• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403

    نویسندگان

    • حمیدرضا زراعت خواه 1
    • لیلا قنبری افرا 2
    • محمدمهدی الله پناه 3
    • حکیمه دهقانی 4

    1 کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.

    2 گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

    3 دانشجو کارشناسی، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

    4 مربی، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.84634.1452
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در حرفه‌های حوزه پزشکی، مهارت‌های یادگیری خودراهبر به علت ارتباط با یادگیری مادام‌العمر، از اهمیت بسیاری برخوردارند. برای اثربخش بودن یادگیری، وجود انگیزش عامل اساسی و مهم است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر به‌صورت همبستگی درمیان 160 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403 انجام شد. نمونه‌گیری به روش طبقه‌ای و متناسب با تعداد دانشجویان هر رشته انجام شد. برای تکمیل داده‌ها از چک لیست اطلاعات جمعیت‌شناختی، مقیاس یادگیری خودراهبر و مقیاس انگیزش تحصیلی استفاده شد. روایی کیفی هر دو مقیاس توسط متخصصین تایید شد و آلفای کرونباخ دو پرسشنامه بترتیب 85/0 و 81/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS23 و آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره و چند متغیره انجام شد. سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: متوسط سن شرکت کنندگان 44/4 ± 68/22 سال و متوسط علاقه آنها به رشته تحصیلی درمقیاس (0-10) 24/± 1/7 بود. متوسط نمره انگیزش تحصیلی و یادگیری خودراهبر بترتیب 66/8 ± 35/98 و 51/9±60/77 بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که انگیزش تحصیلی و ابعاد آن با یادگیری خودراهبر و ابعاد آن رابطه معنادار داشتند (r=0.405,p=0.001). بر اساس نتایج حاصل از آزمون رگرسیون چند متغیره، متغیرهای رشته تحصیلی، درآمد خانواده، علاقه به رشته و انگیزش تحصیلی 55% از تغییرات واریانس یادگیری خودراهبر دانشجویان را تبیین می‌کند(R= 0.550, R2= 0.302, Adj R Square=0.271, p=0.001).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد که ارتقای انگیزش تحصیلی نقش کلیدی در بهبود یادگیری خودراهبر در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دارد. با وجود اینکه یادگیری خودراهبر در این دانشجویان در سطح بالا قرار دارد، اما سطح انگیزش تحصیلی در آنان پایین است که می‌تواند مانع از دستیابی به نتایج بهتر آموزشی شود.

کلیدواژه‌ها

  • یادگیری خودراهبر
  • انگیزش تحصیلی
  • دانشجویان پیراپزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 188
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 29 بهمن 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 188

APA

زراعت خواه, حمیدرضا , قنبری افرا, لیلا , الله پناه, محمدمهدی و دهقانی, حکیمه . (1403). بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.84634.1452

MLA

زراعت خواه, حمیدرضا , , قنبری افرا, لیلا , , الله پناه, محمدمهدی , و دهقانی, حکیمه . "بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.84634.1452

HARVARD

زراعت خواه, حمیدرضا, قنبری افرا, لیلا, الله پناه, محمدمهدی, دهقانی, حکیمه. (1403). 'بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.84634.1452

CHICAGO

حمیدرضا زراعت خواه , لیلا قنبری افرا , محمدمهدی الله پناه و حکیمه دهقانی, "بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.84634.1452

VANCOUVER

زراعت خواه, حمیدرضا, قنبری افرا, لیلا, الله پناه, محمدمهدی, دهقانی, حکیمه. بررسی ارتباط بین یادگیری خودراهبر و انگیزش تحصیلی در دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.84634.1452

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب