• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

    نویسندگان

    • رضا ایلخانی 1
    • رامین همایونی زند 2
    • آفاق زارعی 3
    • زهرا آموزشی 4

    1 عضو هیات علمی گروه طب سنتی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    2 عضو هیات علمی گروه آموزش پزشکی، دانشکده طب سنتی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    3 استادیار آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

    4 استادیار آموزش پزشکی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.82528.1421
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده
مقدمه: درس طب ایرانی و مکمل، یکی از درس های اجباری دانشجویان پزشکی است. مفاهیم پایه ناآشنا در طب ایرانی و ترمینولوژی متفاوت آن نسبت به طب غربی (western medicine)، معضلی برای یادگیری این درس برای دانشجویان پزشکی است. استفاده از روش کلاس وارونه، یکی از راه حل های پیشنهادی برای رفع این معضل است. هدف از این پژوهش، طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش فصل مزاج به روش کلاس وارونه است.
روش کار: جمعیت مورد مطالعه، 63 نفر از دانشجویان پزشکی ترم 8 دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. نمونه گیری به روش نمونه‏گیری در دسترس و سرشماری بود. روش کار، شامل سه مرحله: طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی بود. پرسشنامه رضایت سنجی از دانشجویان تهیه و روایی و پایایی آن تایید شد.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که آموزش مزاج به روش کلاس معکوس منجر به یادگیری بیشتر، تقویت مهارتهای بحث گروهی، تفکر و تامل روی موضوع، یادگیری عمیق تر مطلب، انتقال مفاهیم پایه و کاربردی، افزایش علاقه و انگیزه به درس، برقراری مهارتهای ارتباط با سایر دانشجویان می‏شود.
نتیجه گیری: در مجموع دانشجویان از آموزش مزاج به روش کلاس وارونه رضایت داشتند. پیشنهاد می شود برای افزایش راندمان آموزش درس مزاج، به توسعه این روش آموزشی پرداخته شده و کارگاههای آموزشی ویژه اساتید مدرس درس مزاج تشکیل و این شیوه تدریس به آنان آموزش داده شود.
کلمات کلیدی: مزاج، کلاس وارونه، طب ایرانی، آموزش پزشکی

کلیدواژه‌ها

  • مزاج
  • کلاس وارونه
  • طب ایرانی
  • آموزش پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 133
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 133

APA

ایلخانی, رضا , همایونی زند, رامین , زارعی, آفاق و آموزشی, زهرا . (1403). طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.82528.1421

MLA

ایلخانی, رضا , , همایونی زند, رامین , , زارعی, آفاق , و آموزشی, زهرا . "طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2025.82528.1421

HARVARD

ایلخانی, رضا, همایونی زند, رامین, زارعی, آفاق, آموزشی, زهرا. (1403). 'طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.82528.1421

CHICAGO

رضا ایلخانی , رامین همایونی زند , آفاق زارعی و زهرا آموزشی, "طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2025.82528.1421

VANCOUVER

ایلخانی, رضا, همایونی زند, رامین, زارعی, آفاق, آموزشی, زهرا. طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزش دوره مزاج طب ایرانی به روش کلاس وارونه برای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.82528.1421

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب