چکیده
مقدمه: استرس به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه محسوب میشود. دانشجویان پرستاری در معرض عوامل استرس-زای متعددی قرار دارند. به کارگیری سبکهای موثر مقابله با استرس در دانشجویان پرستاری میتواند از استرسهای دوران تحصیل بکاهد و سلامت جسمی و روانی آنها را ارتقاء دهد. مطالعهی حاضر با هدف بررسی عوامل استرسزا و سبک مقابله با آن در دانشجویان پرستاری خلخال انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی مقطعی میباشد که به روش سرشماری بر روی 174 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاههای خلخال از فروردین تا تیر 1402 انجام شد. ابزار مورد استفاده در مطالعهی حاضر پرسشنامهی سه قسمتی شامل مشخصات دموگرافیک، بررســی عوامــل اســترسزا و پرسشــنامه راهبردهــای مقابلــهای لازاروس می باشد. روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تایید شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج:. بیشترین نمره در بین حیطه های استرس درک شده، حیطهی تحصیل در دانشگاه و کمترین نمره در حیطههای استرس درک شده مربوط به حیطهی محیطهای بالینی میباشد. 70 درصد از دانشجویان پرستاری راهبردهای مقابلهای را بخوبی بکار میبرند.
نتیجه گیری: مجموع یافتههای مطالعهی حاضر نشان داد که بیشترین استرس درک شده در بین دانشجویان پرستاری در حیطهی تحصیل در دانشگاه و استرسهای مرتبط با امتحانات و برنامهی درسی میباشد. همچنین درصد بالایی از دانشجویان پرستاری خلخال سبکهای مقابله با استرس را بکار میگیرند. به نظر میرسد اتخاذ تدابیری برای کاهش و مدیریت استرس توسط مدیران ارشد آموزش پرستاری ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها