چکیده
مقدمه: مرحله بالینی بخش اساسی آموزش دانشجویان دندانپزشکی است. درک تجربیات و دیدگاههای دانشجویان نسبت به آموزش بالینی میتواند کیفیت تدریس را ارتقا دهد. بنابراین، این مطالعه با هدف تبیین تجربیات دانشجویان دندانپزشکی یزد از محتوای آموزشی بالینی در بخشهای مختلف دانشکده دندانپزشکی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا ، 10 نفر از دانشجویان سال آخر دندانپزشکی یزد در سال1402 به روش هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با به کارگیری مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. در مرحله اول، واحدهای معنایی شناسایی و کدگذاری شدند، سپس دستهها و زیرمجموعههایی ایجاد گردید و با ترکیب دستهها، مضامین اصلی استخراج شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد.
نتایج: : با تحلیل محتوای داده ها، سه مضمون اصلی 1) آموزشها مبتنی برجامعه بودن ، 2) تدریس دروس تئوری به عنوان پیش نیاز بخشهای عملی و 3) توانمندیهای مشترک بینبخشی، استخراج شد.
نتیجه گیری :یافتهها درک عمیقی از تجربیات بالینی دانشجویان دندانپزشکی یزد در زمینه آموزش بالینی ارائه میدهد. آگاهی از عوامل مؤثر بر فرآیند یادگیری بالینی دانشجویان و پیامدهای آن میتواند به تسهیل تدریس، بهبود یادگیری مهارتهای بالینی، و کاهش یا کنترل موانع آموزش مؤثر کمک کند.
کلیدواژهها