . "پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.84705.1454

HARVARD

صدوقی, مجید, اسکندری, نجمه. (1403). 'پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.84705.1454

CHICAGO

مجید صدوقی و نجمه اسکندری, "پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.84705.1454

VANCOUVER

صدوقی, مجید, اسکندری, نجمه. پیش‌بینی ملال تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی بر اساس اشتیاق و شوخ‌طبعی اساتید. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.84705.1454

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب