• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی

    نویسندگان

    • کیاوش قزوینی 1
    • مهدی زندیه 2
    • محسن وفامهر 3

    1 گروه عمران و معماری، دانشگاه ازاد اسلامی واحد شیروان، شیروان ، ایران

    2 استاد دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

    3 استاد دانشکده معماری و طراحی محیطی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85592.1476
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: معماری فضاهای درمانی بسیار پیچیده است و زمانی که قرار است این فضاها توامان کارکرد آموزشی نیز داشته باشند پیچیدگی آن بسیار زیاد و اغلب گیچ کننده خواهد بود. این پژوهش معرفی معیارهای مهم جهت معماری بهینه و تصمیم سازی سیستماتیک برای مسائل پیچیده طراحی در فضاهای آموزش بالینی پزشکی است.
روش کار: در این پژوهش از روش تصمیم‌سازی چندمعیاره (MCDM) برای طراحی معماری نظام مند در فضاهای آموزش بالینی استفاده شده است. برای این منظور تمام معیارهای کلیدی برای طراحی فضاهای آموزش بالینی پزشکی به همراه زیرمعیارهای مرتبط شناسایی شدند. سپس با نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌های ساختاریافته از ذینفعان مقایسه‌های زوجی برای ارزیابی اهمیت نسبی معیارها انجام شد. نتایج مقایسه‌های زوجی به یک ابر ماتریس (Super Matrix) تبدیل شدند و وابستگی‌ها و بازخوردهای میان معیارها ثبت و محاسبه گردید تا وزن‌های کلی و رتبه‌بندی هر معیار به دست آید.
نتایج: مدل تصمیم سازی تحلیل شبکه ای(ANP) که یکی از روش تصمیم‌سازی چندمعیاره است نشان داد که معیار عملکرد گرایی و کارکرد فضا با وزن کلی 32% مهم‌ترین معیار برای طراحی ساختمان‌های درمانی/آموزشی است، که بر اهمیت برنامه‌ریزی فضایی کارآمد و جریان کاری تأکید دارد. معیار طراحی بیمارمحور/دانشجومحور با وزن 27% در رتبه دوم قرار گرفت، که نشان‌دهنده اولویت بهبود تجربه و راحتی بیماران و دانشجویان است. پس از آن ایمنی و رعایت استانداردها با 18% و پایداری و ملاحظات زیست‌محیطی با 12% قرار دارند.
نتیجه گیری: بر اساس این پژوهش مهم‌ترین معیارها برای طراحی معماری ساختمان‌های درمانی/آموزشی عملکرد گرایی فضا، طراحی بیمارمحور/دانشجومحور و ایمنی و رعایت استانداردها است که اهمیت ایجاد تعادلی بین این سه در طراحی ساختمان‌های درمانی / آموزشی را نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها

  • طراحی معماری
  • فضاهای آموزش بالینی پزشکی
  • تصمیم‌سازی چندمعیاره
  • فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP)
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 120
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 اسفند 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 120

APA

قزوینی, کیاوش , زندیه, مهدی و وفامهر, محسن . (1403). معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85592.1476

MLA

قزوینی, کیاوش , , زندیه, مهدی , و وفامهر, محسن . "معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85592.1476

HARVARD

قزوینی, کیاوش, زندیه, مهدی, وفامهر, محسن. (1403). 'معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85592.1476

CHICAGO

کیاوش قزوینی , مهدی زندیه و محسن وفامهر, "معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85592.1476

VANCOUVER

قزوینی, کیاوش, زندیه, مهدی, وفامهر, محسن. معیارهای کلیدی برای معماری بهینه فضاهای آموزش بالینی پزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85592.1476

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب