• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402

    نویسندگان

    • سمیه اکبری فارمد 1
    • فاطمه محمدی 2

    1 گروه آموزش پزشکی، دانشگده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، گروه آموزش پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.83748.1434
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: اشتراک‌گذاری دانش به‌عنوان یکی از فرآیندهای کلیدی در توسعه و گسترش دانش، به‌ویژه در حوزه‌های تخصصی نظیر آموزش عالی و پژوهش‌های سلامت، شناخته می‌شود. این فرآیند نه تنها به رشد فردی اعضای هیات علمی کمک می‌کند، بلکه در ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی نیز مؤثر است. در دانشگاه‌ها، مخصوصاً در نهادهای پژوهشی حوزه سلامت، شناخت عوامل موثر بر اشتراک‌گذاری دانش می‌تواند در بهبود و تسهیل این فرآیند نقش بسزایی داشته باشد. با این حال، بررسی دقیق عوامل موثر بر این فرآیند در میان اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری به نظر می‌رسد.
روش کار: این مطالعه به‌صورت مقطعی و با هدف بررسی عوامل موثر بر اشتراک‌گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای 50 سوالی بود که بر اساس مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای طراحی شده بود که روایی و پایایی(آلفای کرونباخ 97/0) آن در مطالعات قبلی تایید شده است. نمونه‌گیری به روش تصادفی طبقه‌ای از میان اعضای هیات علمی دانشکده‌های مختلف دانشگاه صورت گرفت. پس از جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل‌های آماری با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد.
نتایج: تعداد 231 پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی تکمیل شد. اکثریت شرکت‌کنندگان در رده سنی 41-50 سال، خانم و دارای مدرک دکترای تخصصی با سابقه خدمت 11 تا 15 سال بودند. نتایج نشان داد که عواملی مانند ذات دانش، تعامل دانش با دانشگاه و محیط، و نقش دانشگاه و اساتید بیشترین تأثیر را بر فرآیند اشتراک‌گذاری دانش دارند. بالاترین نمره میانگین به ذات دانش اختصاص یافت، در حالی که تعامل بین اساتید و محیط کمترین تأثیر را داشت.
نتیجه گیری: این مطالعه تأیید کرد که دانش، دانشگاه، اساتید و محیط از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر انتقال دانش هستند. ایجاد محیط‌های بین‌رشته‌ای و زیرساخت‌های مناسب می‌تواند اشتراک‌گذاری دانش را تسهیل کند. همچنین، شرایط تسهیل‌کننده و نیروی انسانی در بهبود این فرآیند نقش حیاتی دارند.

کلیدواژه‌ها

  • اشتراک‌گذاری دانش
  • انتقال دانش
  • اعضای هیات علمی
  • دانشگاه‌ علوم پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 131
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 بهمن 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 131

APA

اکبری فارمد, سمیه و محمدی, فاطمه . (1403). بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.83748.1434

MLA

اکبری فارمد, سمیه , و محمدی, فاطمه . "بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.83748.1434

HARVARD

اکبری فارمد, سمیه, محمدی, فاطمه. (1403). 'بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.83748.1434

CHICAGO

سمیه اکبری فارمد و فاطمه محمدی, "بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.83748.1434

VANCOUVER

اکبری فارمد, سمیه, محمدی, فاطمه. بررسی عوامل تاثیرگذار بر فرآیند انتقال و اشتراک گذاری دانش بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1402. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.83748.1434

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب