• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی

    نویسندگان

    • زهرا محمدجانی 1
    • سعید شاه حسینی تازیک 2
    • رضا نوری 3
    • علی اکبر صارمی 1

    1 دانشگاه آزاد

    2 دانشگاه شیراز

    3 دانشگاه زابل

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85087.1469
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

زمینه و هدف: یکی از مشکلات اساسی در دوره دانشجویی موضوع دلبستگی شدید عاطفی افراد به جنس مخالف و شکست ناشی از این روابط است با توجه به اثرات منفی زیاد ناشی از تجربه سوگ عاطفی هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی ناگویی هیجانی و شفقت به خود در رابطه بین راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری در دانشجویان دارای سوگ عاطفی بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر، همبستگی از نوع تحلیل مسیر می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه‌ آزاد واحد تربت جام و مشهد که در سال تحصیلی1403- 1402 مشغول به تحصیل بوده و تجربه‌ سوگ عاطفی را داشته‌اند. از بین آن‌ها 216 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای سنجش از پرسشنامه‌های تاب‌ آوری (کونور و دیویدسون، ۲۰۰۳)، حالت‌های فراشناختی (انیل و عابدی، ۱۹۹۶)، ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، ۱۹۹۴) و شفقت به خود (نف و همکاران، 2003) استفاده شد. تجریه و تحلیل داده ها نیز از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر انجام شد.
نتایج: نتایج حاکی از این بود بین راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری و شفقت به خود رابطه مثبت و معنادار و با ناگویی هیجانی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون بوت استروپ نشان داد شفقت به خود رابطه بین راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری را تقویت و ناگویی هیجانی این رابطه را تضعیف می‌کند.
نتیجه‌گیری: راهبردهای فراشناخت، ناگویی هیجانی و شفقت به خود بر تاب‌آوری دانشجویانی که سوگ عاطفی تجربه کرده‌اند، موثر هستند و در روند درمان‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

  • راهبردهای فراشناخت
  • ناگویی هیجانی و شفقت به خود
  • تاب‌آوری
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 146
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 13 اسفند 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 146

APA

محمدجانی, زهرا , شاه حسینی تازیک, سعید , نوری, رضا و صارمی, علی اکبر . (1403). رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85087.1469

MLA

محمدجانی, زهرا , , شاه حسینی تازیک, سعید , , نوری, رضا , و صارمی, علی اکبر . "رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85087.1469

HARVARD

محمدجانی, زهرا, شاه حسینی تازیک, سعید, نوری, رضا, صارمی, علی اکبر. (1403). 'رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85087.1469

CHICAGO

زهرا محمدجانی , سعید شاه حسینی تازیک , رضا نوری و علی اکبر صارمی, "رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85087.1469

VANCOUVER

محمدجانی, زهرا, شاه حسینی تازیک, سعید, نوری, رضا, صارمی, علی اکبر. رابطه راهبردهای فراشناخت و تاب‌آوری: نقش میانجی شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانشجویان دارای سوگ عاطفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85087.1469

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب