• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه

    نویسندگان

    • نیره باغچقی 1
    • حمیدرضا کوهستانی 2
    • شیرین براتی 3
    • سمیه خادمی 1
    • آرمان باباپیری 4

    1 گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران

    2 Social Determinants of Health Research Center, Saveh University of Medical Scien

    3 گروه علوم پایه ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران

    4 دانشجوی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی،، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.87131.1510
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

چکیده
مقدمه: برنامه‌های آموزش پرستاری باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند پرستاران شایسته و توانمند را تربیت و فارغ‌التحصیل کنند. برای ارزیابی این رشته، لازم است مؤلفه‌های کلیدی آموزش پرستاری به‌صورت سیستماتیک بررسی شوند. مدل سیپ ابزاری مناسب برای ارزیابی کیفیت و اثربخشی آموزش در برنامه‌های پرستاری فراهم می‌کند. بنابراین این مطالعه با هدف ارزشیابی برنامه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ در دانشکده علوم پزشکی ساوه طراحی شد.
روش‌ها: این مطالعه مقطعی (2023) برنامه آموزش پرستاری را با استفاده از مدل CIPP (زمینه، درونداد، فرآیند، برونداد) ارزیابی کرد. شرکت‌کنندگان شامل 9 عضو هیئت علمی، 98 دانشجو و 44 فارغ‌التحصیل از دانشکده علوم پزشکی ساوه بودند که به روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته معتبر جمع‌آوری شد که روایی صوری/محتوایی آن توسط 10 نفر از متخصصان تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ (به ترتیب 77/0 ، 74/0 و 81/0 برای پرسشنامه دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی) تعیین گردید.
نتایج: میانگین استانداردشده و انحراف‌معیار برنامه آموزشی (طیف نمره از 0 تا4) در ابعاد زمینه 97/0±54/2، درونداد63/0±79/1، فرایند61/0±49/2 و برونداد79/0±38/2 بود. میانگین حیطه‌های زمینه، فرایند و برونداد بالاتر از حد متوسط و حیطه درونداد پایین‌تر از حد متوسط بود که این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (05/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج ارزشیابی دوره کارشناسی پرستاری نشان داد، وضعیت این دوره در حیطه های زمینه، فرایند (بالاترین میانگین) و برون داد در وضعیت مطلوب و در حیطه‌های درونداد (پایین ترین میانگین) در وضعیت نامطلوب می‌باشد. نتایج این مطالعه با شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی پرستاری، به تصمیم‌گیرندگان و سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا با اتخاذ تصمیمات آگاهانه و مبتنی بر شواهد، برنامه‌های بازنگری و بهبود را در جهت ارتقای کیفیت آموزشی این برنامه طراحی و اجرایی کنند.

کلیدواژه‌ها

  • ارزشیابی
  • پرستاری
  • الگوی سیپ
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 39
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اردیبهشت 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 39

APA

باغچقی, نیره , کوهستانی, حمیدرضا , براتی, شیرین , خادمی, سمیه و باباپیری, آرمان . (1404). ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.87131.1510

MLA

باغچقی, نیره , , کوهستانی, حمیدرضا , , براتی, شیرین , , خادمی, سمیه , و باباپیری, آرمان . "ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.87131.1510

HARVARD

باغچقی, نیره, کوهستانی, حمیدرضا, براتی, شیرین, خادمی, سمیه, باباپیری, آرمان. (1404). 'ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.87131.1510

CHICAGO

نیره باغچقی , حمیدرضا کوهستانی , شیرین براتی , سمیه خادمی و آرمان باباپیری, "ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.87131.1510

VANCOUVER

باغچقی, نیره, کوهستانی, حمیدرضا, براتی, شیرین, خادمی, سمیه, باباپیری, آرمان. ارزشیابی گروه آموزشی پرستاری بر اساس الگوی سیپ (CIPP) در دانشکده علوم پزشکی ساوه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.87131.1510

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب