• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی

    نویسنده

    • فاطمه دوستی نیا

    1. دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.84433.1448
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش و یادگیری همواره به‌عنوان یک فرآیند دو جانبه مطرح بوده است، محرک‌های بویایی می‌توانند به‌عنوان نشانه‌های زمینه‌ای مؤثر عمل کرده و یادآوری یا تشخیص اطلاعات قبلی را تقویت کنند. اثربخشی پیام‌های اخیر را افزایش دهد. از این ‌رو مطالعه حاضر با هدف مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره درس دانشجویان دندانپزشکی طراحی شد.
روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی از نوع درون آزمودنی بوده و جامعه پژوهش آن دانشجویانی بودند که واحد سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی را اخذ کرده بودند. تعداد ١٢ نفر از این دانشجویان به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. پس از اخذ کد اخلاق ، مطالعه در کلاس درس سلامت دهان نظری ٢، انجام شد. برای هر رایحه، ٣ جلسه از کلاس درس اختصاص داده شد. سه جلسه نیز به‌عنوان کنترل، بدون رایحه در نظر گرفته شد. در جلسات مداخله، رایحه در اختیار دانشجویان قرار داده شده و در جلسه بعدی، امتحان کتبی شامل ۵ سؤال تستی از مبحث تدریس شده از دانشجویان گرفته شد. امتیاز ۱ به پاسخ درست و امتیاز ۰ به پاسخ نادرست تعلق گرفت. داده‌های این مطالعه به کمک آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر و نرم‌افزار 26 SPSS تجزیه ‌و تحلیل شدند.
یافته‌ها: ابتدا برابری میانگین‌ها از طریق آزمون‌های واریانس چندگانه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که میانگین‌های متغیر وابسته در همه سطوح آزمایش برابر نمی‌باشد. به عبارتی ترکیب خطی از میانگین‌های متغیر وابسته در همه سطوح تشکیل نشده بود و در ادامه با انجام تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نتایج آزمون‌های اثر درون آزمودنی نشان داد که متغیر آزمایشی رایحه گل مریم و پرتقال بر یادگیری دانشجویان اثر داشته است.
نتیجه‌گیری: رایحه گل مریم و رایحه پرتقال بر یادگیری دانشجویان اثر مثبت دارد؛ بنابراین بهره‌گیری از رایحه‌ها در فرایند آموزش و تدریس می‌تواند کیفیت سطح و بازدهی آن را افزایش دهد.

کلیدواژه‌ها

  • یادگیری
  • حافظه
  • رایحه
  • رایحه پرتقال
  • رایحه گل مریم
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 71
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 71

APA

دوستی نیا, فاطمه . (1404). مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.84433.1448

MLA

دوستی نیا, فاطمه . "مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.84433.1448

HARVARD

دوستی نیا, فاطمه. (1404). 'مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.84433.1448

CHICAGO

فاطمه دوستی نیا, "مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.84433.1448

VANCOUVER

دوستی نیا, فاطمه. مقایسة اثر رایحه پرتقال و گل مریم بر نمره دانشجویان دندانپزشکی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.84433.1448

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب