• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری

    نویسندگان

    • مریم باقری 1
    • فوزیه آبادی 2
    • پگاه حسنوند 3
    • زهرا مردای 4
    • علی تقی نژاد 5
    • اکرم محمدی پلارتی 6
    • شهناز کریمی 7

    1 مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،

    2 گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

    3 گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

    4 مربی مامایی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

    5 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

    6 بیمارستان تخصصی شفا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

    7 دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.84452.1449
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: توسعه تفکر انتقادی یکی از اهداف مهم آموزش پرستاری است که دانشجویان پرستاری را برای مراقبت با کیفیت از بیماران آماده می کند. هدف از مطالعه تعیین تأثیر دبریفینگ تأملی تجربیات بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای نیمه تجربی دو گروهی است که بر روی 44 دانشجوی پرستاری در دو گروه مداخله و آزمون انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی در گروه کنترل و مداخله قرارگرفتند. در گروه مداخله دبریفینگ تاملی با استفاده از مدل جونز اجرا شد. گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان با نسخه فارسی آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا ارزیابی شد.
یافته ها: پس از مداخله، میانگین نمره کل گرایش به تفکر انتقادی و زیرمقیاس اعتماد به نفس، بلوغ و کنجکاوی در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.05).
نتیجه گیری: استفاده از فرآیندهای تامل در دبریفینگ تجارب بالینی با استفاده از مدل های ساختاریافته در آموزش بالینی پیشنهاد می گردد.

کلیدواژه‌ها

  • دبریفینگ
  • دبریفینگ تاملی
  • تفکر انتقادی
  • گرایش به تفکر انتقادی
  • دانشجویان پرستاری
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 191
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 191

APA

باقری, مریم , آبادی, فوزیه , حسنوند, پگاه , مردای, زهرا , تقی نژاد, علی , محمدی پلارتی, اکرم و کریمی, شهناز . (1403). بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.84452.1449

MLA

باقری, مریم , , آبادی, فوزیه , , حسنوند, پگاه , , مردای, زهرا , , تقی نژاد, علی , , محمدی پلارتی, اکرم , و کریمی, شهناز . "بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.84452.1449

HARVARD

باقری, مریم, آبادی, فوزیه, حسنوند, پگاه, مردای, زهرا, تقی نژاد, علی, محمدی پلارتی, اکرم, کریمی, شهناز. (1403). 'بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.84452.1449

CHICAGO

مریم باقری , فوزیه آبادی , پگاه حسنوند , زهرا مردای , علی تقی نژاد , اکرم محمدی پلارتی و شهناز کریمی, "بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.84452.1449

VANCOUVER

باقری, مریم, آبادی, فوزیه, حسنوند, پگاه, مردای, زهرا, تقی نژاد, علی, محمدی پلارتی, اکرم, کریمی, شهناز. بررسی تاثیر تحلیل بعد از اقدام تاملی در تجارب بالینی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.84452.1449

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب