• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403

    نویسندگان

    • علیرضا اکرامی 1
    • آرمین نوربخش 2

    1 دانشیار، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز

    2 کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز،اهواز، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.85060.1466
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: برنامه درسی )کوریکولوم( یکی از مهمترین مولفه های هر نظام آموزشی محسوب می شود و پایش مستمر اجرای آن می تواند کمک شایانی در ارتقاء آموزش داشته باشد.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی بوده و اطلاعات مورد نیاز از محتوای بارگزاری شده در تارنمای 30 گروه علوم آزمایشگاهی در مدت زمان 6 ماه از شهریور تا بهمن ماه 1402جمع آوری گردیده است. نمونه گیری خوشه ای انجام شده است و سعی شده است پراکندگی جغرافیایی و تیپ بندی دانشگاهها مد نظر قرار گیرد. هدف بررسی میزان تطابق نوع و چیدمان واحدهای ارائه شده در دانشگاههای مورد بررسی با سر فصل ارائه شده از طرف وزارت متبوع بوده است.
یافته ها: میانگین تعداد اعضای هیئت علمی در هرگروه (3/4± 8/6 ( واز نظررشته تخصصی گرایش های متنوعی گزارش گردید. بجز یک مورد که در آن طول دوره تحصیلی 7 نیمسال بود در بقیه موارد طول دوره تحصیلی 8 نیمسال یا چهار سال تحصیلی برنامه ریزی شده بود. کمترین و بیشترین واحد های ارائه شده در طول دوره تحصیلی به ترتیب 130و 141 (1±134) و ترتیب خاصی در تقسیم واحدهای تخصصی و عمومی در طول دوره دیده نشد. بیشتر موارد از الگوی موجود در آیین نامه جهت ارائه واحد کارآموزی استفاده می کردند ولی در مجموع تنوع زیادی از نظر الگوی (واحدی - زمانی) برای این واحد دیده شد.
نتیجه گیری: تنوعی از برنامه ریزی ها جهت اجرای واحدهای آموزشی بویژه واحد کارآموزی در دانشگاههای مورد مطالعه دیده شد که می تواند انسجام و یکنواختی اجرای کشوری این برنامه را تحت تاثیر قرار دهد.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه درسی
  • آزمایشگاه پزشکی
  • رئوس مطالب
  • آموزش در محیط کار
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 55
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 55

APA

اکرامی, علیرضا و نوربخش, آرمین . (1403). ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.85060.1466

MLA

اکرامی, علیرضا , و نوربخش, آرمین . "ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.85060.1466

HARVARD

اکرامی, علیرضا, نوربخش, آرمین. (1403). 'ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.85060.1466

CHICAGO

علیرضا اکرامی و آرمین نوربخش, "ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.85060.1466

VANCOUVER

اکرامی, علیرضا, نوربخش, آرمین. ارزیابی اجرای آخرین برنامه آموزشی رشته کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی دانشگاههای علوم پزشکی کشور-1403. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.85060.1466

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب