چکیده
مقدمه: با توجه به جو روانی حاکم بر محیطهای بالینی در دوران همهگیری کووید-19، آموزش بالینی در اکثر کشورها با چالشهای متعددی روبهرو شد. از آنجا که ناتوانی در فراهم نمودن امکان کسب تجربیات بالینی مرتبط و مناسب، نه تنها برای دانشجویان، بلکه برای حرفه پرستاری پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد. این مطالعه با هدف توصیف چالشهای آموزش بالینی از دیدگاه مربیان پرستاری دانشکده علوم پزشکی سراب در دوران همهگیری کووید-۱۹ انجام شد.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه با راهبرد تحلیل محتوای کیفی بود که دادههای آن از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته از 9 شرکت کننده جمع آوری شد، نمونهگیری به روش هدفمند آغاز و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها نیز با رویکرد تحلیل محتوای جهت دار انجام شد.
نتایج: تحلیل دادهها با استناد به چارچوب مفهومی برنامه آموزشی وزارت بهداشت در حوزه آموزش بالینی و با تمرکز بر هشت مؤلفه اصلی: روشهای ارزیابی، مدرسین بالینی، فراگیران، فرصتهای آموزشی، منابع وامکانات آموزشی، مدیریت آموزشی، اهداف آموزشی و محتوای آموزشی انجام گرفـت. درستی، صحت و استحکام تحقیق، با بکارگیری معیارهای پیشنهادی گوبا و لینکلن ارزیابی شد
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و بر اساس چارچوب مدل پارادایم تحقیق کیفی، عوامل مدیریت آمورشی، منابع و امکانات آموزشی مقولههای محوری پژوهش هستند. نتایـج ایـن مطالعـه مـیتوانـد بـرای برنامـهریـزی مناسـب در جهـت ارتقای کیفیت آمـوزشهـای بالینی در شرایط بیماریهای همهگیر به کار گرفتـه شـود.
کلیدواژهها