چکیده
مقدمه: توسعه تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری است که دانشجویان پرستاری را برای مراقبت با کیفیت از بیماران آماده می کند. هدف از مطالعه تعیین تأثیر دبریفینگ تأملی تجربیات بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی دو گروهی است که بر روی 44 دانشجوی پرستاری در دو گروه مداخله و آزمون انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی در گروه کنترل و مداخله قرارگرفتند. در گروه مداخله دبریفینگ تاملی با استفاده از مدل جونز اجرا شد. گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان با نسخه فارسی آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا ارزیابی شد.
یافته ها: پس از مداخله، میانگین نمره کل گرایش به تفکر انتقادی و زیرمقیاس اعتماد به نفس، بلوغ و کنجکاوی در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.05).
نتیجه گیری: استفاده از فرآیندهای تامل در دبریفینگ تجارب بالینی با استفاده از مدل های ساختاریافته در آموزش بالینی پیشنهاد می گردد.