• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری

    نویسنده

    • پیمان حاتمیان

    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.84822.1459
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: از آنجایی که فرسودگی تحصیلی یکی از عمده‌ترین مشکلات دانشجویان در رشته‌های مختلف تحصیلی است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل‌کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر جزو طرح‌های توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در سال 1403 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 224 نفر از آنها انتخاب شدند، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، مقیاس نگرش‌های ناکارآمد وایزمن و بک (1978)، پرسشنامه اجتناب تجربی بوند و همکاران (2011) و مقیاس حمایت خانواده پروسیدانو و هلر (2002) بود. در نهایت داده‌های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و به کمک آزمون‌های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج یافته‌ها نشان داد که نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربی هر دو با همدیگر 41/0 توان پیش بینی فرسودگی تحصیلی را دارند، هچنین نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز جهت پیش بینی فرسودگی تحصیلی از روی متغیر مضروب نمرات انحرافی نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربی نقش تعدیل گری حمایت خانواده را تایید کرد. این روابط در سطح (001/0>P) معنادار بود.
نتیجه گیری: می‌توان نتیجه گرفت که نگرش‌های ناکارآمد و اجتناب تجربی هردو با هم می‌توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی کنند و در این میان حمایت خانواده نیز می‌تواند نقش تعدیل کننده ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

  • خانواده
  • نگرش ناکارآمد
  • اجتناب تجربی
  • فرسودگی تحصیلی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 168
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 اسفند 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 168

APA

حاتمیان, پیمان . (1403). پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.84822.1459

MLA

حاتمیان, پیمان . "پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.84822.1459

HARVARD

حاتمیان, پیمان. (1403). 'پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.84822.1459

CHICAGO

پیمان حاتمیان, "پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.84822.1459

VANCOUVER

حاتمیان, پیمان. پیش بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس نگرش های ناکارآمد و اجتناب تجربی با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت خانواده در دانشجویان پرستاری. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.84822.1459

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب