• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی

    نویسندگان

    • مریم سعیدی 1
    • سحر طالب 2

    1 گروه فوریت پزشکی، دانشکده علوم پزشکی ساوه، ساوه، ایران

    2 دپارتمان مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2025.83724.1432
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

سابقه و هدف: با وجود اینکه آموزش مجازی دارای مزایای بسیاری می باشد اما جایگزینی آموزش حضوری با آموزش مجازی موضوع پیچیده تری است و با چالش هایی همراه می باشد. هدف این مطالعه تبیین تجارب اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از مزایا و چالش‌های آموزش مجازی در طول شیوع کرونا است.

روش کار: این مطالعه یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی است. مشارکت‌کنندگان شامل 11 نفر از اساتید و 54 نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشکده علوم پزشکی ساوه شامل پرستاری، فوریت پزشکی، اتاق عمل، هوشبری، فناوری اطلاعات سلامت، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، بهداشت عمومی و مامایی بودند. در این مطالعه از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف استفاده شد، روش جمع آوری داده ها شامل مصاحبه‌های عمیق فردی و گروهی نیمه ساختاریافته بود. زمان و محل انجام مصاحبه‌ها بر اساس توافق مشارکت‌کنندگان انتخاب می شد. مدت زمان مصاحبه‌ها به طور میانگین 60 دقیقه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادها از روش گرانهیم و لوندمن استفاده شد.

یافته ها: طی فرآیند تحلیل محتوا، 2 طبقه اصلی شامل مزایا و چالش‌های آموزش مجازی استخراج شد. مزایا و چالش‌های آموزش مجازی هر کدام در 3 طبقه فرعی شامل مزایا و چالش‌های آموزش مجازی برای دانشجویان، برای اساتید و برای دانشگاه و سیستم آموزشی دسته بندی گردیدند.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، در کنار مزایایی که آموزش مجازی برای دانشجویان، اساتید و سیستم آموزشی داشت، چالش ها و نقاط ضعفی نیز وجود دارد. با پیش بینی الزامات و برنامه ریزی و سیاستگذاری در منابع انسانی، مالی و پشتیبانی می‌توان آموزش مجازی را توسعه داد و در آینده به عنوان مکمل آموزش حضوری به نحو احسن از آن بهره جست.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش مجازی
  • کرونا
  • مطالعه کیفی
  • آموزش پزشکی
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 22
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1404
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 22

APA

سعیدی, مریم و طالب, سحر . (1404). تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2025.83724.1432

MLA

سعیدی, مریم , و طالب, سحر . "تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1404, -. doi: 10.22038/hmed.2025.83724.1432

HARVARD

سعیدی, مریم, طالب, سحر. (1404). 'تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2025.83724.1432

CHICAGO

مریم سعیدی و سحر طالب, "تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1404): -, doi: 10.22038/hmed.2025.83724.1432

VANCOUVER

سعیدی, مریم, طالب, سحر. تبیین تجارب زیسته اساتید و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ساوه از آموزش مجازی طی شیوع کرونا: یک مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; (): -. doi: 10.22038/hmed.2025.83724.1432

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب