چکیده
مقدمه: برنامه درسی )کوریکولوم( یکی از مهمترین مولفه های هر نظام آموزشی محسوب می شود و پایش مستمر اجرای آن می تواند کمک شایانی در ارتقاء آموزش داشته باشد.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی بوده و اطلاعات مورد نیاز از محتوای بارگزاری شده در تارنمای 30 گروه علوم آزمایشگاهی در مدت زمان 6 ماه از شهریور تا بهمن ماه 1402جمع آوری گردیده است. نمونه گیری خوشه ای انجام شده است و سعی شده است پراکندگی جغرافیایی و تیپ بندی دانشگاهها مد نظر قرار گیرد. هدف بررسی میزان تطابق نوع و چیدمان واحدهای ارائه شده در دانشگاههای مورد بررسی با سر فصل ارائه شده از طرف وزارت متبوع بوده است.
یافته ها: میانگین تعداد اعضای هیئت علمی در هرگروه (3/4± 8/6 ( واز نظررشته تخصصی گرایش های متنوعی گزارش گردید. بجز یک مورد که در آن طول دوره تحصیلی 7 نیمسال بود در بقیه موارد طول دوره تحصیلی 8 نیمسال یا چهار سال تحصیلی برنامه ریزی شده بود. کمترین و بیشترین واحد های ارائه شده در طول دوره تحصیلی به ترتیب 130و 141 (1±134) و ترتیب خاصی در تقسیم واحدهای تخصصی و عمومی در طول دوره دیده نشد. بیشتر موارد از الگوی موجود در آیین نامه جهت ارائه واحد کارآموزی استفاده می کردند ولی در مجموع تنوع زیادی از نظر الگوی (واحدی - زمانی) برای این واحد دیده شد.
نتیجه گیری: تنوعی از برنامه ریزی ها جهت اجرای واحدهای آموزشی بویژه واحد کارآموزی در دانشگاههای مورد مطالعه دیده شد که می تواند انسجام و یکنواختی اجرای کشوری این برنامه را تحت تاثیر قرار دهد.
کلیدواژهها