چکیده
چکیده
مقدمه: درس طب ایرانی و مکمل، یکی از درس های اجباری دانشجویان پزشکی است. مفاهیم پایه ناآشنا در طب ایرانی و ترمینولوژی متفاوت آن نسبت به طب غربی (western medicine)، معضلی برای یادگیری این درس برای دانشجویان پزشکی است. استفاده از روش کلاس وارونه، یکی از راه حل های پیشنهادی برای رفع این معضل است. هدف از این پژوهش، طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش فصل مزاج به روش کلاس وارونه است.
روش کار: جمعیت مورد مطالعه، 63 نفر از دانشجویان پزشکی ترم 8 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. نمونه گیری به روش نمونهگیری در دسترس و سرشماری بود. روش کار، شامل سه مرحله: طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی بود. پرسشنامه رضایت سنجی از دانشجویان تهیه و روایی و پایایی آن تایید شد.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که آموزش مزاج به روش کلاس معکوس منجر به یادگیری بیشتر، تقویت مهارتهای بحث گروهی، تفکر و تامل روی موضوع، یادگیری عمیق تر مطلب، انتقال مفاهیم پایه و کاربردی، افزایش علاقه و انگیزه به درس، برقراری مهارتهای ارتباط با سایر دانشجویان میشود.
نتیجه گیری: در مجموع دانشجویان از آموزش مزاج به روش کلاس وارونه رضایت داشتند. پیشنهاد می شود برای افزایش راندمان آموزش درس مزاج، به توسعه این روش آموزشی پرداخته شده و کارگاههای آموزشی ویژه اساتید مدرس درس مزاج تشکیل و این شیوه تدریس به آنان آموزش داده شود.
کلمات کلیدی: مزاج، کلاس وارونه، طب ایرانی، آموزش پزشکی
کلیدواژهها